داروهای مسکن شامل استامینوفن کدئین ، اکسپکتورانت کدئین ، آنتی هیستامین ها و غیره ، مانند نقل و نبات در اغلب خانه های ایرانی موجود است ، در حالیکه مصرف زیاد آنها وابستگی شدید روحی ایجاد کرده و اعتیادآورند.

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران ؛ آرام‌بخش‌هایی از خانواده بنزودیازپین‌ها یعنی آلپرازلام، لورازپام و دیازپام هم بی خطر نبوده و وابستگی‌آور هستند.
وجود دیفنوکسیلات، استامینوفن کدئین، ترامادول و شربت اکسپکتورانت کدئین، در بازار دارویی ما فاجعه‌ای است که مایه تاسف است در حالی که اگر این داروها از چرخه دارویی کشور حذف شود به حتم لطمه ای به سلامت مردم وارد نمی‌ شود.
مصرف داروهای مسکن و اعتیاد آور آنچنان وارد مرحله بحرانی شده که بر اساس گزارش وزارت بهداشت و درمان، سالانه در کشور افزون بر 30 میلیارد عدد استامینوفن کدئین مصرف می شود و بالاتر از میانگین استاندارد جهانی است .
به گفته روانپزشکان ، تمام داروها عوارض خاص خود را دارند، مسکن‌ها در واقع حالت درد را به طور موقت از بین می‌برند اما به مرور زمان ،جوابگوی درد بیمار نبوده و فرد را مجبور به استفاده از مسکن‌های قوی‌تر می‌کنند.
مجید ابهری روانپزشک در این زمینه گفت :خود درمانی یکی از شیوه‌های نادرست رایج در جامعه بوده که متاسفانه با وجود فرهنگ‌سازی و تبلیغات مختلف هنوز هم در میان بسیاری از خانواده‌ها رایج است.
وی اظهار داشت : درمان خودسرانه با انواع مسکن‌های کدئین‌دار، درمان دردهای روانی و عصبی با داروهای خواب‌آور، آرام‌بخش و ضدافسردگی تا جایی پیش رفته است که هرکس به خود اجازه می‌دهد هنگام سردرد یا دردهای استخوان، قوی‌ترین داروی مسکن را مصرف کند .
ابهری با بیان اینکه پناه بردن به قرص‌های خواب‌آور یا آرام‌بخش یکی از تصورات غلط اصول مقابله با درد است، تصریح کرد:موضوع سوء مصرف داروها در حال حاضر یکی از معضل‌های روبه‌رشد کشور قلمداد می‌شود و به نوعی بحران ملی است چرا که ابعاد بسیار گسترده‌ای دارد.
وی ادامه داد:معمولا در سوء مصرف مواد، افراد برای رسیدن به اهداف خود و کسب لذت آنی از داروها استفاده نامناسب می کنند وبدون توجه به تبعات آن روز به روز مصرف خود را افزایش می دهند.
ابهری با تاکید بر اینکه سوءمصرف داروها در میان مردم به ویژه قشر جوان به مرحله نگران کننده ای رسیده است ، تصریح کرد: اگر از آن پیشگیری نکنیم، تمام جامعه را دچار مشکل می‌کند و هزینه‌های هنگفت درمان را بر سیستم بهداشت و درمان و به تبع آن به کل جامعه تحمیل خواهد کرد و سبب خواهد شد تا هر روز بیش از پیش شاهد افزایش تعداد معتادان کشورمان باشیم .
محمد حسین غلامی پژوهشگر حوزه اعتیاد نیز داروهای ضد درد، آمفتامین ها و ضد افسردگی را از جمله داروهای پرطرفدار و پرمصرف نوجوانان ذکر کرد و هشدار داد: این داروها که به طور عمده اعتیادآور هستند بیشتر مواقع از طریق سایت های اینترنتی به خریداران عرضه می شوند.
وی افزود: اغلب نوجوانان این داروها را مانند آب نبات مصرف و به آنها وابستگی شدید پیدا می کنند.
غلامی اظهار داشت: داروهای مسکن معمولی و خواب آور شامل گروه بنزودیازپین ها(دیازپام، لورازپام و غیره)، استامینوفن کدئین و اکسپکتورانت کدئین از جمله داروهایی هستند که مصرف آن در اغلب نوجوانان زیاد شده است.
وی با بیان آنکه مصرف خودسرانه و طولانی مدت این داروها منجر به اعتیاد می شود، ادامه داد: مصرف این داروها باعث تغییرات رفتاری یا روانی مانند سرخوشی، رفتار نامناسب جنسی، پرخاشگری، اختلالات درکی، اختلال قضاوت، گیجی، رخوت، خواب آلودگی، شل شدن عضلات و بهم خوردن تعادل می شود.
وی تصریح کرد: سردرد، ناراحتی گوارشی، آسیب کبدی و اختلال حافظه نیز از دیگر عوارض مصرف این داروها است.
این پژوهشگر حوزه اعتیاد با اشاره به اینکه درمان اعتیاد به مسکن ها سخت تر از اعتیاد به مخدرهای معمولی است، گفت: بدن فرد معتاد به اینگونه مسکن ها عادت کرده و به نوعی نسبت به مسکن ها مقاوم شده که درمان را سخت و حتی ناممکن می کند.
غلامی خاطرنشان کرد: اگر شخصی را که به تریاک اعتیاد دارد چند روز در اتاقی در بسته محبوس کنند، برای فرد مشکلی پیش نمی آید اما بعلت اعتیاد او به مسکن، ممکن است حتی جان خود را از دست بدهد.
 
منبع: ايرنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
اعتیاد مخفی
۰۰:۳۰ ۲۹ فروردين ۱۴۰۰
به نام خدا
بیست سال اعتیاد به مصرف استامینوفن کدئین بیست سال زجر آور بیست سال بیماری هر روزه بیست سالی که این اعتیاد رو از همه مخفی کردم.
ولی شاید باورتون نشه امسال سال 1400 با شروع ماه رمضان به یکباره مصرفم رو با گرفتن روزه قطع کردم منی که حتی یه نصف روز هم بدون کدئین سر نمی کردم خیلی جاها خوندم که قطع ناگهانی خطرناکه شاید هم باشه اما دل رو زدم به دریا.
شش روز شد که پاکم الان که دارم می نویسم عوارض ترک هنوز هم باهامه سر درد، اسهال، بی اشتهایی و... اما دارم تحمل می کنم برای شفای همه بیماران مخصوصاً اونهایی که اعتیاد دارند دعا کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۲ ۲۲ اسفند ۱۳۹۹
باسلام من ده ساله قرص هرچی درآمده بود مصرف میکردن از پزشک کاغذ داشتم چونکه که سواد کم دارم ازاین ور ضربه مغزی شده بودم تریاک هشیش ترامادول شیره تریاک باگاشوق میخوردم قرص ده رقم دیاز پام آلوارز لورازپام کلونازپام زربی دری اخرا دیگه اسر نمی‌کردن نه قرص آ نه مواد هم اعتیاد داشتم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۰۵ شهريور ۱۳۹۸
من خیلی اعتیاد دارم به استامینوفن کدئین ....میگن خیلی خطرناکه هر وقت سر درد میشم باید ۲ تا بخورم خوب شم ...نمیدونم چرا بعد مصرف حالت خواب الودگی میگیرم ...
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۷:۴۵ ۰۳ آبان ۱۳۹۹
سلام کدوئین به دلیل داشتن مخدر بسیار مضرر و بسیار برای کبد و چرب شدن آن و حتی مشکلات وحشتناکی منجر خواهد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۰:۵۹ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸
منم تقابلن تونیتم این مسکنهارو کنار بذارم واقعان سخته بیشتر روانی
Iran (Islamic Republic of)
عباس
۰۱:۲۶ ۲۳ مرداد ۱۳۹۷
هیچ مشکلی به وجود نمیاره این به.خودم آدم بستگی داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۴ ۱۷ تير ۱۳۹۷
باید خیلی مراقب باشید و بدون تجویز پزشک هیچ قرصی را مصرف نکنیم
Iran (Islamic Republic of)
سامان
۱۹:۳۳ ۰۴ تير ۱۳۹۷
سلام دوستان خوب و خوش قلب من ، من هم مثل خیلی های دیگه درگیر قرص ترامادول بودم ۱۰ بار ترک کردم و دوباره شروع کردم که بالاخره با انجمن معتادان گمنام آشنا شدم و اونجا تونستم پاک بمونم و درست به زندگی نگاه کنم و دیگه سمت هیچ فرص با موادی نرم ، تجربه همه آدمابی که تو انجمن هستن جالب و شنیدنیه و اونجا هیچ کس خودشو با دیگری مقایسه نمیکنه و همه برای پاک بودن هم دعا و کمک میکنن حتما عضو ثابت انجمن معتادان گمنام بشید فقط یه چیز و بگم من تمام اون آدما که تو انجمن هستن همه راه های ترک و پاک بودن و رفتن و دوباره برگشتن و فقط کسایی موفق شدن پاک بمونن که عضو انجمن ، موفق و سربلند و پاک باشید
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۲:۴۵ ۲۵ خرداد ۱۳۹۷
من که با همین کدئین تونستم سختی وابستگی تریاک رو تحمل کنم،از صد روش واسه ترک تریاک استفاده کردم بدتر میشد که بهتر نمیشد آخر بیست روز فقط کدئین مصرف کردم تریاک رو ترک کردم،دو روز بیشتر سختی وابستگی کدئین طول نکشید اونم با قرص کلونازپام رد کردم و تمام راحت شدم.
Iran (Islamic Republic of)
کاوه
۱۱:۳۲ ۰۲ دی ۱۳۹۶
بهترین راه ترک همچین قرصایی "تریاک" البته شربتش که موجوده.....هرچی باشه وابستگی کمتری داره تا قرص
Iran (Islamic Republic of)
مونالیزا
۲۳:۳۰ ۰۸ آبان ۱۳۹۶
خیلی بده. وقتی میافتی توش دیگه راه برگشتی نداره. مثل باتلاقه. برای اضطراب آلپرازولام مصرف میکردم. شغل و همسرم رو با هم از دست دادم و مهریه رو هم پیچوند. وقتی به خودم اومدم که دیدم سه ساله دارم قرص مصرف میکنم. نذارید طولانی بشه. سریع برگردید. بعد از گذشت چند شال شما میشید برده این قرصا. و توی زندگیتون هیچ جوابی پیدا نمیکنید که بدون این قرصا چه جوری ادامه بدم.
Iran (Islamic Republic of)
رها
۰۰:۰۷ ۱۷ مهر ۱۳۹۶
من پدرم به این قرصا اعتیاد پیدا کرده روزانه حداقل سه بسته قوی از این قرصا رو میخوره و حالت دیوانگی بهش دست میده نمیدونیم باهاش چیکار کنیم ا یک دفعه حالت جنون بهش دست میده هر کسی رو میشناسید از این قرصا مصرف میکنه باهاش به طور جدی صحبت کنید تا ترک کنه برای پدر من هم دعا کنید
Iran (Islamic Republic of)
رها
۰۰:۰۷ ۱۷ مهر ۱۳۹۶
من پدرم به این قرصا اعتیاد پیدا کرده روزانه حداقل سه بسته قوی از این قرصا رو میخوره و حالت دیوانگی بهش دست میده نمیدونیم باهاش چیکار کنیم ا یک دفعه حالت جنون بهش دست میده هر کسی رو میشناسید از این قرصا مصرف میکنه باهاش به طور جدی صحبت کنید تا ترک کنه برای پدر من هم دعا کنید
Iran (Islamic Republic of)
قاسم
۰۱:۱۹ ۱۸ شهريور ۱۳۹۶
آموزنده بود.ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۰ ۰۶ تير ۱۳۹۶
سلام خیلی درس آموز بود عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۷ ۰۳ فروردين ۱۳۹۵
متوان مصرف دارهای کدئین استمنفون کلناز پام ترازدن اسپکتورانت را ترک کرد ومشکلی پیش نیاد آ یا مصرفشون اعتیاد آ وره
-
محسن
۰۴:۰۰ ۱۸ تير ۱۳۹۴
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
من یک معتاد
۰۳:۲۵ ۲۴ فروردين ۱۳۹۹
سلام امیدوارم روزی برسه که هیچ اعتیادی در ایران نباشه من یک سال به مصرف تریک رو اوردم به یفارش دوستان قرص ب2 رو بهم معرفی کردن روزانه یک نصف قرص ب2 را مصرف کردم تا 4سال ادامه داشت هر کاری کردم نشد ترک کنن هر تلاشی کردم نشد نشد که نشد تا اینجا یه شغل تو بغداد عراق به من پیشنها شد برای یک ماه میزان قرص کررفتم رفتم بغداد یک ماه تمام شد قرص منن تمام شد اما هر کار ی کردم به خاطر ویروس کرنا همه کشور قرنتطینه و راها رو بستم حالا نه قرصی داشتم نه کسی رو میشناختم تو بغداد گیر کردیم 23روز بدون قرص گیر کردم خیلی سخت گذشت ام الان فکر میکنم خدا خواست این اتفاق بیفته و من این بیماری اعتیاد رو شکست بدم الان نه درد دارم نه چیزی فقط شبها خواب ندارم شما میدانید چکار کنم مشکل خوابم هم درست بشه به امید خدا روزی برسه هیچ معدادی در ایران نداشته باشیم شا مرد امل هستی فقط بای خودتون بخواین یا حق
-
محسن
۰۴:۰۰ ۱۸ تير ۱۳۹۴
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۱۴ مهر ۱۳۹۹
ترک اعتیاد فقط با قطع مصرف و با راهکارهای انجمن واقع میشه م