فرمانده انتظامی خوزستان گفت: بیش از 70 درصد کشفیات در نقاط صفر مرزها اتفاق می‌افتد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، محمدرضا اسحاقی در نشست خبری شورای مبارزه با مواد مخدر استان خوزستان اظهار کرد: یکی از چهار بحران کنونی جهان مواد مخدر و قرص‌های روان گردان است که 170 کشور جهان را با این معضل درگیر کرده است.

*امروز شاهد شرکت 10 میلیون نیرو در شبکه‌های مافیایی هستیم

وی افزود: بر اساس آمار منتشر شده سازمان ملل در جهان، 250 میلیون نفر یک بار نسبت به مصرف مواد مخدر و روان گردان اقدام کرده‌اند.

فرمانده انتظامی خوزستان بیان کرد: این تقاضای مصرف به مواد مخدر، باعث تشکیل شبکه‌های مافیایی می‌شود و به همین دلیل است که امروز شاهد شرکت 10 میلیون نفر نیرو در شبکه‌های مافیایی هستیم.

وی با بیان اینکه سالانه بین 500 تا 600 میلیارد ریال دلار سود خالص گردش مالی در این حوزه است، گفت: مواد مخدر به عنوان صنعتی منفی جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد مافیایی جهان ایفا می‌کند.

*سالانه 500 تن هروئین خالص در افغانستان در حال تولید است

اسحاقی ادامه داد:  تولید مواد مخدر سنتی در افغانستان هنوز ادامه دارد و سالانه 500 تن هروئین خالص در افغانستان در حال تولید است.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان خوزستان با اشاره به معتادان مصرف کننده مواد مخدر و الکل گفت: معتادینی که کراک استفاده می‌کنند بستر این را دارند که به روان گردان‌ها روی بیاورند و کسانی که به تریاک روی می‌آورند پیش زمینه استفاده از الکل و روان گردان‌ها را دارند.

اسحاقی خاطرنشان کرد: کشور ایران که مدعی مبارزه با مواد مخدر است در این راه تاکنون 3 هزار و 760 شهید داده است.

*18 درصد رشد کشت خشخاش در جهان

وی با بیان اینکه امروز آشپزخانه‌های داخلی اقدام به تولید شیشه و مواد روان گردان می‌کنند، قاچاق از سواحل جنوبی و غرب کشور و کشورهای غربی منشا تولید شیشه هستند، عنوان کرد: به گزارش سازمان ملل در سال 2012 در مقایسه با 2011 سال، 18 درصد رشد در کشت خشخاش در جهان صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه افغانستان در سال 2012 در مقایسه با سال 2001  بیش از 190 برابر رشد داشته  است، گفت: این فاجعه باعث تحلیل انرژی و توان جوانان جهان می‌شود، زیرا روزانه حداقل 10 نفر در کشور جانشان را در همین راه از دست می‌دهند.

اسحاقی تصریح کرد: تضعیف باورها و منش‌های انسانی اسلامی که امروز در جامعه به وفور ملاحظه می‌شود از دلایل اصلی مرگ و میر ناشی از مواد مخدر در ایران است.

وی خاطرنشان کرد: موضوع تنوع طلبی و لذت طلبی از سوی جوانان و نوجوانان و کاهش کنترل و نظارت‌های اجتماعی از سوی خانواده‌ها، تاثیرپذیری از گروه همسالان و رهایی از استرس و اضطراب از دیگر علل گرایش به مواد مخدر و روان گردان‌هاست.

*باید نگاه مجرمانه خود را از معتادان برداریم

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان خوزستان افزود: کمبود امکانات برای غنی سازی اوقات فراغت و عدم آموزش صحیح در مدارس ابتدایی و راهنمایی نسبت به موضوع مواد مخدر از جمله آفت‌های مبارزه با مواد مخدر است.

وی اضافه کرد: جامعه ما جامعه‌ای فرهنگی است و کمتر خانواده‌ای در خوزستان فرزند معتاد خود را ترد می‌کند.

اسحاقی با بیان اینکه ما باید نگاه مجرمانه خود را از معتادان برداریم و به آن‌ها اعتماد کنیم تا بهبود یابند و دوباره به جامعه بازگردند، اظهار کرد: امروزه شاهد آن هستیم بسیاری از معتادان بهبود یافته در مشاغل آرایشگری، کارهای صنعتی و خدماتی مشغول به کار شده‌اند.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان خوزستان با بیان اینکه بیش از 70 درصد کشفیات در نقاط صفر مرزها اتفاق افتاده است، گفت: نیروی دریابانی تلاش‌های زیادی انجام داده است تا از ورود مواد به طور قاچاق جلوگیری به عمل بیاورد.

*600 میلیارد دلار سود هر شیادی را به هوس می‌اندازد تا وارد شبکه مافیایی شود

وی با بیان اینکه پاسگاه‌های شناور و دریابانی فعال و تقویت شده‌اند و توفیقات بسیار خوبی هم داشته‌اند، ادامه داد: 500 تا 600 میلیارد دلار سود هر شیادی را به هوس می‌اندازد تا وارد شبکه مافیایی شود.

اسحاقی در خصوص کشفیات سه ماهه اول امسال گفت: سه درصد کشف تریاک و 114 درصد افزایش کشف شیشه را داشته‌ایم.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان خوزستان با اشاره به اینکه قریب 70 درصد از کشفیات در دستگاه انتظامی مبتنی بر تلاش اطلاعاتی است، گفت: افزایش دستگیری خرده فروشان را در سه ماهه اخیر را در استان داشته‌ایم.

وی در پایان بیان کرد: در ستاد مبارزه با مواد مخدر امروز شاهد برنامه‌های دقیق و اجرایی با یک چشم انداز روشن هستیم./س
برچسب ها: کشف ، نقاط ، مرزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.