به دنبال تصمیم آمریکا در خصوص ارسال کمک‌های نظامی به شورشیان، مقامات آمریکا و متحدان عرب و اروپایی آن، به منظور دستیابی به توافق در مورد چگونگی ارسال این کمک‌ها، در دوحه قطر با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه "واشنگتن تایمز" به نقل از خبرگزاری "آسوشیتد پرس" می‌نویسد: جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که آمریکا و متحدان عرب و اروپایی آن در روز شنبه، در خصوص افزایش کمک‌های خود به شورشیان سوریه برای برکناری بشار اسد، به توافق رسیده‌اند.


کری در عین حال که هیچ اشاره‌ای به جزئیات این توافقنامه در مورد افزایش کمک‌های نظامی و انسان دوستانه نکرد، گفت که این کمک‌ها به تغییر موازنه در جنگ داخلی سوریه،‌ که اخیرا نیروهای رژیم بشار اسد در آن به پیروزی‌هایی دست پیدا کرده‌اند، کمک خواهد کرد.


*** آمریکا و قطر آماده مذاکره با طالبان
وزیر امور خارجه آمریکا در نشستی با همتایان عرب و اروپایی خود، بشار اسد را به این متهم کرد که سعی دارد جنگ داخلی سوریه را به یک درگیری فرقه‌ای در منطقه تبدیل کند.
جان کری در نخستین توقف خود از سفر به هفت کشور خاورمیانه و آسیا، در دوحه، پایتخت قطر با همتایان خود دیدار و گفت و گو کرد. وی در این سفر‌ها با مسائل سیاست خارجی دشواری رو به رو است؛ از یافتن صلح بین اسرائیل و فلسطین گرفته، تا تلاش برای مذاکره آمریکا با طالبان، به منظور پایان دادن به جنگ افغانستان. «جیمز دابینز»، فرستاده ویژه آمریکا به افغانستان و پاکستان، روز شنبه وارد دوحه قطر شد اما مذاکره با طالبان هنوز برنامه ریزی نشده است.
جان کری گفت، مقامات آمریکا و قطر آماده کمک به پیشبرد مذاکره در یافتن راه حلی سیاسی برای پایان دادن به جنگ هستند و همه چیز بستگی به طالبان دارد تا در دفتر سیاسی جدید خود که هفته گذشته در دوحه قطر افتتاح کرده، به میز مذاکره بیاید. به نظر می‌رسد که جان کری با بیان این اظهارات، توپ را در زمین طالبان انداخته است. به گفته کری: «ما منتظر پاسخ طالبان هستیم. در آینده مشخص خواهد شد که آیا ما می‌توانیم به مسیر مذاکرات باز گردیم یا نه. من نمی‌دانم که این کار شدنی است یا خیر؛ اگر طابلان هر چه زودتر تصمیم نگیرد که در این کار پیش قدم شود، آنگاه احتمالا در مورد بسته شدن دفتر طالبان تصمیم خواهیم گرفت.»


*** آمریکا روسیه را برای موافقت با تغییر اسد و تشکیل دولت انتقالی، شدیدا تحت فشار گذاشته
"جان کری" روسیه را شدیدا تحت فشار گذاشته تا با تغییر بشار اسد و تشکیل دولت انتقالی موافقت کند. در طول 2 سال درگیری در سوریه، روسیه متحد اصلی رژیم بشار اسد بوده است.
به گفته جان کری، دیپلمات‌های ارشد آمریکایی برای دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و سایر مقامات، در روزهای آینده به منظور پیشبرد روند سیاسی، آماده رفتن به ژنو هستند.
جان کری، یکی از مخالفان دیرینه اقدام تهاجمی علیه سوریه، معتقد است که جامعه بین المللی باید هر چه سریعتر برای پایان دادن به جنگ داخلی سوریه اقدام کند. با تصمیم اوباما برای ارسال سلاح در کنار کمک‌های انسان دوستانه و غیرمرگبار به شورشیان، به نظر می‌رسد که کری و مقامات آمریکایی هم عقیده با او، بر کسانی که نگران ارسال سلاح و مهمات به منطقه جنگی و احتمال افتادن آنها در دستان افراط گرایان هستند، پیروز شدند.


*** تصمیم آمریکا بر مبنای ارزیابی‌های اطلاعاتی اشتباه
از زمانی که اوباما اعلام کرده است که آمریکا کمک‌های مرگبار خود را به مخالفان سوری ارسال می‌کند، این نخستین نشست کری با همتایانش در خصوص کمک به شورشیان به شمار می‌آید. این تصمیم تا اندازه‌ای بر پایه ارزیابی‌ اطلاعاتی آمریکا در مورد استفاده اسد از سلاح‌ها شیمیایی اتخاذ شده است که بسایری از کارشناسان در مورد صحت این ادعا، ابراز تردید کرده‌اند.
به گفته کری، ما شاهد یک وضعیت بسیار خطرناک هستیم که می‌تواند تمام منطقه را درگیر کند.




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار