مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري سيستان و بلوچستان گفت: كوهپايه ها و زمين هاي سنگلاخي نواحي جنوب سیستان وبلوچستان از جمله رويشگاه هاي خودروي زيره سياه در كشور محسوب مي شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان، نبي ياري افزود: زيره سياه با نام علمي Bunium persicum Boiss متعلق به خانواده چتريان (Apicaceae) گياهي علفي با برگهايي منقسم به قطعات باريك، بدون كرك با ريشه اي دوكي و غده اي شكل و ساقه هاي تو خالي است.

وي با اشاره به اینکه زيره سياه گياه بومي كشورهاي ايران، پاكستان، هندوستان، تركمنستان و مناطق مركزي آسيا است كه در خراسان، كرمان، بلوچستان، شرق زاگرس تا بندرعباس و جنوب البرز ايران به صورت خودرو رشد مي كند. گفت: زيره سياه گياهي يكساله، دوساله يا چند ساله است كه در سال اول طوقه اي مركب از دو تا سه برگ شانه اي دراز تشيكل مي دهد و در سال دوم ساقه اي به طول ۲۰ تا ۱۰۰سانتيمتر با برگ هاي كم و چترهايي از گلهاي سفيد كوچك ايجاد مي كند.

وي اظهار داشت: ميوه اين گياه داسي شكل به طول سه تا شش ميلمتر و ضخامت يك ميليمتر است.

وي با بيان اينكه زيره سياه به صورت خودرو در دامنه كوهها، كوهپايه ها و ارتفاعات سه هزار متري بلوچستان ديده مي شود، گفت: اين گياه در سالهايي با بهار پر باران شكوفا و به مرحله بذردهي مي رسد و گاهي اوقات توسط كشاورزان در زمين هاي سنگلاخي، كوهپايه ها و مناطق شيبدار كه شيب آن رو به آفتاب نباشد نيز كشت مي شود.

مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري سيستان و بلوچستان اظهار داشت: زيره داراي ريشه اي غده اي است و در طول چند سال به ضخامت ريشه اين گياه افزوده مي شود.

ياري افزود: اگر بذر زيره سياه به صورت مستقيم كشت شود چند سال طول مي كشد تا بوته بزرگ و ريشه آن به شكل غده اي درآيد اما اگر ريشه ضخيم شده اي كه كشاورزان به آن پياز مي گويند در زمين اصلي كاشته شود همان سال گل مي دهد.

وي گفت: ميوه اين گياه حاوي مقدار زيادي اسانس يا روغن است كه موجب تحريك و ترشح شيره هاي گوارشي در دستگاه گوارش انسان مي شود.

ياري بيان داشت: رفع تنبلي اعمال گوارشي، نفخ، چاقي، بي اشتهايي، بر طرف كنندگي باد يا درد روده، سنگ كليه، يرقان و آسم و تنگي نفس از مهمترين خواص دارويي اين گياه است.

وي گفت: از اين گياه براي افزايش عطر و طعم غذا و نوشابه استفاده مي شود همچنين در صنايع صابون سازي نيز كاربرد دارد.//س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.