شهرنشینی و کار در محیط های بسته، نیاز مردم به تفریحات سالم و فرح بخش را روز به روز بیشتر می کند ، بطوریکه استفاده از استخرهای شنا نیز یکی از تفریحات سالم در این روزها به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان ، دین مبین اسلام بر امر یادگیری شنا تأکید دارد، اما شنا کردن اصولی دارد ، با توجه به استفاده افراد مختلف از استخرها، این محیط ها می تواند باعث انتقال بیماری های مختلف از جمله بیماری های پوستی، قارچی، اختلالات روده ای، اسهال و ناراحتی های چشمی و گوشی شود.

لذا کنترل بهداشتی آب استخرهای شنا برای حفظ سلامت شناگران و جلوگیری از انتقال بیماری ها بسیار اهمیت دارد.

کارشناس بهداشت محیط معاونت بهداشتی با اشاره به نکات بهداشتی هنگام شنا کردن گفت: شناگران باید قبل از ورود و به هنگام خروج از استخر دوش گرفته و بدن خود را شستشو دهند.

محمدرضا احمدپور افزود: کسانی که دچار بیماری های پوستی، قرمزی چشم، سرماخوردگی، ترشحات گوش و بینی و یا هر گونه بیماری واگیر دار هستند از ورود به استخر خودداری کنند.

وی تصریح کرد: استفاده هر شناگر از مایو، کلاه شنا، بینی بند و حوله اختصاصی ضروری است.

احمدپور خاطرنشان کرد: شناگران پس از دوش گرفتن و قبل از ورود به استخر باید از داخل حوضچه حاوی مایع ضدعفونی کننده عبور کنند و 15 ثانیه در آن توقف داشته باشند.

وی یادآور شد: افراد باید پیش از ورود به استخر اجابت مزاج کرده و مثانه خود را خالی کنند و حداقل دو ساعت قبل از شنا غذا نخورند.

مسئولان استخرهای شنا باید شناگران را از نظر بیماری های پوستی و واگیردار معاینه کنند.

وی با اشاره به مواردی که باید مدیران و مسئولان استخرهای شنا کنترل و اجرا نمایند ، افزود: مسئولان استخرهای شنا باید شناگران را از نظر سرماخوردگی، جوش، بثورات پوستی و غیره معاینه ظاهری کنند.

احمدپور با بیان اینکه حداقل مساحت مورد نیاز برای هر نفر شناگر 2.2 متر مربع است ، تصریح کرد: خودداری از پذیرش مراجعان بیش از حد ظرفیت استخر از وظایف مسئولان استخرهاست.

وی خاطرنشان کرد: نظافت و گندزدایی اطراف محوطه، رختکن، دوش ها و سرویس های بهداشتی و نصب تابلوها، علائم هشدار و اخطار و پیام های بهداشتی در محوطه استخر نیز الزامی است.

کارشناس بهداشت محیط معاونت بهداشتی تأکید کرد: حضور نجات غریق با امکانات کمک های اولیه و وسایل نجات غریق از ملزومات استخرهای شناست./ع

برچسب ها: استخر ، شنا ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.