بخش دوم/ سردار جواني در گفتگوي تفصيلي با باشگاه خبرنگاران عنوان کرد

تلاش عده‌اي براي مدیون خود كردن رئیس‌جمهور منتخب مردم/ گفتمان قانون‌گرایی رهبری عامل اصلی برقراری امنيت در انتخابات

مشاور عالي نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در گفتگوي تفصيلي با باشگاه خبرنگاران به سؤالاتي درباره ارزيابي از انتخابات يازدهم رياست‌جمهوري، تحليل وضعيت اصولگرايان و اصلاح‌طلبان در انتخابات، پيش‌بيني ترکيب کابينه دولت آينده، علت امنيت و ثبات و آرامش در انتخابات 92، ارزيابي از سکوت احمدي ن‍ژاد در ماه‌هاي اخير، علت اصرار اصلاح‌طلبان براي منسوب کردن رئيس‌جمهور منتخب به خود، آينده مذاکرات ايران و 1 + 5 در دولت جديد و... پاسخ داد.

به گزارش گروه سياسي باشگاه خبرنگاران، يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با حضور حماسي ملت ايران به پايان رسيد و برنده اصلي اين انتخابات، مردم افتخار آفرين و نظام جمهوري اسلامي بودند که حماسه سياسي مورد نظر رهبر معظم انقلاب را رقم زدند.

اکنون که رقابت‌ها به پايان رسيده و فصل رفاقت‌ها آغاز شده، ارزيابي نتايج انتخابات و تحليل وضعيت پيش روي کشور مي‌تواند به فهم هر چه بيشتر اوضاع سياسي ايران و جايگاه کشورمان در منطقه و جهان کمک کند.

از همين رو، " سردار جواني" مشاور عالي نماينده ولي فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و معاون سياسي پيشين سپاه در گفتگوي تفصيلي با خبرنگار دفاعي- امنيتي باشگاه خبرنگاران به سؤالاتي درباره ارزيابي از انتخابات يازدهم رياست‌جمهوري، تحليل وضعيت اصولگرايان و اصلاح‌طلبان در انتخابات، پيش‌بيني ترکيب کابينه دولت آينده، علت امنيت و ثبات و آرامش در انتخابات 92، ارزيابي از سکوت احمدي ن‍ژاد در ماه‌هاي اخير و دليل انجام ندادن اقدامي خارج از چارچوب پس از رد صلاحيت مشايي عليرغم پيش‌بيني‌ها، علت اصرار اصلاح‌طلبان براي منسوب کردن رئيس‌جمهور منتخب به خود، آينده مذاکرات ايران و 1 + 5 در دولت جديد و... پاسخ داد که بخش دوم اين مصاحبه را تقديم خوانندگان عزيز مي‌کنيم.

*باشگاه خبرنگاران:
پیش از برگزاری انتخابات بسیاری از چهره‌های شاخص در نظام پیش‌بینی می‌کردند حوادثی شدیدتر از حوادث سال 88 در کشور روی دهد،‌ علت اینکه این انتخابات در نهایت امنیت و ثبات برگزار شد چیست؟

اظهار نظرهایی که در گذشته و در مقطع قبل از انتخابات صورت گرفت ناظر به برنامه‌هایی بود که دشمنان تدارک دیده بودند،‌ این یک واقعیت است که غربی‌ها، آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها و جریانات ضدانقلابی نسبت به صحنه انتخابات ما بی‌تفاوت نبودند و با توجه به حوادث سال 88 به دنبال این بودند که مجدداً کشور ما را وارد یک مرحله از بی‌ثباتی و ناامنی کنند.

اگر ما رویکرد محافل غربی،‌ رسانه‌های استکباری و صهیونیستی و شبکه‌های ماهواره‌ای متعلق به ضدانقلاب وابسته به بیگانه را مرور کنیم به خوبی مشخص می‌شود که آنها تصور می‌کنند انتخابات یک فرصت برای آسیب رساندن به جمهوری اسلامی و ایجاد تشنج در داخل ایران و دامن زدن به ناآرامی‌ها و بی‌ثباتی‌ها است.

* باشگاه خبرنگاران: چرا دشمنان در دستيابي به اين اهداف خود ناکام ماندند؟
 
اين موضوع به تجربه نظام از سال 88 برمی‌گردد و ورود مقام معظم رهبری به صحنه از سال 91 و ترسیم نقشه حرکت برای خلق حماسه سیاسی بزرگ. ما در ادامه فرمایشات سال گذشته مقام معظم معظم رهبری در خصوص انتخابات که با بصيرت‌افزایی و روشن‌گری‌هاي معظم‌له همراه بود، ديديم ایشان سال 92 را سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نام‌گذاری و در اولین روز این سال در جوار بارگاه ملکوتی امام هشتم ثامن‌الحجج فرمودند انتخابات مظهر حماسه سیاسی است و ضمن بیان ویژگی‌ها و شاخصه‌های انتخابات حماسی نکته کلیدی را مورد توجه قرار دادند و آن اینکه دشمنان طمع و نقشه‌هایی در سر دارند و اگر حماسه سیاسی خلق شود ملت ایران این مسیر حرکت رو به جلو خود را هموار می‌کند.  
 
مقام معظم رهبری بر موضوع قانون‌گرایی در انتخابات تاکید فرمودند و اینکه همه جریانات و گروه‌های سیاسی،‌ نخبگان و مسئولان باید قانون را مبنای عمل قرار دهند و با این تبیین ریشه حوادث سال 88 را در این دانستند که یک جریان سیاسی از قانون تمکین نکرد و قانون‌شکنی کرد.

در واقع مقام معظم رهبری، ملت ما و مسئولان و احزاب و جریانات فعال در صحنه انتخابات را در مسیر قانون‌گرایی به حرکت درآوردند و امروز مشخص می‌شود که اگر هیچ اتفاقی در کشور ما در مقطع انتخابات 92 رخ نداد و دشمنان مجال پیاده کردن نقشه‌های شوم خود را برای از بین بردن آرامش و ثبات در کشورمان پیدا نکردند به دلیل این بود که حرکت مقام معظم رهبری در راستای تبدیل قانون‌گرایی به یک گفتمان به ثمر نشست و ایشان موفق شدند این کار را انجام دهند.  
 
ما دیدیم وقتی ثبت‌نام‌ها صورت گرفت و بعد شورای نگهبان طبق قانون به وظیفه خود عمل کرد و صلاحیت افرادی را احراز کرد و کسانی هم که برجستگی‌هایی داشتند و شاخص و مورد توجه جریانات و گروه‌های سیاسی بودند در لیست اعلامی از سوی شورای نگهبان نبود، با کار خوبی که صدا و سیما انجام داده بود و عمل به قانون، همه مردم انتظارشان از افراد ثبت‌نام کرده در انتخابات این بود که اگر صلاحیت‌ آن‌ها از سوی شورای نگهبان احراز نشد از قانون تمکین کنند.

در حالی‌که دشمنان این نقطه را یک نقطه التهاب‌آفرین در ایران می‌دانستند که با عدم اعلام اسامی افرادی از شورای نگهبان جامعه ایرانی دچار تشنج از داخل خواهد شد و التهابات و اعتراضاتی شکل می‌گیرد و اساسا شعار انتخابات آزاد با همین نگاه مطرح می‌شد.

* باشگاه خبرنگاران: چه عاملي باعث شد تا اين اتفاقات نيافتد؟ 
 

گفتمان‌سازی مقام معظم رهبری مبنی بر قانون‌گرایی این موضوع را کاملا منتفی ساخت و اینکه در بحث نتیجه انتخابات همه افرادی که به آن ورود پیدا می‌کنند باید به ساز و کار انتخابات اعتقاد و آن را قبول داشته باشند و نتیجه انتخابات را بپذیرند.  
 
ما دیدیم ساز و کار این انتخابات همانند انتخابات پیشین بود و با وجود فاصله بسیار کم رأی فرد پیروز از 50 درصد، بقیه نامزدها پای‌بندی خود را به قانون نشان داده و نتیجه را پذیرفته و به فرد پیروز تبریک گفتند،. در واقع سلامت و امنیت انتخابات و آرامش کشور به گفتمان قانون‌گرایی مقام معظم رهبری بر می‌گردد که صدا و سیما و رسانه‌های ما هم این موضوع را به خوبی تبیین کرده و انتظار همه مردم از نخبگان،‌ گروه‌های سیاسی و نامزدهای انتخاباتی در تمام مراحل انتخابات عمل به قانون و پذیرش آن بود که موجب شد هیچ یک از نقشه‌های دشمنان امکان پیاده شدن را نداشته باشد.  
 
*باشگاه خبرنگاران: سکوت احمدی‌نژاد در طول‌ ماه‌های اخیر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ علت اینکه احمدی‌نژاد برخلاف پیش‌بینی‌ها در طی رد صلاحیت مشایی اقدامی خارج از چارچوب انجام نداد چیست؟ 

انتظار مردم از همگان عمل به قانون و حرکت در چارچوب قانون بود و وقتی گفتمان قانون‌گرایی بر فضای کشور غالب می‌شود طبیعی و بدیهی است که هر کسی بخواهد رفتار خارج از چارچوب قانونی داشته باشد نه‌تنها نتیجه‌ای برای او در برنخواهد داشت، بلکه می‌تواند او را با خساراتی نیز مواجه کند، بنابراین اگر هواداران کاندیدای خاص مورد نظر دولت و حامیان آن تحرکات خارج از قانون را انجام ندادند به این دلیل بود که آن تحرکات نمی‌توانست موثر باشد و فقط هزینه‌هایی برای خود آن‌ها داشت.  
 
*باشگاه خبرنگاران:‌ علت اصرار اصلاح‌طلبان برای منسوب کردن روحانی به خودشان چیست؟ آیا با توجه به مواضع و گذشته روحانی وی را می‌توان اصلاح‌طلب محسوب کرد؟

این جریان پیش‌بینی نمی‌کرد که آقای روحانی موفق شود و رای بیاورد، اما اکنون در تلاش است تا رای او را مصادره کند و این رای را به منزله پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات بداند،‌ در حالی که واقعیت این نیست.

اگر ما مصاحبه‌ها و نوشته‌های چهره‌های اصلاح‌طلب یا گروه‌های افراطی خارج از کشور را مشاهده کنیم می‌بینیم که آن‌ها مرتباً بر این مطلب تاکید داشتند که آقای روحانی اصلاح‌طلب نیست و او را از خود جدا می‌دیدند. حتی آقای عارف که در عرصه انتخابات ورود داشت در برخی از صحبت‌ها و مصاحبه‌ها و در جمع هواداران خود بر اصلاح‌طلب بودن خود تاکید داشت و آقای روحانی را یک فرد غیر اصلاح‌طلب می‌دانست.  
 
شعارهای آقای روحانی هم خیلی صریح و شفاف است، اما به نظر می‌رسد برخی با این ادعا که بیشتر جنبه عملیات روانی دارد در تلاش هستند تا آقای روحانی را مدیون خود کنند که در واقع این ما بودیم که باعث شدیم او به پیروزی برسد، لذا او باید به خواسته‌های اصلاح‌طلبان نیز توجه کند.  
 
رفتار کسانی مانند محمدرضا خاتمی و در خواست و بیانیه‌ای که داشتند و یا سوالات برخی خبرنگاران وابسته به نشریات و مطبوعات اصلاح‌طلبی در اولین مصاحبه روحانی نشان می‌دهد آنها به دنبال این هستند که با بیان پیروزی اصلاح‌طلبان روحانی را مدیون خود کنند و از این طریق خواسته‌های خود را در فضای سیاسی پی بگیرند.  
 
این در حالی است که عمده رای آقای روحانی خاستگاه حزبی و سیاسی ندارد و عمده رای ایشان اجتماعی است؛ یعنی اکنون پایگاه‌های اجتماعی آقای روحانی قوی‌تر از پایگاه‌های حزبی و سیاسی ایشان به معنای احزاب و گروه‌های اصلاح‌طلب است.

به هر حال مردم مشکلاتی را به خصوص در حوزه اقتصادی داشتند و با توجه به تفرقه و تشتت میان اصولگرایان، تلقی مردم این بود که آقای روحانی با شعار اعتدال و دولت تدبیر و امید بهتر می‌تواند مسائل کشور را حل کند،‌ اما اصلاح‌طلبان به این دلیل که خواسته‌های سیاسی دارند سعی می‌کنند پیروزی ایشان را به معنای پیروزی اصلاح‌طلبان تلقی کنند تا در چنین فضایی بتوانند خواسته‌ها و مطالبات خود را که متفاوت از مردمی است که به آقای روحانی رای دادند، پیگیری کنند.

پايان بخش دوم/

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار