بر اساس رای شوراي ارزشيابي هنرمندان كشور نشان درجه یک هنری به استاد "چنگیز مهدی‌پور" هنرمند برجسته موسیقی اعطاء شد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، این هنرمند برجسته در سال جاری موفق به اخذ نشان درجه يك هنري( معادل دكتري) در رشته موسیقی (نوازندگی قوپوز) از شوراي ارزشيابي هنرمندان كشور وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد.

استاد مهدی‌پور در سال ۱۳۴۰ در روستای شیخ حسنلو از توابع شهرستان کلیبر در استان آذربایجان شرقی چشم به جهان گشود.

وی از کودکی شیفته موسیقی بود و از محضر عمویش عاشیق عین‌اللّه، که از اساتید معروف آن دیار بود بهره جست و با ساز قوپوز آشنا گردید.

عاشیق چنگیز مهدی‌پور در سال ۱۳۵۶ در تهران به یادگیری فنون موسیقی ادامه داد و چندین سال به فراگیری نغمات موسیقی ترکی و هنر عاشیقی پرداخت.

وی همچنین از تکنیکهای جذاب استاد حسین اسدی در نوازندگی قوپوز بهره جست.

در سال ۱۳۶۲ در تهران در آموزشگاه موسیقی چنگ با فراگیری نتهای موسیقی به گردآوری، تحقیق و تألیف قطعات نت نویسی شده پرداخت.

مهدی‌پور در سال ۱۳۶۸ به تبریز بازگشت و در محضر استاد یحیی اسماعیل‌زاده تئوری موسیقی را فراگرفت .

وی كنسرت هاي متعدد بومي ‏– عاشيقي را در شهرهاي مختلف كشور‏ و همچنین خارج از کشور اجرا نموده و شركت در جشنواره موسيقي فجر و كسب ديپلم افتخار و لوح زرين در سال 1370 و مقام برتر تكنوازي در سال 1374 و دهها عنوان برتر کشوری را در کارنامه‌ی هنری خود دارد .

وی همچنین دريافت دیپلم افتخار از فستيوال موسيقي بين المللي‏ فولكوريك جهاني در کشور اسپانیا در سال 1373، دريافت ديپلم افتخار از فستيوال كشور و عنوان تكنواز برگزيده در سال 1376، آهنگسازي و اجراي موسيقي فيلم "ساراي " ، دريافت لوح تقدير بهترين آهنگ ساز از طرف داوران دهمين جشنواره كشوري توليدات راديو و تلويزيون در سال 1381، دريافت ديپلم افتخار از فستيوال موسيقي بين المللي فولكلوريك و جشنواره فيتور را نیز در کارنامه‌ی هنری خود دارد.

از تالیفات وی می‌توان به كتاب "مكتب قوپوز"، كتاب پژوهشي "عاشيق هاي قديم و جديد"،‌ كتاب "عاشيق هاوالاري" و همچنین توليد و اجراي 5 كاست موسيقي اشاره کرد./س

برچسب ها: نشان ، درجه ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.