تعاونی‌هاي مسکن زیر شدیدترین انتقادات وزارت راه و شهرسازی قرار دارد. در حالی که یک و نیم میلیون ساختمان از سوی این تعاونی‌ها ایجاد شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، پاک‌بین در نشست خبري اتاق تعاون امروز در خصوص عملکرد اتاق تعاون و برنامه‌های سال جاری گفت:80 درصد برنامه‌های اتاق تعاون اجراي شده که از مهمترين انها  مي توان به اصلاح ساختار اتاق تعاون نام برد.

وی از راه‌اندازی دانشگاه تعاون خبر داد و گفت: بحث واگذاری‌های مباحث تصدی‌گرایانه از سوی دولت در سال جاری برای بخش تعاون عملیاتی شد و امیدواریم دولت آینده با اجرایی کردن سند بخش تعاون راه را برای رشد این بخش فراهم کند و در صورتی که این سند عملیاتی شود، دیگر نیاز به فروش نفت نخواهیم داشت.

وی ادامه کرد: امسال مباحثی از جمله ایجاد سازمان تعاون را پیگیری خواهیم کرد تا موضوع بخش تعاون به صورت تخصصی دنبال شود.

پاک بين تصريح کرد:سال گذشته در حوزه زنان  جلسات مکرر برگزارشد و به ساختار نسبي رسيديم و اميدوارم امسال به صورت فني تر حوزه ي بانوان فعالتر شوند. 

وی ادامه داد: حداقل 20 درصد از منابع قرض‌الحسنه کشور باید در بخش تعاون قرار گیرد و همچنین بانک قرض‌الحسنه زنان نیز در دستور کار قرار دارد.

دبيرکل اتاق تعاون تصريح کرد:در حوزه ي مجلس در اکثر کميسيون ها در بحث توليد،ساختار و کشاورزي  حضور فعال داشتيم که سال گذشته بيش از 1000 صفحه نظر هاي کارشناسي  به نمايندگان ارائه داديم .

وي تاکيد کرد:در سال گذشته پس از کشمکش ها تصدي  گري را از وزارت تعاون گرفتيم و به سمت اتاق تعاون سوق داديم و ما نيز با برنامه ريزي ها تصدي گري را انجام خواهيم داد.

پاک‌بین با اشاره به فعالیت تعاونی‌های توزیعی و مصرف عنوان کرد: این تعاونی‌ها اکنون در قالب طرح تعاونی همیار اجناس و کالاهای خود را 30 درصد ارزان‌تر از بازار ارائه می‌دهد و برای اعضا کارت عضویت در نظر گرفته شده است.

وی در خصوص دلایل عدم حضور بخش تعاون در بورس تصریح کرد: طبق سند توسعه تعاون سهم 15 درصدی این بخش از بازار بورس باید در دو سال آینده محقق شود و تعاونی‌های سهامی عام در بورس پذیرش شوند.

دبیر کل اتاق تعاون با ابراز تاسف از همکاری نکردن مسئولان بورس گفت: این موضوع تاکنون به دلایل نامعلومی انجام نشده و مسئولان بورس از زیر این کار در رفته و به بهانه‌های مختلف از انجام آن فرار می‌کنند.

پاک‌بین یکی از مباحث تعاونی‌ها را رویکرد عدالت محوری آنها دانست وافزود: به دلیل محدودیت در خریدن سهام از سوی شرکت‌های حقوقی و حقیقی این عامل به دلیل عمده عدم حضور تعاون در بورس تبدیل شده و باتوجه به حاکم بودن تفکر سرمایه‌داری تاکنون به نتیجه نرسیده است.

وی در خصوص بیمه تعاون گفت: پذیره نویسی این بیمه در حال انجام است و همچنین تعاونی سهامی عام ایرانیان در مراحل اولیه برای حضور در بورس قرار دارند.

پاک‌بین در خصوص حضور نماینده اتاق تعاون در شورای پول و اعتبار بیان داشت: مشکلات حقوقی و تفسیر‌های متفاوت از این موضوع حل شده و از هفته آینده نماینده اتاق در این شورا حضور خواهد داشت.
 
وي ادامه داد: همچنین در حال حاضر 36 درصد گردش مالی بانک‌ها از سوی تعاونی‌ها است اما عملا کمتر از 7 درصد از تسهیلات پرداخت می‌شود.
 
وی به مشکلات تعاونی‌های مسکن پرداخت و یادآور شد: این تعاونی‌ها زیر شدیدترین انتقادات وزارت راه و شهرسازی قرار دارد. در حالی که یک و نیم میلیون ساختمان از سوی این تعاونی‌ها ایجاد شده اما نگاه تیز انتقادات مسئولان این بخش به تعاونی‌ها وجود دارد و انگار بخش خصوصی تاکنون تخلفی نداشته است.
 
وی همچنین در خصوص اعتبارات اختصاص یافته در سال گذشته گفت: در این سال 2 هزار میلیارد تومان از منابع بانک توسعه تعاون پرداخت شده و قطعا برای تحقق اهداف این بخش نیاز به اختصاص 30 درصد منابع صندوق توسعه ملی داریم.

انتهاي پيام/
برچسب ها: تعاونی ، مسکن ، ذره بین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار