وزیر امور خارجه اکوادور روز دوشنبه اعلام کرد کشورش با دقت تقاضای پناهندگی سیاسی ادوارد اسنودن، مأمور سابق سیا که واشنگتن او را به جاسوسی متهم کرده است، بررسی می کند.

 
به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه ، ریکاردو پاتینو که سرگرم دیدار رسمی از ویتنام است، در هانوی به خبرنگاران گفت: «ما این درخواست را با حس بالای مسئولیت بررسی می کنیم».
وی افزود: «این درخواست با توجه به آزادی بیان و امنیت شهروندان در سراسر جهان بررسی می‌شود».
اسنودن که به علت افشای برنامه فوق محرمانه نظارت الکترونیک آمریکا از سوی این کشور تحت تعقیب است، ‌یکشنبه از هنگ کنگ وارد مسکو شد و از اکوادور درخواست پناهندگی سیاسی کرد.
آمریکا گذرنامه او را باطل کرد و خواست از ادامه سفر اسنودن جلوگیری شود.
وزیر امور خارجه اکوادور تصریح کرد: «ما می دانیم که اسنودن در مسکو است. ما با مقامات روسیه در حال گفتگو هستیم».
وی در پاسخ به پرسشی در مورد خطر اتخاذ تصمیمی که به روابط کیتو با واشنگتن آسیب بزند گفت: «ما همواره بر اساس اصول عمل کردیم نه بر اساس منافع خاص خودمان. دولت‌هایی وجود دارند که ترجیح می دهند بر اساس منافع خاص خود عمل کنند. ما اینگونه نیستیم و به حقوق بشر توجه داریم».
پایگاه اینترنتی ویکیلیکس که جولیان آسانژ آن را به راه انداخت و خود او نیز برای جلوگیری از استرداد به سوئد و سپس آمریکا به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شده است، اعلام کرد: «اسنودن از مسیری مطمئن به سمت اکوادور در حرکت است».
وی دیروز با پرواز شرکت هواپیمایی ایروفلوت از هنگ کنگ روانه مسکو بود، اما هنگامی که مسافران این هواپیما در فرودگاه مسکو پیاده شدند وی در میان آنها نبود. 
برخی از مسافران گفتند به هنگام پیاده شدن از هواپیما خودرویی را مشاهده کرده اند که به هواپیما نزدیک می شد. این موضوع حدس و گمان ها درباره این که اسنودن را با خودروی جداگانه ای از محوطه فرودگاه خارج کرده اند تقویت می کند.
یکی از مسافران این هواپیما گفت سه چمدان را دیده است که از هواپیما به طور مستقیم به این خودرو منتقل شده اند.
از سوی دیگر،‌ خبرنگاران خبرگزاری فرانسه گفتند یک دستگاه خودرو با پلاک سیاسی را در قسمت وی. آی. پی. فرودگاه مشاهده کرده اند که پرچم کشور اکوادر بر روی آن نصب بوده است.
یکی از شبکه های خبری روسیه اعلام کرد اسنودن احتمالا شب را در سفارتخانه یکی از کشورهای امریکای لاتین در مسکو می گذراند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار