دبير انجمن دوستداران ميراث فرهنگي ايذه گفت: اگر فاضلاب شهر دوباره به تالاب ميانگران بريزد تهديد بزرگي براي ايذه محسوب مي‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، فرامرز خوشاب اظهار كرد: تالاب ميانگران يكي از تالاب‌هاي بسيار مهم و ملي منطقه ايذه است و چشم‌انداز بسيار زيبايي دارد. اين تالاب حدوداً در شش كيلومتري بناي طاق طويله قرار دارد و در سفرنامه ابن بطوطه نيز به آن اشاره شده است.

 او توضيح داد: با توجه به مراجعاتي كه ما انجام داده‌ايم اداره محيط زيست نيز از سازمان ميراث فرهنگي در رابطه با اين تالاب ضعيف‌تر عمل كرده و كارهاي تحقيقاتي و مطالعات كاربردي براي حفظ اين تالاب انجام نداده و اگر هم انجام داده ناكافي بوده و كارايي نداشته است.

 خوشاب اظهار كرد: پيش از اين هم در اين تالاب لوله‌كشي آب انجام دادند كه خوشبختانه نتيجه نداد زيرا قرار بود آب اين تالاب را براي مصارف كشاورزي انتقال دهند اما آب تالاب اين قدر كم است كه اين كار ميسر نشد.

 

وي در خصوص ويژگي‌هاي منحصر به فرد تالاب ميانگران گفت: اين تالاب مكان مهاجرت پرندگان مهاجر از سيبري روسيه است. در واقع ذخيرهگاه پرندگان مهاجر محسوب مي‌شود و انواع پرندگان در آن زندگي مي‌كنند كه ما هر بار اطلاعات آن را از اداره محيط زيست خواهان شديم آن‌ها اطلاعي نداشتند و در واقع نداشتن اين گونه اطلاعات از نقاط ضعف اين اداره است.

 

اين دوستدار ميراث فرهنگي بيان كرد: اين تالاب در سال 80 به كلي خشك شد و عوارض زيست محيطي زيادي را در پي داشت و بوي تعفن و بدي در شهر پيچيد و باعث آلودگي‌هاي زيست محيطي زيادي شد. با توجه به پيگيري‌هايي كه صورت گرفت مشخص شد در آن موقع شهرداري و عوامل آن‌ها فاضلاب شهر را در تالاب تخليه مي‌كردند.

 

خوشاب بيان كرد: در حال حاضر نيز ما نمي‌دانيم آيا تخليه فاظلاب شهر در اين تالاب همچنان ادامه دارد يا نه كه اين امر نياز به تحقيقات اداره محيط زيست دارد و اين اداره بايد ميزان آلاينده‌هاي وارد شده به آن را اندازه‌گيري كند.

 

وي بيان كرد: ورود فاضلاب به اين تالاب نه تنها چهره خوشايندي ندارد بلكه باعث ايجاد بيماري‌ها و عوارض زيست محيطي نيز مي‌شود.

 

اين دوستدار ميراث فرهنگي در خصوص ظرفيت‌هاي گردشگري اين تالاب گفت: با توجه به چشم‌انداز بسيار زيباي اين تالاب و قرار داشتن محوطه‌هاي تاريخي در چهار گوشه آن، موقعيت بسيار مناسبي براي جذب گردشگر دارد اما هيچ گونه اقدامي صورت نگرفته است و اين يكي از بزرگترين ضعف‌هاي مديران شهرستان ايذه است./س

 


برچسب ها: فاضلاب ، تالاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.