دانشمندان با تصویر مغز یک زن 65 ساله و برش آن به 7400 قسمت، توانسته‌اند دقیق‌ترین اطلس سه بعدی تاریخ را از مغز انسان تهیه کنند.

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران ؛ دانشمندان موفق به تهیه اطلس سه بعدی بی‌نظیری از مغز انسان شده‌اند. تصاویر این اطلس از مغز یک زن 65 ساله تهیه شده است.

تهیه کنندگان این اطلس، مغز زن یاد شده را به 7400 برش تقسیم کرده و توانسته‌اند دقیق ترین اطلس سه بعدی تاریخ را از مغز انسان تهیه کنند. این موفقیت، انسان را یک گام به مهندسی معکوس مغز که درک فرایندهای پیچیده آن را برای دانشمندان ممکن می‌کند، نزدیک‌تر کرده است.

استفاده از این اطلس به پزشکان نیز امکان می دهد تا در جریان بررسی آسیب های مغزی درک بهتری از مشکلات و نقاط آسیب دیده پیدا کنند. با توجه به دقت فوق العاده این اطلس پزشکان راحت‌تر می توانند صحت کارکردهای مختلف مغز را بررسی کنند.

طراحان این اطلس که اهل کانادا و آلمان هستند می‌گویند دقت این اطلس دیجیتالی سه بعدی از نمونه‌های مشابه 50 بار بیشتر است. آنها نسخه اي از اين اطلس را به طور آنلاین منتشر کرده اند.

دقت اطلس قبلی مشابه با این اطلس یک میلیمتر بوده که در اطلس جدید به 20 میکرون رسیده است. حجم اطلاعات موجود در این اطلس هم بالغ بر یک ترابایت است. بخشی از هزینه های طراحی این اطلس از محل کمک 500 میلیون دلاری مایکروسافت تهیه شده که در سال 2003 به فعالان برجسته علمی اختصاص یافته بود.

برچسب ها: مغز ، سه بعدی ، اطلس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار