مدير شهرسازي و معماري اداره كل راه و شهرسازي استان مركزي از برخوردار بودن كليه شهرهاي استان از طرح جامع و تفصيلي خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومي اداره كل راه و شهرسازي استان مركزي ، علي بيات ضمن اعلام اين خبر گفت : پس از تهيه طرح كالبدي فضايي منطقه 2 كشور شامل استانهاي تهران، البرز، مركزي، قم، زنجان، قزوين و سمنان و تصويب آن در شورايعالي شهرسازي و معماري ايران، زمينه تجديد نظر در طرحهاي توسعه و عمران ناحيه اي نسل اول و تهيه نسل دوم طرحهاي نواحي سه گانه استان فراهم شد و با تلاش مديران مشاوران و كارشناسان اداره كل راه و شهرسازي استان مركزي براي تمامي شهرهاي استان طرحهاي جامع و تفصيلي تهيه تصويب و جهت اجرا به شهرداريها ابلاغ شده است.

وي در توضيح نظام سلسله مراتبي فرآيند برنامه ريزي و طراحي زمين و فضا، اظهار داشت: در نظام سلسله مراتبي فرآيند برنامه ريزي و طراحي زمين و فضا (شهري و فراشهري) استان مركزي در سطح كشور از جايگاه ويژه اي برخورداربوده و از جمله استانهاي پيشرو به شمار مي رود.

بيات افزود : بطور كلي طرحهاي مربوط به نظام برنامه ريزي و طراحي شهري و فراشهري كشور در پنج سطح تهيه مي شود كه سطح يك آن شامل طرح كالبدي فضايي ملي و سطح دو شامل طرح كالبدي فضايي مناطق ده گانه كشور و سطح سه طرحهاي توسعه و عمران ناحيه اي را در بر مي گيرد و در سطح چهار طرحهاي مجموعه شهري و درسطح پنج طرح هاي جامع و تفصيلي شهرها و بالاخره در سطح ششم طراحي شهري و جزييات شهرسازي هر شهر قرار دارد .

وي اضافه كرد: طرح كالبدي فضايي ملي ايران توسط وزارت راه و شهرسازي و با همكاري مركز مطالعات و تحقيقات شهرسازي و معماري تهيه و در شورايعالي شهرسازي و معماري ايران و هيات وزيران تصويب و شاخصهاي كالبدي و فضايي استان ها و منطقه اي و نواحي پايين دست آن مشخص مي شود.

مهندس بيات ابراز داشت: اولين طرح كالبدي فضايي با عنوان منطقه دو كشور (البرز جنوبي)شامل استانهاي مركزي ،تهران،قم،البرز،قزوين،زنجان و سمنان تهيه و در شورايعالي شهرسازي و معماري ايران تصويب شده است و استان مركزي از اين جهت تحت پوشش طرحريزي كالبدي – فضايي قرار گرفته و پيگيري ، همكاري و هماهنگي هاي اداره كل راه و شهرسازي استان مركزي در جهت تهيه و تصويب و ابلاغ طرح مزبور بسيار موثر بوده است.

مدير شهرسازي و معماري اداره كل مذكور اظهار داشت: بر اساس طرحهاي كالبدي فضايي ملي و منطقه دو كشور ،استان مركزي به سه ناحيه تقسيم شده است كه عبارتند از ناحيه اول شامل شهرستانهاي اراك ،كميجان،خنداب،تفرش،آشتيان ،شازند و فرمهين ، ناحيه دوم شامل ناحيه ساوه شامل شهرستانهاي ساوه و زرنديه و بالاخره ناحيه سوم شامل ناحيه جنوب شرق متشكل از شهرستانهاي خمين،محلات و دليجان ميباشد استان مركزي از جهت تهيه و تصويب و ابلاغ طرحهاي توسعه و عمران نواحي سه گانه در زمره استانهاي پيشرو قرار دارد.

بيات در خصوص طرح مجموعه شهري اراك گفت:طرح مجموعه شهري براي كلان شهر اراك به عنوان هفتمين مجموعه شهري كشور شامل پهنه- محور شهرهاي جديد مهاجران تا اميركبير به طول 80 كيلومتر تهيه شده و در گروههاي كارشناسي وزارت متبوع درحال بررسي است و در دستور كار استان مركزي قرار دارد.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
peyman
۱۴:۵۴ ۱۹ فروردين ۱۳۹۳
سلام من دانشجوی رشته ی شهرسازی هستم ایا امکان دریافت طرح تفضیلی برای شهر مهاجران شازند بعنوان پروژه ام هست یا نه؟؟؟
آخرین اخبار