بر اساس تحقیقات و بررسی های انجام شده، دلیل بیش از 50 درصد مراجعان به مراکز درمانی و اورژانس بیمارستان ها در روزهای گرم تابستان مسمومیت های غذایی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، کارشناس مبارزه با بیماری های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت :با گرم شدن هوا، بروز بیماری های روده ای و گوارشی افزایش می یابد وطبق آمار سال گذشته هزار و 549 نفر به دلیل ابتلا به بیماری های روده ای در خراسان شمالی به مراکز بهداشتی درمانی و بیمارستان ها مراجعه کرده اند.

علیرضا فاضلی افزود : علایم و نشانه های بیماری های منتقله از آب و غذا شامل اسهال، تهوع، استفراغ و گرفتگی شکمی است که به طور متوسط در مدت 24 تا 48 ساعت پس از عفونت ظاهر می شود و یک تا 2 روز ادامه می یابد.

وی خاطر نشان می کند : تجویز مایعاتی مانند ORS برای جبران آب و املاح از دست رفته بدن و مصرف آب سیب رقیق شده طبیعی بدون اضافه کردن شکر و خوردن موز برای مبتلایان به اسهال مناسب است.

فاضلی مصرف مواد غذایی نظیر گوشت، مواد لبنی، انواع سس ها و کنسروها، حرارت ندادن کافی غذاها، مصرف غذاهای مانده، تخم مرغ نیم پز، بستی های غیر پاستوریزه، سالاد الویه، شیرینی های تر و خامه ای، آب های آلوده به ویژه در مسافرت ها جزو عوامل مستعد کننده ابتلا به مسمومیت به شمار می رود.

وی شستن دست ها قبل از تهیه و خوردن غذا به مدت حداقل 20 ثانیه با آب گرم و صابون، شستن ظرف ها پس از صرف غذا و رعایت دمای پخت غذا (حداقل 70 درجه سانتی گراد) و حرارت دادن کامل غذا به نحوی که قسمت های مرکزی مواد غذایی به خوبی گرم شود در پیشگیری از مسمومیت های غذایی موثر دانست./ب

برچسب ها: مسمویت ، غدایی ، اورژانس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.