رئیس دیوان عالی کشور گفت: مسئولان قضایی باید در هفته قوه‌قضاییه عملکرد یک ساله خود را به مردم ارائه کنند تا مردم نتایج عملکرد دستگاه قضایی را که برقراری عدالت و امنیت است، احساس کنند.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، آیت‌الله "احمدمحسنی گرکانی" در همایش سراسری قضات دادگستری استان مازندران، هدف اصلی دستگاه قضا را برقراری عدالت و ایجاد امنیت در جامعه دانست و گفت: مردم باید به این باور برسند که اگر به آنان ظلمی شده است، با کمک دستگاه قضایی از آنان رفع ظلم خواهد شد.

وی افزود: احساس امنیت از خود امنیت هم مهمتر است زیرا نداشتن احساس امنیت، باورهای انسان را ضعیف می‌کند. در زمان امیرالمومنین علی(ع) مردم مطمئن بودند اگر به آنان ظلمی شود با مراجعه به آن حضرت از آنان رفع ظلم خواهد شد. در این صورت است که دستگاه در وظایف خود موفق خواهد بود.

رئیس دیوان عالی کشور یکی از ویژگی‌های مثبت قضات را دارا بودن صبر و حوصله فراوان دانست و ادامه داد: قاضی باید با حوصله به صحبت‌های طرفین دعوا گوش کند و حرف‌هایشان را بشنود زیرا نارضایتی، باورهای مردم را برمی‌گرداند.

وی با اشاره به برخی آرای نقض شده دادگاه‌های بدوی خاطرنشان کرد: زمانی که قاضی به مقام قضاوت رسید، رای وی باید آن قدر از اتقان و استحکام برخوردار باشد که نتوان کوچکترین ایرادی چه شکلی و چه ماهوی به آن گرفت.

رسیدگی به 550 هزار پرونده در استان مازندران طی سال گذشته


در این همایش، رئیس‌کل دادگستری استان مازندران نیز از رسیدگی به حدود 550 هزار فقره پرونده در حوزه‌های قضایی و شوراهای حل اختلاف این استان طی سال گذشته خبر داد.

حجت‌الاسلام حسین طالبی با اشاره به عملکرد مثبت حوزه‌های قضایی استان مازندران گفت: در سال گذشته ورودی پرونده‌های دادگاه‌های عمومی استان 201 هزار و 745 فقره و پرونده‌های مختومه نیز 195 هزار و 763 فقره بود. همچنین دادسراهای عمومی و انقلاب 136 هزار و 909 فقره پرونده واردشده و 137 هزار و 212 فقره پرونده مختومه داشتند.

وی با اشاره به شوراهای حل اختلاف استان اضافه کرد: شوراهای حل اختلاف استان طی سال گذشته 183 هزار و 648 فقره پرونده وارده و 187 هزار و 284 فقره پرونده مختومه داشتند.

رئیس‌کل دادگستری استان مازندران با اشاره به عملکرد دادگاه‌های تجدید نظر و کیفری استان افزود: در سال گذشته مجموع پرونده‌های واردشده دادگاه‌های تجدید نظر و کیفری استان 32 هزار و 472 فقره و مختومه نیز 34 هزار و 274 فقره بود. آمار ورودی پرونده دادگاه انقلاب نیز 11 هزار و 538 فقره و مختومه 11 هزار و 175 در سال 91 بود.

طالبی مجموع ورودی پرونده اجرای احکام اعم از حقوقی، انقلاب و کیفری را 102 هزار و 513 فقره طی سال گذشته عنوان کرد و گفت: طی این مدت 106 هزار و 482 پرونده نیز مختومه شد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: دیوان ، عالی ، کشور ، گرکانی ، محسنی ، رئیس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار