"عباس کیارستمی" کارگردانان سینمای ایران در فیلمسازی تحت تاثیر "سهراب سپهری" و "شهید ثابت" قرار گرفته است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، عباس کیا رستمی متولد 1319 کارگردان، نویسنده و عکاس مشهور بین‌المللی که در اولین روز تابستان به دنیا آمد و به لحاظ تاریخی و اجرای به منطقه کیارستم در شمال کشور برمی‌گردد و استعداد خود را در فعالیت‌های هنری پیدا کرد و با اینکه لیسانس نقاشی از دانشکده هنر دانشگاه تهران دارد.


تاکنون 40 فیلم سینمایی، کوتا و مستند را ساخته، نوشته یا تهیه کرده است از مهم‌ترین آثار او می‌توان به "سه گانه زلزله"، "طعم گیلاس" و "باد ما را خواهد برد" اشاره کرد همچنین در عرصه‌های هنری از جمله شعر، عکاسی، چیدمان، موسیقی، طراحی گرافیک و طراحی نیز فعالیت دارد.
سادگی، استفاده از کودکان به عنوان نقش اول و قهرمان داستان، سبک مستند گونه، بهره‌گیری از فضاهای روستایی، حذف کارگردان، شاعرانگی و نیز مکالمه شخصیت‌ها در خودرو برخی از ویژگی‌های فیلم سازی کیارستمی است مهم‌ترین دلیل شهرت و آوازه کیارستمی این بوده که تحت تاثیر سهراب سپهری و شهید ثالث قرار گرفته است. فیلم‌های او روش مشخصی ندارد او به قواعد سینمای کلاسیک وفادار نیست و تحت تاثیر سینمای آوانگارد است.


راز موفقیت او خلق دنیا و قواعدی است که خاص خودش است فیلم‌های او با همه انتقادهایی که منتقدان سر سخت‌اش به او وارد می‌کنند آثاری کاملا اصیل و منطبق با نگاهش به پدیده‌های گوناگون است.
کیارستمی جمله‌ای دارد که هم ایدئولوژی ذهنی و هم راز موفقیت‌اش را نشان می‌دهند: هر کسی می‌تواند نویسنده بزرگ‌ترین و بهترین داستان عاشقانه باشد به شرطی که داستان عاشقانه خودش را بنویسد.
دو کتاب به نام‌ها "حافظ به روایت کیارستمی" و "سعدی از دست خویشتن فریاد" را منتشر کرده است که موافقان و مخافان متعددی دارد و در حال حاضر مشغول گلچین کردن غزلیات شمس است او همچنین مجموعه شعری شبیه هایکو با نام گرگی در کمین را دارد.
ورنر هرتزوگ کارگردان سرشناس سینمای جهان، فیلم "خانه دوست کجاست" ساخته عباس کیا رستمی را یکی از پنج فیلم محبوب خود دانسته است و همچنین از سوی انجمن فیلم بریتانیا این فیلم به عنوان یکی از 50 فیلمی پیشنهاد شده است که حتما پیش از 14 سالگی آن را باید تماشا کرد.
در سال 51 فیلم زنگ تفریح را ساخت و با ساخت فیلم "مسافر" مطرح شد و با ساخت فیلم "طعم گیلاس" توانست جایزه نخل طلا جشنواره کن را دریافت کند.
بعد از فیلم‌های مستند گونه "بهداشت دندان"، "منظم یا نا‌منظم"، "ده روی 10" جاده‌های کیارستمی، "بلیط" آثاری دیگری چون "کپی برابر اصل" و "شیرین" را به تولید رساند.


کیارستمی از کارگردانان موفق سینمای ایران است که در عرصه‌های مختلف جوایز متعددی را کسب کرده به طوری که جایزه ویژه هیات داوران از جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان تهران، جایزه اول بخش روایی چهارمین جشنواره بین المللی فیلم جیفونی ایتالیا برای فیلم "تجربه" جایزه ویژه هیات داوران نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان تهران برای فیلم "مسافر" دیپلم افتخار منتقدان در یازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان و نوجوانان برای فیلم "لباسی برای عروس" برگزیده نخل طلای جشنواره کن برای فیلم "طعم گیلاس" برنده جایزه ویژه هیات داوارن جشنواره و نیز برای فیلم "باد ما را خواهد برد" اشاره کرد.
همچنین او در مدت فعالیت‌ کار حرفه‌ای در عرصه‌ی هنر توانست دکترای افتخاری دانشسرای عالی پاریس را دریافت کرد و نشان شوالیه ادب و هنر وزارت فرهنگ فرانسه نیز به او اهدا شد./ص
گزارش از :فائزه آقابابایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار