VOIP چیست؟ چه ویژگی هایی دارد؟ دسترسی آن چگونه است؟ برای پاسخ به سوالات این گزارش را از دست ندهید.

به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ VoIP یک تکنولوژی به روز میباشد که فراتر از آنچه تا کنون از یک تلفن می شناسیم در اختیار ما قرار می دهد.

مزاياي بيش تري در مورد فيلتر كردن تماس ها، در مورد چگونگي انتقال تماس هاي تلفني بر اساس اطلاعات Caller ID، انتقال تماس تلفني به يك شماره تلفن خاص (Forwarding) ، ارسال مستقيم تماس به Voicemail، ارسال پيغام اشغال بودن مشترك به تماس گيرنده، امكان سرويس در دسترس نبودن مشترك، بسياري از سرويس هاي VoIP امكان بررسي Voicemail شما را از طريق اينترنت و يا توسط فايل پيوست نامه الكترونيكي كه به كامپيوتر يا PDA شما ارسال شده است را مي دهد.



VoIP  چيست و چگونه كار می كند؟

پروتکل صدا تحت اینترنت یا VOIP: Voice Over Internet Protocol یک فن‌آوری است که به شما اجازه انتقال صدا و تماس‌های تلفنی تحت ارتباط اینترنتی را می‌دهد. VoIP با بهرگیری از ارتباط استاندارد شبکه و اینترنت به یک سرویس مجازا رایگان تبدیل می شود و براي برقراي ارتباطات كافي است هزينه ISP را بپردازيد. اين امر شما را قادر مي­كند كه شركت­هاي تلفني را به­ طور كامل كنار بگذاريد. قابليت اين را دارد كه روش كار سيستم­هاي تلفني را كاملاً متحول كند. که در نهایت سرویس هایی گسترده تر از ارتباطات تلفنی را در اختیار قرار میدهد. هدف این فن‌آوری کم کردن هزینه برقراری ارتباط‌های تلفنی است

در حال حاضر شركت هاي مخابراتي پيشگام در دنيا، پس از وقوف به امكانات بي پايان اين تكنولوژي جديد، در حال تأسيس مراكز VoIP در سراسر دنيا هستند و فروش سيستم هاي تلفن VoIP روز به روز در حال گسترش است.


نحوه به کار گیری VoIP جهت برقراري ارتباط

به طور کلی سیستم VoIP بر روی بستر شبکه صورت میگیرد و نیاز پایه جهت سرویس دهی می باشد.


1- ATA (gateway)

این روش با استفاده از ATA (Analog Telephone Adaptor) ها كه gateway هم ناميده مي شوند صورت می گیرد. شما به آساني مي توانيد handset استانداردتان را به ATA متصل كنيد، سپس ATA را به شبکه يا ارتباط اينترنت تان وصل كنيد. با اين كار قادر به برقراري ارتباط VoIP خواهيد بود. ATA سيگنال آنالوگ را از تلفن استاندارد شما مي گيرد و آن را به سيگنال ديجيتال آماده براي انتقال در بستر اينترنت تبديل مي كند.

2- IP Phones

اين handset ها همانند handsetهاي استاندارد معمولي است. داراي يك كانكتور RJ 45 Ethernet به جاي كانكتورهاي استاندارد RJ 11 هستند. اين تلفن ها تمام نرم افزارها و سخت افزارهاي لازم براي برقراري ارتباطات VoIP را یک جا همراه دارد و مستقيمأ به روتر وصل مي شوند و آماده استفاده می شوند.

3-كامپيوتر به كامپيوتر

با استفاده از نرم افزاری های مختص VoIP می توان بدون نیاز به هر نوع از مبدل های ذکر شده از کامپیوتر شخصی جهت ایجاد تماس استفاده کرد بعد از راه اندازی این نوع نرم افزار با استفاده از هدفون میتوان تماس مکالمه را آغاز کرد.


چرا VoIP

سالهاست که سیستم ارتباط تلفن به صورت کامل نیاز های یک سیستم را پوشش داده و انتقال از این سیستم قدیم به تکنولوژی VoIP دلایل برجسته ای نیاز دارد.


هزینه

VoIP در ابعاد گوناگون هزینه ها را کاهش می دهد، براي مديران شبكه، سيستم تلفن VoIP به اين معني است كه به جاي دو شبكه تنها با يك شبكه روبرو هستند. و با توجه به ویژگی های شبکه های وایرلس هزینه هرنوع جابجایی را به طور گسترده کاهش میدهد.


اغلب شركت هاي تلفني سنتي هزينه سرويس هاي اضافي را در صورت حساب شما مي گنجانند. در حالي كه اگر از سرويس دهنده هاي VoIP استفاده كنيد، اين سرويس ها استاندارد به حساب مي آيد. همچین با بهره گرفتن از VoIP میتوان به طور کامل قبض های سرسام آور تلفن را به فراموشی سپرد و این هزینه را صرف شبکه های موجود نمود و بهره وری را به شکل گسترده ای در سازمان افزایش داد.


دسترسی

شبکه گسترده اینترتت این امکان را به وجود می آورد تا با استفاده از IP Phone ها و softphone در هرنقطه از دنیا بتوان از VoIP استفاده کرد.

يكي ديگر از منافعي كه براي شركت هاي داراي VoIP مي تواند وجود داشته باشد اين است كه شعب سازمان ها مي توانند در سرتاسر دنيا پراكنده شده باشند و نيازي به مجتمع بودن آن ها نيست.

علاوه بر اين شما بايد مطمئن باشيد كه تمامي دستگاه هاي مورد استفاده شما مانند فكس، پردازشگر كارت اعتباري، سيستم هاي امنيتي و ... مي توانند به صورت يكپارچه به سيستم تلفن VoIP شما متصل شود.


ویژگیهای Voip

سیستم پاسخگوئی منشی دیجیتال چند لایه

صف انتظار

صندوق صوتی برای تمامی کاربران

ضبط مکالمات بصورت ضبط یک مکالمه خاص یا تمامی مکالمات

تعداد نامحدود داخلی

موزیک انتظار با قابلیت تغییر ساده

صفحه مدیریت ساده در محیط

ایجاد ارتباط بین شعب داخل و خارج از ایران

Fax Server جهت دریافت فکس و ارسال آن به ایمیل شما

امکان شنود مکالمات در دفتر و یا هر نقطه از دنیا

امکان مشاهده صفحه مرکز تلفن و مشاهده داخلی های در حال مکالمه همراه با مشاهده شماره طرف مکالمه و زمان آن در هر نقطه از دنیا

گزارش گیری آسان و مشاهده تمامی مکالمات انجام شده، زمان و مدت مکالمه

امکان اتصال به مرکز تلفن با نرم افزار یا گوشی IP Phone در هر نقطه از دنیا

استفاده از امکانات گوشی های IP Phone که در گوشی های معمول وجود ندارد

گزارشات آماری از بیشترین مکالمات انجام شده توسط هر داخلی

کنفرانس تلفنی 8 نفره

امکان مکالمه تصویری با گوشی های مجهز به Camera و یا نرم افزار و Webcam

امکان برقراری تلفن بین الملل با قیمت پایین تر از کارت تلفن


  دریچه مجله خبری رادر فارس توییتر دنبال کنید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۲۱:۱۴ ۰۶ تير ۱۳۹۲
سلام
مگه من چی گفتم نظرم غیر قابل انتشاره
گفتم نرم افزارش هم بزارید
آخرین اخبار