استاندار خراسان رضوی بر استفاده از ظرفیت های استان در جهت توسعه ی مناسبات اقتصادی ایران با ترکمنستان تاکید کرد

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد محمد حسین فروزان مهر در دیدار با سفیر کشورمان در ترکمنستان از این کشور به عنوان شریک تجاری دیرینه ی ایران یاد کرد و گفت: میزان صادرات کالا به ترکمنستان در سال گذشته 749میلیون دلار بوده است که 48 درصد آن از طریق خراسان رضوی صورت گرفته است.

وی با اشاره به موقعیت راهبردی خراسان رضوی به عنوان دروازه ی دسترسی ایران به بازار کشورهای آسیای میانه اظهار کرد: این استان به عنوان محل تقاطع راه های شریانی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور می تواند نقشی بی بدیل در توسعه ی صادرات غیر نفتی ایفا کند.

استاندار خراسان رضوی وجود بازارچه های مرزی، تجربه ی موفق در برگزاری چند نمایشگاه ارایه ی توانمندی های اقتصادی و فرصت های سرمایه گذاری و امکان صدور خدمات فنی مهندسی را از ظرفیت های بالقوه برای گسترش مراودات اقتصادی با کشور ترکمنستان عنوان و اضافه کرد: بایستی در جهت افزایش تراز ارزشی کالاهای مبادله شده و عدم اکتفا به مبادله ی کالاهای سبک تولیدی دو کشور گام برداشت.

فروزان مهر ادامه داد: بهره مندی کشور ترکمنستان از منابع گازی غنی، زمینه برای سرمایه گذاری های مشترک در مناطق مرزی از جمله پروژه های پتروشیمیایی که نیازمند خوراک گازی هستند را فراهم کرده است.

وی بر بهره گیری از اشتراکات فرهنگی دو کشور در جهت توسعه ی مناسبات فرهنگی تاکید کرد و افزود: تبادل استاد و دانشجو، توریسم درمانی و جاذبه های بی شمار گردشگری از دیگر مزیت های قابل تامل استان است که بایستی از آن ها در جهت تحقق اهداف یاد شده بهره جست.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: تمامی این ظرفیت ها حکایت از شایستگی خراسان رضوی برای انتخاب به عنوان استان معین در زمینه ی سرمایه گذاری های اقتصادی در ترکمنستان را دارد.

فروزان مهر یاد آور شد: برای واردات کالاهای مورد نیاز استان از ترکمنستان در جهت منطقی تر شدن موازنه ی صادرات و واردات دو کشور آمادگی داریم.

وی با تاکید بر لزوم برنامه ریزی جهت حضور موثر در بازار کشورهای همسایه و نیز بازار کشورهای دوردست ابراز امیدواری کرد: حرکت نظام مند بر اساس راهبردهایی مدون و توسعه ی مناسبات اقتصادی با سایر کشورها توفیق بیش از پیش کشورمان در مقابله با تحریم های اقتصادی تحمیل شده از سوی دشمنان را موجب شود.

محمد موسی هاشمی گلپایگانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان نیز در این دیدار، از ترکمنستان به عنوان کشوری در حال توسعه و علاقه مند به حضور سرمایه گذاران ایرانی یاد و بر استفاده از ظرفیت های بی بدیل خراسان رضوی در راستای افزیش سطح تعاملات و حجم مراودات تجاری دو کشور تاکید کرد.

گفتني ست در اين ديدار رييس دفتر نمايندگي وزارت خارجه در شمال و شمال شرق كشور نيز حضور داشت/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.