یو‌کیو آمانو، مدیر‌کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در مصاحبه با ریانووستی در وین به موضوع پرونده هسته ای‌ ایران و آینده انرژی هسته ای پرداخته است.


در این مصاحبه آمده است :

*کنفرانس بین المللی سن پترزبورگ بلافاصله پس از انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار می شود. نظرتان درباره انتخاب مردم ایران چیست؟ به نظر شما، حسن روحانی، رئیس‌جمهور جدید، سیاست ایران را درباره مذاکرات هسته ای تغییر خواهد داد؟
 هیچ رابطه‌ای بین انتخابات ریاست جمهوری در ایران و کنفرانس سن پترزبورگ نیست. یک همزمانی اتفاقی است.  آژانس بین المللی انرژی اتمی با دقت انتخابات ریاست جمهوری ایران را پیگیری کرد اما ما در سیاست‌های کشورهای عضو دخالتی نمی‌کنیم. با این حال ما مصمم هستیم تا راه‌حلی دیپلماتیک برای موضوع هسته ای ایران بیابیم. گفتگو به خودی خود هدفی نیست. بایستی سازنده و در جهت رسیدن به نتایج ملموس باشد.

*به نظر شما این گفتگو تغییر ماهوی خواهد کرد ؟
خیلی سخت است که تحول وضعیت را پیش‌بینی کرد، اما یک چیز قطعی است و آن اینکه این مسئله بدون آژانس بین المللی انرژی اتمی حل و فصل نمی شود.

تاریخ مذاکرات بعدی درباره " رویکرد ساختاری" مشخص شده است؟
خیر، زیرا به تازگی انتخابات ریاست جمهوری در ایران به پایان رسیده است. در این باره بعدا صحبت خواهیم کرد.هنوز درباره موارد ملموسی همچون محل و تاریخ دور بعدی مذاکرات صحبتی نشده است.

*تا به حال با حسن روحانی دیدار داشته اید؟
بله، زمانی که مدیر کل وزارت خارجه ژاپن بودم برای موضوعات خلع سلاح و علوم با ایشان دیدار داشتم. البته به عنوان عضو هئیت ژاپن با وی دیدار‌کردم.  در آن زمان این احساس را در من ایجاد کرد که فردی است که از موضوع هسته ای به خوبی آگاه است.

* در آخرین نشست شورای حکام، در اوائل ژوئن، شما از افزایش تعداد سانتریفوژهای ایران صحبت کردید. آژانس چگونه ظرفیت غنی سازی ایران را برآورد می کند؟
 بازرسان ما از سایت‌های ایران بازدید کرده‌اند و نتیجه گرفته‌اند که نصب و راه اندازی سانتریفیوژها ادامه داد. اما بسیاری از سانتریفیوژها فعال نیستند . اما نمی‌دانیم این سانتریفیوژها در آینده فعال می شوند یا خیر. ایران به تولید اورانیوم غنی شده بین 5 تا 20 درصد ادامه می‌دهد و ذخیره اش افزایش می‌ یابد. بخشی از این اورانیوم برای تولید سوخت هسته ای مورد استفاده قرار گرفته است.
* نظر آژانس درباره ایده ساخت یک نیروگاه دیگر پس از نیروگاه بوشهر در ایران توسط روسیه چیست؟
اگر ایران تصمیم به ساخت نیروگاه دیگری دارد باید به ما اطلاع دهد و در زمان مناسب آن را تحت تضمین های آژانس قرار دهد.
*اگر درست متوجه شده باشم، آژانس هیچ ادعایی علیه ایران درباره نیروگاه بوشهر ندارد؟
بوشهر تحت تضمین های آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد. ما تایید می کنیم که نیروگاه بوشهر برای اهداف صلح آمیز ساخته شده است و گزارش آن را داده ایم.







اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار