معاون مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: افزایش رنگ و کیفیّت میوه ها در اثر نفوذ نور بیشتر در فصل رشد به داخل تاج درخت از فواید هرس سبز یا همان هرس تابستانه است.

صمدی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: کارشناسان افزایش تشکیل جوانه میوه و گلدهی درختان به علت ذخیره سازی مواد غذایی و درنهایت کاهش رشد رویشی درختان را از محاسن هرس سبز می دانند.

وی تصریح کرد: عملیات هرس تابستانه به منظور حذف گل ها، میوه های اضافی، تُنک کردن، ایجاد زخم بر روی پوست ساقه(برای تبدیل شاخه نابارور به بارور)، حذف نَرَک ها و پاجوش ها انجام می شود.

صمدی ادامه داد: اجرای هرس سبز درختان در فصل رشد از اوایل بهار تا اواخر تابستان امکانپذیر است.

معاون مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی یادآور شد: هرس تابستانه در مقایسه با هرس زمستانه، بیشتر سبب کاهش رشد و پاکوتاهی درختان می شود.

وی اظهار داشت: از علل کاهش رشد و پاکوتاهی درخت به وسیله هرس سبز می توان به کاهش میزان سطح فعال برگ ها و کاهش مقدار ذخیره مواد کربوهیدرات برای تامین انرژی و رشد رویشی در سال بعد اشاره کرد.

صمدی تاکید کرد: هرس سبز نباید روی درختانی که رشد رویشی کمی دارند، اجرا شود چون ضعیف تَر شدن و درنهایت از بین رفتن درخت را در پی دارد./س

برچسب ها: افزایش ، کیفیّت ، میوه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.