"سوزان مالوني" در مقاله جديد خود با اذعان به پيشرفت برنامه هسته اي کشورمان عليرغم تحريم هاي ضد ايراني وضع شده به دولت آمريکا توصيه مي کند که در سياست هاي پيشين خود بازنگري نمايد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی بروکينگز ؛ نويسنده با خوش بيني در مورد روند مذاکرات هسته اي کشورمان پس از خلق "حماسه سياسي" توسط ملت ايران مي نويسد "انتخاب "حسن روحاني" بعنوان رييس جمهور منتخب ملت ايران خوش بيني ها نسبت به پيشرفت مذاکرات هسته اي نمايندگان ايران با نمايندگان قدرتهاي غربي را افزايش داده است. معتقدم که کشورهاي غربي باید پيشنهاد کاهش تحريم هاي وضع شده عليه ايران را بر روي ميز مذاکره قرار دهند." 

نويسنده مقاله اذعان مي کند که رييس جمهور منتخب کشورمان بر ادامه روند پيشرفت هاي هسته اي ايران تاکيد دارد و در اين باره مي افزايد "با اين حال عليرغم خوش بيني غربي ها بايد گفت که روحاني در کنفرانس خبري اش صريحا اظهار داشت که ايران قصد توقف برنامه هسته اي و غني سازي اورانيوم را نخواهد داشت." 

نويسنده مقاله به واشنگتن توصيه مي کند که زياد در توهمات خود پيرامون برنامه هسته اي کشورمان غرق نشود و در اين باره مي افزايد "همانگونه که پيش تر نيز گفته ام، واشنگتن در حال خطاي محاسباتي است. روحاني ديپلماتي کارکشته است و در طول سالهاي گذشته تجربيات زيادي را کسب نموده است. با اين حال موضع گيري اخير وي نشان داد که وي نيز همچون ساير مقامات ايراني معتقد به لزوم ادامه برنامه هسته اي ايران است. در نتيجه هنوز هم اختلافات آمريکا و ايران بر سر برنامه هسته اي ايرانيان بر سر جاي خود باقيست." 

مالوني اذعان مي کند که دولت آمريکا در نهايت مجبور است "ايران هسته اي" را برسميت بشناسد و در اين باره مي افزايد "اکثر تحليلگران بر اين باورند که واشنگتن باید غني سازي اورانيوم از سوي ايران را برسميت شناسد. دولت جمهوري اسلامي همواره تاکيد کرده است که برنامه "صلح آميز" هسته اي آن کشور تحت مقررات پيمان منع گسترش سلاح هاي کشتار جمعي (ان پي تي) انجام مي شود. با اين حال از نظر فني و حقوقي هنوز هم اختلافاتي ميان ايران و کشورهاي غربي وجود دارد. يکي از منابع نزديک به ايران هفته گذشته در مصاحبه با روزنامه "فايننشال تايمز" اظهار داشت که ديپلماسي موفق مثل تجارت است و باید در شرايط "برابر و منصفانه" انجام شود. در اين ميان، کشورهاي غربي مي بايستي به ايران امتيازاتي را ارايه کنند تا توافق حاصل شود." 

نويسنده در ادامه اذعان مي کند که مانع اصلي در مسير مذاکرات هسته اي انعطاف ناپذيري آمريکا و ساير کشورهاي غربي است و در اين باره مي افزايد "با اين وجود، تصميم گيرندگان آمريکايي تناسبي ميان موضع ايران و کشورهاي غربي نمي بينند. آنان مدعي هستند که  ايران مي بايستي نخستين گام را براي اعتمادسازي بردارد. اين موضوع مانع اصلي براي پيشرفت واقعي مذاکرات ميان ايران و کشورهاي غربي مي باشد. سياست تحريم در قبال ايران بي تاثير بوده است. جمهوري اسلامي ايران نشان داده که در مقابل تشديد تحريم ها حاضر به دادن کوچکترين امتيازي در زمينه برنامه هسته اي اش نيست.

مي توان بر اختلاف نظرهاي موجود در روند مذاکرات هسته اي با "صبر و خلاقيت" فائق آمد. همچنين بايد اميدوار بود که هر دو طرف به نظرات يکديگر گوش دهند و مشروعيت آن را بپذيرند تا از اين طريق اعتمادسازي و افزايش همکاري هاي دوجانبه ايران و کشورهاي غربي فراهم شود. واشنگتن باید از فرصت پيش آمده براي بازنگري در برنامه ها و طرح هايش استقاده نمايد. 

برچسب ها: ایران ، هسته ای ، غرب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار