يکي از مهمترين آسيب‌هاي خانوادگي و اجتماعي طلاق جدائي همسران است.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران، امروزه بر خلاف گذشته آمار جدايي همسران از يکديگر تنها محدود به آمار ثبت طلاق نيست بلکه گاه در جريان زندگي با همسراني مواجه مي‌شويم ک واژه‌ي هم خانه براي آنان مناسب‌تر است تا همسر، همسراني که قدرت بي‌مهري در ميان آنان بيش از عشق و عاطفه است و تنها نقطه اشتراکشان در کليد خانه‌اي است که در آن سکونت دارند.
ابراهيمي مقدم در اين باره با اشاره به اينکه طلاق عاطفي اولين مرحله فرآيند طلاق و بيانگر رابطه زناشويي رو به زوالي است که احساس بيگانگي جايگزين آن مي‌شود افزود: زن و شوهر اگر چه ممکن است در کنار هم باشند اما جاذبه و اعتماد آنها نسبت به يکديگر از بين رفته است.
وي گفت: طلاق عاطفي متضمن فقدان اعتماد، احترام، صحبت به يکديگر است که در آن همسران به جاي حمايت از يکديگر در جهت آزار و ناکامي وتنزل عزت نفس يکديگر عمل نموده و هر کدام به دنبال يافتن دليلي در جهت اثبات عيب و کوتاهي و طرد ديگري است.
ابراهيمي مقدم با تاکيد بر اينکه طلاق عاطفي بيانگر وجود يک مشکل در ارتباطي سالم و صحيح ميان زوجين است عدم تامين نياز عاطفي، بي‌توجهي و رفتارهاي خشونت آميز مرد، بي‌اعتمادي، عدم همدلي و همراهي و گذراندن وقت با يکديگر و... ار از عوامل موثر در طلاق عاطفي دانست و افزود: اختلاف سطح اقتصادي و از سوئي ناهماهنگي در زمينه فرهنگي و تفات در نگرش و آداب و رسوم منجر به بروز اختلاف و افزايش فاصه همسران مي‌شود.
وي در ادامه گفت: بحران‌هاي مالي ناشي از مشکلات شغلي و افزايش مشغله کاري و ذهني مرد از سوئي دوري همسران از يکديگر به ديلي اشغال مرد در شهري ديگر از جمله عوامل موثر در افزايش فاصله همسران از يکديگر و در نتيجه طلاق عاطفي است.
ابراهيمي مقدم اظهار داشت:نداشتن اعتقادات مذهبي و تعهدات منجر به ايجاد روابط خارج از محدود خانواده و در نهايت سردي عاطفي مي‌شود.
وي تصريح کرد:در طلاق حساسيت، کنجکاوي و نگراني‌هاي زوجين نسبت به يکديگر فروکش کرده وسبب کرختي در ميان آن شده و  اين احساس منجر به شکايت دائمي يک نفر نسبت به رفتارهاي ديگري خواهد شد.
ابراهيمي مقدم در ادامه تاکيد کرد: مواردي مانند درک نشدن، بي‌توجهي، اشتغال زياد، تکراري و بي‌توجهي به نيازها و خواسته‌هاي طرف مقابل بيشتر از جانب زنان نسبت به مردان صورت مي‌گيرد ضمن آنکه گاهي مردان نيز به عدم نشاط همسر، بي‌علاقگي و فرامشکاري و بي دقتي زنان در امور معترض‌اند.
وي در پايان: مهم‌ترين علت طلاق عاطفي را نبود مهارت‌هاي همسرداري دانست و افزود: هر يک از افراد پيش از ازدواج بايد خود را براي بحران آماده کرده و با نخستين اشتباه همسرشان آشفته نشده و به جاي شناسايي مقصر آگاهي خود را ارتقاي بخشيده‌ و بدانند که زندگي همواره در آرامش و يا تلاطم مطلق نخواهد بود.
گفتني است گاه دليل بي‌مهري زنان و مردان نسبت به يکديگر بيشتر به دليل چشم و هم چشمي وتوقعاتي است که از يکديگر دارند که ريشه‌ي آن از ناپختگي آنان است.
بايد توجه داشت که زندگي و همسران خود را با ديگران مقايسه نکنيم و بدانيم که آنچه مي‌بينيم تنها جلوه و ظاهري از زندگي افراد است که ممکن است حقيقي نباشد./ل
گزارش از بابارشاني

 
 
 

برچسب ها: اشتراک ، کلید ، طلاق ، جدایی ، همسران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار