رئيس سازمان گسترش و نوسازي صنايع با بيان اينکه علت اصلي عقب ماندگي پروژه هاي پارس جنوبي مربوط به اين سازمان کمبود دکل هاي حفاري بوده گفت: ساخت کامل اين دکل ها نيازمند تزريق مالي از سوي وزارت نفت است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، غلامرضا شافعي امروز در نشست خبري با بيان اين مطلب افزود: در مهرماه دو سال گذشته کارگروهي در دولت تشکيل شده بود که براساس مصوبه آن ساخت 16 دکل حفاري به سازمان ايدرو محول شده بود به گونه اي که 25 درصد از هزينه ساخت دکل ها بايد از طريق منابع وزارت نفت تامين مي شد.

وي با اشاره به اينکه اجراي درست پروژه هاي پارس جنوبي نيازمند 36 دکل حفاري است گفت: يکي از دلايل جدي عقب ماندگي پروژه ها کمبود دکل هاي حفاري ساخته شده است.

شافعي تصريح کرد: براساس مصوبه وزارت نفت موظف است که 25 درصد از هزينه ساخت دکل ها را تامين کند و 75 درصد مابقي نيز از طريق ساير منابع همچون صندوق توسعه ملي بايد تامين مي شد اما به دليل اينکه 25 درصد اوليه آن تامين نشد ساخت  اين دکل ها نيمه کاره مانده است.

وي افزود: هم اکنون از ساخت 14 دکل محول شده به اين سازمان 6 دکل کامل شده و وزارت نفت با وجود اينکه همواره اهميت ويژه اي به ساخت دکل در داخل کشور داشته اما در تامين منابع آن با مشکل مواجه بوده است.

وي خاطرنشان کرد: اگر منابع مالي به درستي متمرکز در اين بخش شود زودتر به نتيجه خواهيم رسيد.

وي در خصوص همکاري سازمان  ايدرو در پروژههاي پارس جنوبي اظهار داشت: در ابتداي کار و فازهاي 2 و 3 پيمانکاران خارجي آمادگي مطلوبي براي همکاري با  ايراني ها نداشتند اما همکاري سازمان ايدرو در فازهاي 17 و 18 و 14 توسعه يافت و در اين فازها همراه ديگر پيمانکاران داخلي فعاليت دارند.

وي با بيان انيکه سازمان ايدرو مسئول کنسرسيوم هاي فاز 17 و 18 و 14 پارس جنوبي است افزود: وعده ما اين بود که تا 15 تيرماه يوتي وي تي هاي پالايشگاههاي در اختيار را تحويل دهيم که هم اکنون طبق برنامه پيش رفتيم.

وي اظهار داشت: در حوزه صنايع دريايي نيز شرکت ايزو ايکو فعال است که پيشرفت پروژه هايي در دست اين شرکت مطلوب است به گونه اي که از 3 کشتي که به اين شرکت سپرده شده بود سال گذشته يک عدد به سازمان کشتيراني تحويل شد و سومين کشتي نيز امسال به آب انداخته مي شود.

انتهاي پيام/
برچسب ها: صنایع ، تزریق ، مالی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار