شاید امروز کمتر کودکی به سراغ بازیهای سنتی و محلی رفته و برای گذراندن وقت خود با دوستان به کوچه برود،با آنها بازی کند،بخندد و بدود.اکثر آنها ترجیح می دهند بیشتر وقت خود را در دنیای صفر و یک فن آوری بگذرانند و سرگرم بازی های رایانه ای شوند.جاذبه ها و تنوع بازیهای رایانه ای امروزی بسیار شگفت انگیزتر از بازیهای سنتی قدیمی است و اینکه کودکان،نوجوانان و جوانان و گاهی بزرگترها جذب اینگونه بازیها می شوند بی دلیل نیست .

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد،  

گرچه بازیهای رایانه ای بعنوان یک ابزار تفنن و در جهت پرکردن اوقات فراغت نوجوانان و جوانان ارزیابی می شود اما واقعیت این است که این بازیها در مقایسه با بازیهای فیزیکی و سنتی سالم توسط اقشار و گروههای سنی متنوعی در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرندکه گروه سنی نوجوان به دلیل حساسیت بالا در ارضای احساس کنجکاوی و اقتضای سنی خود و نیز رشد دنیای سایبری در جامعه بیش از هرگروه و طبقه ای با این نوع بازیها درگیر است .

یک روان شناس بجنوردی در این باره می گوید:بازی های رایانه ای هیچ مساله ای ندارند،چند نکته وجود دارد که می توان مهمترین آن را این گونه مطرح کرد:این بازی ها چه محتوایی دارند و دوم اینکه مقدار درگیری کودک و نوجوان با بازی چقدر می باشد؟

رضایی می افزاید:بازی های رایانه ای فرصت بازی های طبیعی و بازی هایی که برای سلامتی آنها بسیار مفید است را از کودکان می گیرد و بازی هایی که بسیار خشن است بر روی روان و رفتار کودکان و نوجوانان اثر می گذارد،زیرا تصویر/ رفتار می سازد و بسیاری از ما رفتارهایمان براساس تصویر هایی که می بینیم شکل می گیرد.

کرباسی مشاور مرکز توسعه و فناوری رسانه های دیجیتال کشور بیش تر بازی های رایانه ای را جنگی دنباله دار و معروف دنیا و بازی های ورزشی و اکشن دانست که به کشور وارد می شود.

وی می گوید:تقریبا بیش از یک میلیون نسخه از هربازی به صورت رسمی فروخته می شود و بیش از چندین میلیون نسخه به صورت غیر قانونی (دانلود از اینترنت،کپی ها و ...) توزیع می شود.

در مصاحبه با شهروندان بجنوردی از آنان راجب فواید و مضرات بازی ها سوال شد.

بازی های قدیمی چه فوایدی داشتند؟

پیرمردی 70 ساله:بازی های قدیمی جنبه ی پهلوانی داشت

شهروند میانسال:بازی های زمان ما تحرک زیادی داشتن

اما افرادی که بیش تر با این بازی ها سرکار دارند ذهنیت متفاوتی دارند

بچه ها در چند منزل در حین بازی کردن با رایانه

روزی چند ساعت بازی می کنی ؟

پسر 8 ساله :روزی 7 ساعت

14 ساله:روزی 1 تا 2 ساعت

12 ساله:روزی 3 ساعت

می دانی عوارض بازی کردن با رایانه چیست؟

14 ساله:ازدرس هام عقب می افتم.

9 ساله : چشمهام ضعیف می شوند.

کرباسی می افزاید:بیش از 30 عنوان بازی در ایران در حال ساخت است که مرکز رسانه های دیجیتال،کانون فرهنگی کودک و نوجوان،بنیاد ملی بازی های رایانه ای،سازمان بسیج،تبیان،ارتش و سپاه در حال سرمایه گذاری در این پروژه ها هستند.

وی می گوید:سال 90 و 91 دوران فقر بازی سازی کشورمان بوده است قطع بودجه متولیان این صنعت از سوی مجلس و دولت،فشار زیادی بر بخش خصوصی وارد کرد.غالب بازیهای سال گذشته بازی های اکشن تیراندازی،بازی های گروه سنی کودک و نوجوان،بازی های ورزشی و علمی آموزشی بود.

بازی های رایانه ای امروزه در میان سرگرمی های کودک و نوجوان ایرانی و جهان خواه ناخواه قدم گذاشته،بهتر است که پدر و مادرها بیشتر به آن بیاندیشند.

بازی های رایانه ای آموزشی،فکری و متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی را خودشان برای فرزندان خریداری کنند،می توانند زمان هایی محدود را برای بازی کردن فرزندانشان تعیین کنند،می توانند با فرزندانشان به پارک بروند ورزش ها را،بازی ها را با آنها،پابه پایشان انجام دهند و هزاران راهکار دیگر، امیدواریم شرکت ها و ارگانهای مربوط نیز برای تهیه و ساخت بازی های ایرانی اسلامی بیشتر تلاش کنند و مسئولان بیشتر حمایت ./س

برچسب ها: بازی ، یارانه ای ، سرگرمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.