مجلس نمایندگان امریکا روز 28 خرداد 1392 (18 ژوئن 2013) با برگزاری جلسه‌ای به بررسی انتخابات 24 خرداد در ایران پرداخت.

به گزارش حوزه سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، مجلس نمایندگان امریکا روز 28 خرداد 1392 (18 ژوئن 2013) با برگزاری جلسه‌ای به بررسی انتخابات 24 خرداد در ایران پرداخت.

در این جلسه که کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان برگزار شد، کریم سجاد پور از موسسه کارنگی، سوزان مالونی از موسسه بروکینگر و علیرضا نادر از موسسه رند، دیدگاه‌های خود را درباره انتخابات ایران بیان کرده‌اند.

باربارا اسلاوین خبرنگار پایگاه اینترنتی المانیتور که در این جلسه حاضر بوده، روز اول تیر در گزارشی خلاصه نکات مطرح شده در آن را روایت کرده است.

(متن کامل سخنان سجادپور را اینجا، متن کامل سخنان مالونی را از اینجا و متن کامل سخنان نادر را از اینجا دریافت کنید.)

اسلاوین در گزارش خود درباره این جلسه نوشته است: «ایلنا راس لتینن نماینده جمهوریخواه از ایالت فلوریدا که ریاست کمیته فرعی مزبور را بر عهده دارد در پاسخ به این سئوال که آیا دیدگاههای ارائه شده توسط متخصصان توانست نظر او را تغییر دهد به المانیتور گفت :به هیچ وجه. ما می بایست سیاست‌های تحریمی خود را ادامه دهیم و همچنین به متحدانمان کمک کنیم که این واقعیت را درک کنند که ایران هسته‌ای، آمریکا و اسرائیل را ویران خواهد کرد».

وی اضافه می‌کند: «تِد داچ یک عضو دموکرات این کمیته فرعی از ایالت فلوریدا، با آنکه از دیگر همکار خود که تصویری از آخر زمانی را در مورد اهداف هسته ای ایران بدست می داد ملایمتر بود ، ولی او نیز معتقد بود مجلس نمایندگان باید با تصویب لایحه ای جدید سپاه پاسداران را یک سازمان تروریستی اعلام و اوباما را ملزم کند صادرات فعلی نفت ایران را که در حال حاضر حدود یک میلیون بشکه در روز است بطور کامل از بازارهای نفت حذف کند».

المانیتور سپس درباره دیدگاه دولت امریکا نوشته است: «یکی از مقامات پیشین پارلمانی کاخ سفید که خواست معرفی نشود به المانیتور گفت این احتمال وجود دارد که کاخ سفید از کنگره ، به خصوص از دموکرات‌ها که اکثریت را در دست دارند، بخواهد پیش از تصویب تحریم‌های جدید صبر کنند و ببینند آیا ایران قدم‌های آشتی جویانه‌ای مانند پذیرش بازرسی‌های سرزده توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی بر می‌دارد. فرد مزبور گفت : اگر دولت بخواهد قطار پرشتاب کنگره را آهسته تر کند نیازمند دلایل مشخص و قطعی است».

در ادامه این گزارش از قول خانم پسسکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا و در پاسخ به این سئوال که آیا آمریکا و دیگر اعضای مذاکره کننده گروه 1+5 حاضرند پیشنهاد مناسب تری روی میز بگذارند آمده است: « ابتکار عمل اینک در دست ایران است. آنها می‌دانند که لازم است چه کنند و توپ در زمین آنهاست».

این گزارش ادامه می‌دهد: «سناتور جمهوریخواه مارک کِرک که از طراحان چند لایحه تحریمی علیه ایران است بلافاصله پس از پیروزی روحانی در صفحه توییتر خود نوشت مذاکره کننده سابق هسته ای ایران فردی است دست چین شده توسط رهبری ایران و شورای نگهبان. کِرک گفت سوابق فریب دهنده او در ارتباط با مسئله هسته‌ای روشن است».

اسلاوین همچنین درباره دیدگاه‌های خوان وارگاس نماینده دموکرات در خصوص روحانی نوشته است: « اظهار داشت که او شک دارد ایران مصمم به رسیدن به یک توافق هسته‌ای باشد حتی اگر بتوان به چنین توافقی دست یافت. ریگان (در مورد اتحاد جماهیر شوروی می گفت) اطمینان کنید و سپس راستی آزمایی کنید. در مورد ایران (باید گفت) راستی آزمایی کنید و (باز هم) راستی آزمائی کنید». 

گزارشگر المانیتور نتیجه گرفته است که تعداد زیادی از سناتورها عقیده دارند اگر تحریم ها تا اینجا جواب داده از این به بعد هم جواب می دهد.

وی نوشته است: «تعداد زیادی از افراد کمیته فرعی معتقد بودند این واقعیت که روحانی توانست بر رقبای محافظه کار و حامی رژیم پیروز شود نشان می‌دهد تحریم‌های آمریکا و نیز تحریم های چند جانبه موثر واقع شده اند وبه این ترتیب تحریم های بیشتر ایران را وادار خواهد کرد که حتی تاسیسات هسته ای اش را برچیند. تِد داچ اظهار داشت:  فشارهای آمریکا در حال نتیجه بخشی است. ما نباید دست از اِعمال فشار برداریم».

المانیتور از قول سوزان مالونی از بروکینگر تاکید می‌کند که : «اگر ایران  جدی نباشد ما مطمئنا خواهیم فهمید.  اعمال تحریم های بیشتر  یک فاجعه  خواهد بود.  قدم بعدی باید سر میز مذاکره باشد نه در این ساختمان . ما باید آماده باشیم که بیش از قطعات یدکی هواپیما (به ایران) پیشنهاد کنیم . برداشتن معنادار تحریم ها در برابر گرفتن امتیازات معنادار». 

ايران هسته‌اي مي‌نويسد؛ این گزارش از قول علیرضا نادر از موسسه رند ادامه می‌دهد: «بگذاریم آنها قدری از این مسیر بحرانی خارج شوند. ما اهرم‌های زیادی را در این بحران هسته‌ای ساخته‌ایم، بگذارید از آنها استفاده کنیم».

در پایان این گزارش تاکید شده است: «یکی از اعضاء پارلمانی کاخ سفید گفت قانونگذاران آمریکا درباره تشدید بیش از پیش تحریم ها باهم توافق نظر دارند به این دلیل که برگشت قابل توجهی برای آنان در بردارد. آنها به این ترتیب می توانند نظرات لابی‌ها را تامین کنند. او در عین حال گفت اکثر اعضاء کنگره باور ندارند که هیچ رئیس جمهوری تغییری در وضعیت ایران خواهد داد».


انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار