مدیرعامل شرکت ذخیره‌سازی کشور از تزریق گاز به بزرگترین مخزن ذخیره‌سازی منطقه و ایران در مرداد ماه امسال خبر داد و گفت: با راه‌اندازی مخزن ذخیره‌سازی شوریجه، ایران از واردات گاز از کشورهای همسایه بی نیاز می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مسعود سامی‌وند در نشست خبری با بیان اینکه نخستین مشعل طرح ذخیره‌سازی گاز شوریجه به نام ثامن الحجج (دیروز) روشن شد، افزود: مشعل با هدف تامین برق توربین‌ها و کمپرسورهای این طرح روشن شده است.
 
سامی وند اضافه کرد: این پروژه در مخزن شوریجه D که یک مخزن هیدروکربوری است طراحی شده که دارای یک تیم تزریق با سه ردیف توربین و شش کمپرسور فشار ضعیف و قوی می باشد.
 
وی با اشاره به اینکه تا پایان تیر ماه تزریق گاز به دومین مخزن ذخیره‌سازی کشور آغاز خواهد شد، گفت: پیش بینی می شود در فصل گرم بین  500 تا 600 میلیون متر مکعب گاز به مخزن شوریجه تزریق و امکان برداشت روزانه 10 میلیون متر مکعب گاز در فصول سرد سال فراهم شود.
 
سامی وند  اظهار داشت: با افتتاح نخستین مخزن ذخیره‌سازی گاز طبیعی در سراجه قم، در بین 33 کشور دارای این تکنولوژی ایران در رده 19 جهان قرار گرفت همچنین با اجرای سایر طرح‌ها تا پایان برنامه پنج‌ ساله پنجم توسعه به رتبه‌ی برتر کشور‌های دارای تکنولوژی ذخیره‌سازی توسعه گاز طبیعی خواهد رسید.
 
وی ادامه داد: استقلال شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی ایران به عنوان یک شرکت استراتژیک در مباحث تامین به موقع انرژی باعث شد تا پشتوانه قویی برای این صنعت بوجود آید.

سامی وند، افزود: ورود تکنولوژی پیشرفته صنعت ذخیره سازی گاز به کشور با تاسیس ذخیره سازی در اسفند ماه 86 به عنوان یک نیاز برای امروز و برای نسل های آینده یک ضرورت است که هم اکنون این شرکت علاوه بردانش ذخیره سازی در مخازن هیدروکربوری دستیابی به دانش ذخیره سازی گاز در مخازن آبهای زیرزمینی و کنبدهای نمکی را به دست آورد.
 
وی یاآور شد: اجرای طرحهای ذخیره سازی گاز طبیعی در مناطق دوردست به جای بالابردن ظرفیت خطوط لوله برای انتقال گاز علاوه بر صرفه جویی اقتصادی ایمنی و حفظ محیط زیست را به دنبال دارد.
 
*** تا یک ماه دیگر تکمیل می شود  
 

مدیرعامل شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی کشور با تاکید براینکه تاکنون برای اجرای این پروژه چیزی حدود 200 میلیارد تومان هزینه شده است اظهار داشت: پالایشگاه طرح ذخیره‌سازی گاز شوریجه در حال حاضر از پیشرفت 95درصدی برخوردار است  و پیش بینی می شود تا یک ماه و نیم دیگر تکمیل شود.

 مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گازطبیعی ایران گفت: طراحی و ساخت این مخزن با تکیه بر دانش متخصصان ایرانی انجام و تجهیزات آن نیز تا حد ممکن در داخل کشور تولید شده به گونه ای که ٨٢ درصد تجهیزات بخش پالایش و بیش از ٤٠ درصد بخش تزریق آن داخلی سازی شده است.

وی گفت: بودجه مصوب این طرح که در سال 88 حدود 220 میلیارد تومان بوده که بر این اساس حدود 10 میلیارد تومان تاکنون صرفه‌جویی صورت گرفته است.
 
*** صرفه جویی 10 میلیارد تومانی

وی گفت: بودجه مصوب این طرح که در سال 88 منعقد شد 220 میلیارد تومان بود که بر این اساس حدود 10 میلیارد تومان تاکنون صرفه‌جویی صورت گرفته است.
 
مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی کشور اضافه کرد: 60درصد کالای این طرح در شرایط بحران های ارزی بوده و اگر کارها با اصول مهندسی برنامه ریزی  به موقع انجام نمی شددر این طرح صرفه جویی ارزی را در این پروژه نمی توانستیم شاهد باشیم.  
 
سامی‌وند با اشاره به این که طرح ذخیره‌سازی گاز شوریجه گاز مورد نیاز استان‌های خراسان رضوی، شمالی، جنوبی، گلستان، مازندران، گیلان و حتی اردبیل را تامین خواهد کرد، افزود: علاوه بر تامین گاز مورد نیاز مردم با راه‌اندازی این مخزن ذخیره‌سازی کشور از واردات گاز از همسایگان شرقی بی نیاز خواهد شد.

وی تاکید کرد: کل ظرفیت مخزن ذخیره‌سازی شوریجه 4.8 میلیارد متر مکعب است که در فاز اول 10 میلیون متر مکعب، در فاز دوم 20 میلیون متر مکعب و در فاز سوم 40 میلیون متر مکعب در روز گاز تزریق می‌شود.
 
 سامی وند گفت: با توجه به عملکرد مجموعه شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی در اولین طرح ذخیره سازی  در سراجه قم مبلغ حدود 160 میلیارد تومان صرفه جویی گردید و 1.5 میلیارد دلار از بابت استحصال میعانات گازی حاصل می شود و حدود 750 میلیون دلار ارزش درآمد سالانه از بابت گاز است.
 
*** برای نخستین بار در کشور عملیاتی شد
 
 وی، انجام عملیات برداشتMT برروی نمک، عملیات مغزه گیری از نمک به میزان 1500 متر، انجام آزمایشات و ژئومکانیکی بر روی مغزه های نمک، جهت شناخت و یژگی های مکانیک سنگی، لایه های نمکی و غیره، لرزه نگاری سه بعدی، مخصوص نمک، عملیات گرانی سنجی،جهت شناخت ویژگی های نمک، طراحی مغاره های نمکی جهت ذخیره سازی گاز طبیعی، استفاده از پساب های تصفیه شده صنعتی با هدف عدم استفاده از آب های شیرین، آب شویی و انحلال نمک به منظور ایجاد مغاره های نمکی و طراحی و حوضچه های تبخیری در انتهای عملیات آب شویی نمک به منظور استحصال کانفارهای با ارزش نمک را از جمله ره آوردهای علمی و کسب تکنولوژی های جدید درانجام ذخیره سازی گاز طبیعی در ساختار نمک کاشان عنوان کرد و گفت: تمام این عملیات برای نخستین بار در کشور انجام شده است.  
 
همچنین این مخزن ذخیره‌سازی که در 25 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان سرخس و در استان خراسان رضوی واقع شده است، پالایشگاهی به ظرفیت 20 میلیون متر مکعب در روز دارد.
 
گفتنی است که شرکت ذخیره‌سازی گاز طبیعی ایران با استفاده از توان فنی و متخصصان داخلی توانسته است مطالعه و بررسی بیش از 220 مخزن را در سراسر کشور به پایان برساند و با اولویت‌بندی برای توسعه این میادین برنامه‌ دارد تا پایان برنامه چشم‌انداز پنجم توسعه این طرح‌ها اجرایی شود.
 
در حال حاضر بیش از 600 مخزن ذخیره گاز طبیعی با مجموع ظرفیت حدود 331 میلیارد مترمکعب گاز در سراسر جهان وجود دارد که ایالات متحده آمریکا با 385 مخزن با ظرفیت ذخیره‌سازی 121 میلیارد مترمکعب گاز طبیعی 35 درصد ذخیره‌سازی گاز جهان را در اختیار دارد.

انتهای پیام/
برچسب ها: تزریق ، گاز ، مشعل ، شوریجه ، خانگیران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار