روزنامه انگليسي "گاردين" در سرمقاله امروز خود تحت عنوان "غرب نيازمند ايجاد رابطه اي جديد با ايران است" به دولت اوباما و رهبران ساير کشورهاي اروپايي توصيه مي کند که خط مشي پيشين خود در قبال ايران را کنار گذاشته و تغيير رويکردي اساسي در قبال کشورمان داشته باشند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از گاردين، اين روزنامه انگليسي با انتقاد از موضع پيشين رهبران کشورهاي آمريکايي و اروپايي در قبال ايران مي نويسد ""جرج دبليو بوش" رييس جمهور پيشين آمريکا و "توني بلر" نخست وزير پيشين انگليس هر دو با رويکردي "سياه" و "سفيد" به ايران مي نگريستند. اکنون ما (کشورهاي غربي) نيازمند آن هستيم که با ديدي متفاوت به جمهوري اسلامي ايران بنگريم و با آن کشور تعامل داشته باشيم." 

گاردين در ادامه سرمقاله خود اذعان مي کند که انتخابات کشورمان با رعايت اصول "مردم سالاري" برگزار شده است و در اين باره مي افزايد "در مورد سلامت انتخابات هفته گذشته ايران هيچ تحليلگر غربي اي شک و شبهه اي وارد نکرد. واقعيت آنست که مقام رياست جمهوري در ايران از زمان پيروزي انقلاب اسلامي در سال 1979 ميلادي تاکنون مقامي "انتخابي" بوده است. 

جمهوري اسلامي ايران خود نظامي است که از طريق برگزاري "همه پرسي" عمومي مشروعيت کسب نمود و مقامات آن کشور مطابق با قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران ايران عمل مي کنند. علاوه بر قوه مجريه، نمايندگان قوه مقننه نيز با راي مردم ايران برگزيده مي شوند. حتي در طول جنگ هشت ساله تحميلي بعثي ها عليه ايران نيز برگزاري انتخابات در آن کشور متوقف نشد. در نتيجه جمهوري اسلامي ايران نيز همواره اظهار داشته است که مشورعيتش را از آراي عمومي مردم در پاي صندوق هاي راي مي گيرد. بايستي گفت که ايران کشوري "ديکتاتوري" نيست چرا که معيارهاي مردم سالاري از جمله برگزاري انتخابات در آن کشور جريان دارند." 

روزنامه گاردين در ادامه سرمقاله خود با اذعان به "بي اعتنايي" ملت ايران به اپوزيسيون خارج نشين و ضد انقلابي مي افزايد "در نهايت صلاحيت هشت نامزد از سوي شوراي نگهبان پذيرفته شد که با کناره گيري دو نامزد در پايان شش نامزد باقي ماندند. نيروهاي اپوزيسيون خارج نشين و ضد انقلاب اظهار داشتند که انتخابات را "تحريم" خواهند کرد. با اين وجود، در داخل ايران شاهد آغاز "برق آساي" کارزراهاي انتخاباتي و ايجاد شور و شوق در ميان خيل عظيم ايرانيان براي شرکت در انتخابات رياست جمهوري بوديم. صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران نيز مجموعه برنامه هايي از جمله برنامه هاي مناظره ميان نامزدهاي انتخاباتي را برگزار نمود." 

گاردين در ادامه با اشاره به طرح "آزادانه" مباحث در مناظره هاي صدا و سيما مي افزايد "در مناظره هاي صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران مباحث بصورت "آزادانه" از سوي نامزدهاي انتخاباتي در تمامي مقولات مطرح مي شدند که از جمله آنان مي توان به طرح مشکلات اقتصادي تا تحريم هاي اقتصادي وضع شده از سوي کشورهاي غربي عليه ملت ايران اشاره کرد." 

گاردين در ادامه سرمقاله با اذعان به حضور پرشور و گسترده مردمي پاي صندوق هاي راي مي افزايد "از ميان 50 ميليون واجد شرايط راي دهي در انتخابات رياست جمهوري ايران تعداد زيادي به صحنه آمدند و در انتخابات شرکت کردند. در اين انتخابات "حسن روحاني" با کسب 18 ميليون راي پيروز انتخابات بود. رييس جمهور منتخب ملت ايران از اين پس با چالش هاي داخلي و خارجي متعددي مواجه خواهد بود. وي مي بايستي تدابيري را به کار گيرد تا تحريم هاي وضع شده عليه ايران کاهش يابند و تاثير مثبت آن بر بهبود وضعيت آموزشي، بهداشتي و درماني مردم ايران ديده شود." 

گاردين در بخش پاياني مقاله خود به زمامداران کشورهاي غربي توصيه مي کند که در قبال کشورمان موضعي منطقي در پيش گيرند و در اين باره مي افزايد "از ديدگاه بوش و بلر ايران به خوب و بد تقسيم مي شد. آنان با عينک "سياه" و "سفيد" به جمهوري اسلامي ايران مي نگزيستند. اکنون زمان آنست که اين ديد کنار گذاشته شده و وارد تعامل با ايران شويم. بايستي به رييس جمهور جديد ايران کمک کنيم تا وضعيت آن کشور و تمايم منطقه بهبود يابد تا از بروز جنگي ديگر در خاورميانه جلوگيري شود." 



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار