به گزارش باشگاه خبرنگاران اصفهان، محمود شیخ زین الدین با بیان اینکه تعميرات و نگهداري ماشين آلات، يكي از مهمترين مسایل قابل توجه در صنايع است، اظهار کرد: زيانهاي ناشي از توقف ماشین آلات به مراتب بيشتر از تعمير آنها است، بنابراين با ايجاد سامانه ای كه بتواند مانع شكستگي و خرابي ماشين آلات شود، ميتوان از يك سو، راندمان توليدي دستگاه را افزایش داده و از سوی ديگر زيانهاي ناشي از وقفه كار را به حداقل کاهش داد.
وی با اشاره به اینکه در این راستا شرکت دانش بنیان رایان پژوهان ژرف اندیش تصمیم به تولید سامانه حفظ و نگهداری با نام آراد نموده است، افزود: آراد يك نرم افزار جامع ويژه نگهداري و تعمیرات شرکتهای اتوبوسرانی ميباشد.
رییس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان هدف از نگارش نرم افزار آراد ارایه الگوی ساختار یافته جهت نگهداری و تعمیرات ماشین آلات و تجهیزات دانست و ادامه داد: عملکرد آن به گونهای است که سامانه مذکور، کاربردی و متناسب با سطح فناوری و شرایط شرکتهای ایرانی بوده و به آسانی عملیات نگهداری و تعمیرات را برنامه ریزی، اجرا و کنترل نماید.
وی اضافه کرد: در اين برنامه سعي شده است با استفاده از روشهای روز رايج در جهان و الگوريتمهاي آماري ويژه بحثهاي نگهداری و تعمیرات، يك سامانه هوشمند و با قابليت اطمينان بالا طراحي و توليد شود.
شیخ زین الدین با بیان اینکه از خصوصيات نرم افزار آراد، قابليت تعريف دستگاهها به صورت نامحدود است، گفت: يكي از قدرتمندترين بخشهاي اين برنامه، قابليت برنامه ريزي و زمان بندي كل كار سازمان ميباشد که ميتواند به صورت نامحدود، برنامه زمان بندي كار را براي سامانه به دلخواه تعريف كند.
وی با بیان اینکه اين برنامه ميتواند حتي زمان بندي چندین سال آينده را به تفكيك و با دقت روز دريافت و برنامه ريزي نمايد، توضیح داد: اين زمانها در محاسبات آماري براي وسايل به دقت لحاظ شده و با دقت "ساعت" خطا پذير ميباشند.
به گفته رییس این مرکز علم و فناوری، قابليت كار در شبكه با سرعت بالا به دلیل معماری بکار رفته در طراحی آن از خصوصيات مهم اين برنامه ميباشد.
گفتنی است، این سامانه در حال حاضر در شرکت اتوبرسرانی اصفهان و حومه به بهره برداری رسیده است وموجب صرفه جویی قابل ملاحظه ای در هزینه های مربوط به تعمیر ونگهداری شده است./س