در جريان اين نشست، که در شهر پنوم‌پن، پايتخت کشور کامبوج در جريان است، موفقيت‌هاي چشم‌گيري با تلاش مستمر هيت اعزامي کشورمان حاصل شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري؛  محمد شريف ملک زاده افزود: نخستين دست‌آورد اين اجلاس براي کشورمان تأييد و تصويب گزارشهاي ادواري پايگاه‌هاي ميراث جهاني پاسارگاد و تخت سليمان بود و در جريان مباحث مطروحه، کميته‌ي ميراث جهاني تشکّر ويژه‌ي خود را خطاب به دولت جمهوري اسلامي ايران ابراز داشت.  
وي تصريح کرد: گزارشهاي مورد اشاره حاوي مطالبي مفصل در ارتباط با اقدامات حفاظتي و مرمتي مربوطه و شرحي از اجرايي کردن پلان مديريتي مصوب و تعهّد‌شده‌ي اين پايگاه‌ها بود.  
 رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با بيان اينکه دست‌آورد دوم نشست کامبوج، خروج منظر فرهنگي بم از فهرست ميراث درخطر و ثبت مجدّد آن در فهرست عادي ميراث جهاني بود يادآور شد: اين تصميم حاصل اقدامات پي‌گيرانه‌ي متخصصان کشورمان در حوزه‌ي مرمت و حفاظت و احياي اين منظر فرهنگي ارزشمند جهاني طي ساليان بود.  
 او خاطر نشان کرد:جمع کثيري از اعضاي کميته‌ي ميراث جهاني در اين ارتباط مراتب قدرداني خود را از تلاش بي‌وقفه و موثّر جمهوري اسلامي ايران در حفظ و احياي اين بناي ارزشمند جهاني ابراز کردند. 
به گفته معاون رييس جمهور اقدامات انجام‌شده در ميدان امام اصفهان، پايگاه ديگر ميراث جهاني کشورمان نيز مورد تقدير شرکت‌کنندگان در اين نشست قرار گرفتند. 
دکتر محمد شريف ملک زاده افزود: صبح روز هشتم اين اجلاس، دو پرونده‌ي جديد کشورمان که براي ثبت جهاني در سال 2013 نامزد شده بودند، به بحث و تبادل نظر گذاشته شدند. در جريان اين مباحث، مجموعه‌ي تاريخي- فرهنگي «کاخ گلستان»، با اجماع کليه‌ي اعضا، و بدون هيچ مخالفتي، ثبت جهاني شد که با ثبت اين اثر، آمار ثبت‌هاي جهاني کشورمان به 16 رسيد.  
وي گفت: در جريان ثبت‌هاي جهاني قبلي، پرونده‌ي باغ ايراني با 9 مصداق و پرونده‌ي کليساهاي ارامنه‌ي ايران، با 3مصداق، به‌عنوان دو پرونده‌ي زنجيره‌اي، به ثبت رسيده بودند، که اگر مصاديق مربوطه نيز به اين آمار اضافه شوند، کارنامه‌ي ثبتي کشورمان در حوزه‌ي ميراث جهاني با بيست‌وشش ثبت، به‌عنوان کارنامه‌اي درخشان قابل ارائه است.  
معاون رييس جمهور با اشاره به اينکه «منظر فرهنگي ميمند» پرونده‌ي ديگر کشورمان بود که در جريان نشست کامبوج مطرح شد، تصريح کرد: اعضاي کميته‌ي ميراث جهاني، متفق‌القول، اين منظر را حاوي ارزش برجسته‌ي جهاني معرفي کردند و عده‌اي در توصيف آن از صفت «جواهري در عرصه‌ي ميراث جهاني» و مقوله‌اي که مفهوم منظر فرهنگي را متحول مي‌سازد، ياد کردند.  
رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خاطرنشان کرد: تبادل‌نظرهاي طولاني پيرامون اين پرونده در نهايت به تأييد ارزش برجسته‌ي جهاني آن و ابلاغ افزوده‌شدن برخي اطلاعات تکميلي طي دو ماه آينده انجاميد و مقرر شد که پرونده در جريان اجلاس آتي ثبت شود بدون آن‌که مطرح‌شدن آن تأثيري بر سهميه‌ي ثبتي ديگر کشورمان براي سال 2014 داشته ‌باشد. 
وي در پايان افزود: در همين ارتباط، ايکوموس، ارگان ارزياب پرونده‌هاي ثبتي مرکز ميراث جهاني، غناي شکلي و محتوايي پرونده‌هاي ايران را با تکيه بر پرونده‌ي منظر فرهنگي ميمند ستوده و توانايي آن را در گشودن چشم‌اندازي جديد در حوزه‌ي منظر فرهنگي، با معرّفي «منظر فرهنگي کويري» متذکر شد. 
به گفته دکتر ملک زاده اين موضوع که نشان‌دهنده‌ي سطح بالاي توانايي حرفه‌اي متخصصان کشورمان در حوزه‌ي ثبت جهاني است، مورد تأييد اعضاي کميته‌ي ميراث جهاني نيز واقع شد./ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار