معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مركزي گفت: وجود ذخاير غني آهن پلاسري در استان سرمايه ارزشمند ملي است.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، حسني افزود: بر اساس مطالعات انجام شده محدوده ذخاير بزرگي از اين ماده معدني در حد فاصل تالاب كويري اراك تا شهرستان ساوه كشف شده كه از اين گستره حجم قابل ملاحظه اي آهن پلاسري و برخي مواد معدني ارزشمند و كمياب قابل استحصال است.
وي افزود: تاكنون دو مجوز بهره برداري معدني آهن پلاسري در استان مركزي صادر شده و صدور پروانه هفت واحد ديگر نيز تا پايان ماه جاري نهايي مي شود.
معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مركزي بيان كرد: يكي از اين معادن مجوز دار در شهرستان اراك با ذخيره قطعي يك ميليون و ۹۸۰ هزار تن، عيار هفت درصد و ظرفيت برداشت سالانه ۳۳۰ هزار تن است كه محدوده واگذاري آن بالغ بر ۲۶ كيلومتر مربع است.
حسني گفت: اين واحد با سرمايه گذاري ۱۵ ميليارد ريال ۳۰ فرصت شغلي ايجاد كرده و طرح توسعه اين معدن نيز در دست پيگيري است.
وي اظهار كرد: يكي ديگر از معادن آهن پلاسري استان مركزي نيز در شهرستان تفرش فعال است كه در محدوده معدني ۱۴ و نيم كيلومتر، ذخاير قطعي يك ميليون و ۸۸۰ هزار تني دارد و عيار آهن پلاسري استحصالي آن شش درصد است و ۱۶ نفر نيروي كار دارد.
معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مركزي خاطر نشان كرد: اين معدن با ظرفيت برداشت سالانه ۳۱۰ هزار تن مواد معدني، يكي از معادن استراتژيك محسوب شده و قابليت بهره برداري خاص جداسازي تيتان از آهن را دنبال مي كند.
حسني بيان كرد: اين معدن نيز با سرمايه گذاري بيش ۲۰ ميليارد ريال راه اندازي شده و طرح توسعه آن با برآورد سرمايه ۳۰۰ ميليارد ريال در دست پيگيري است.
وي گفت: هفت معدن سنگ آهن پلاسري كه تا پايان تيرماه مجوز بهره برداري آنان در استان صادر مي شود در مجموع محدوده معدني ۱۴۰ كيلومتري را شامل مي شوند و قابليت برداشت سالانه ۱۴ ميليون تن از اين ماده معدني را دارند.
معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مركزي توضيح داد: اين استان به عنوان نخستين استان بهره برداري آهن پلاسري با عيار پايين در كشور فعال شده و پس از آن نيز استان كرمان فعاليت هايي را در اين حوزه آغاز كرده است.
حسني ادامه داد: در معادن آهن پلاسري با استفاده از روش و تجهيزات خاص جدا كننده مغناطيسي خشك، ميزان آهن با عيار پايين از خاك استحصال مي شود و در اراضي كشاورزي كه آهن به عنوان يك ماده معدني مزاحم محسوب مي شود تفكيك آن از خاك به مرغوبيت زمين كمك شاياني مي كند. /ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۹:۰۰ ۱۲ مرداد ۱۳۹۳
ممنون از اطلاعاتتون
اگر امکانش هست لیست معادن پلاسری رو برام بفرستین ممنونتون میشم
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۰:۵۷ ۲۸ اسفند ۱۳۹۲
مرسی از اطلاعات مفیدتون