"عليرضا بيگدلي" سفير کشورمان در آنکارا در مصاحبه اخير خود با خبرنگار روزنامه "تودي زمان" چاپ ترکيه پيرامون مسائل مختلفي از جمله انتخابات اخير کشورمان و تاثير آن بر روابط دو کشور، نقش حزب الله در رفع بحران سوريه و حضور ايران در کنفرانس "ژنو 2" اظهارنظر نموده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه زمان، سفير کشورمان در آنکارا در اين مصاحبه اظهار داشت که جمهوري اسلامي ايران مخالف ايده مطرح شده در مورد انتقال گاز ترکمنستان به ترکيه از طريق درياي مازندران مي باشد.

وي در اين خاطر نشان ساخت که دولت ترکيه اگر جدا خواهان روابط تجاري و اقتصادي است مي بايستي مستقيما با جمهوري اسلامي ايران وارد مشارکت اقتصادي شود. وي در اين باره خاطر نشان ساخت "تا به امروز موردي از انتقال گاز طبيعي از طريق درياي مازندران انجام نشده است. اختلافاتي در مورد نواحي مختلف اين درياچه ميان کشورهاي مختلف وجود دارد که مانع گسترش روابط بازرگاني شده است. دولت ترکيه اگر واقعا خواستار روابط تجاري است مي بايستي از طريق جمهوري اسلامي ايران اين کار را انجام دهد."

بيگدلي در اين باره با اشاره به منايع عظيم گازي کشورمان خاطر نشان ساخت "مذاکره بيشتر با ايران براي ترکيه مهم است. ايران چندين خط لوله گازي مهم در اختيار دارد و مي توان نياز تمام همسايگانش به انرژي را تامين نمايد." 

سفير کشورمان در آنکارا همچنين به پيروزي "حسن روحاني" رييس جمهور منتخب کشورمان در انتخابات رياست جمهوري اخير نيز اشاره کرده و افزوده است که اين مسئله مي تواند فرصتي براي افزايش همکاري هاي دوجانبه ميان تهران و آنکارا شود. بيگدلي در اين باره افزوده است "کشورهايي که با ايران داراي منافع مشترک هستند مي بايستي از فرصت جديد بوجود آمده استفاده نمايند. دولت جديد ايران اين فرصت را فراهم ساخته است. کشور ترکيه تنها همسايه ما نيست بلکه کشور برادر ماست. ما معتقديم که آينده ايران و ترکيه در ارتباط با يکديگر است. 

سفير کشورمان در آنکارا همچنين به نقش جنبش "حزب الله" لبنان در بحران سوريه نيز اشاره کرده و در اين باره افزوده است که اين جنبش مي تواند نقشي سازنده و مثبت در روند رفع بحران سوريه ايفا نمايد. وي همچنين در پاسخ به خبرنگار تويد زمان در مورد اينده دولت "بشار اسد" رييس جمهور سوريه افزود "دولت جمهوري اسلامي ايران معتقد است که سرنوشت سوريه را مي بايستي ملت سوريه تعيين نمايند. ما حق تصميم گيري در مورد آينده آنان را نداريم. با اين حال بنظر مي رسد که برخي کشورها اين حق را براي خود قائل هستند و مي خواهند براي ملت سوريه تعيين تکليف کنند. هرگونه مداخله اي در سوريه پاسخ متقابلي را به همراه خواهد داشت." بيگدلي همچنين خاطر نشان ساخت که حمايت اصلي از دولت سوريه نه صرفا از جانب جمهوري اسلامي ايران که از سوي ملت سوريه صورت مي گيرد وي در اين باره افزود "آيا دوستي ميان ايران و سوريه غير قانوني است؟ آيا حمايت هاي بشردوستانه ايران از سوريه غير قانوني است؟  براستي چه کسي در سوريه از تروريست ها حمايت مي کند." 

بيگدلي همچنين در مورد حضور ايران در کنفرانس "ژنو 2" نيز اظهارنظر کرد و در اين باره افزود "مشارکت ايران در کنفرانس ژنو 2 فرصتي براي هر دو طرف از جمله دولت و معارضين سوري است. هر کسي بايستي بداند که ايران را نمي توان منزوي کرد. ايران با کشورهاي منطقه در ارتباط است. هر کسي مي داند که چه کساني از ايجاد تفرقه در کشورهاي منطقه سود مي برند. تفرقه افکني ابزاري در دست دشمنان است تا از اتحاد مسلمانان جلوگيري نمايند. مسلمانان خواستار استيفاي حقوق خود هستند و جمهوري اسلامي ايران از اين موضوع حمايت مي کند." 

بيگدلي در بخش پاياني مصاحبه خود همچنين از دولت ترکيه خواست تا در مبارزه عليه گروه تروريستي "پ ک ک" با کشورمان همکاري بيشتري نمايد و در اين باره افزود "دولت ايران از هرگونه ابتکاري براي تقويت امنيت و ثبات در ترکيه حمايت مي کند."


آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.  

برچسب ها: سفیر ، ایران ، آنکارا ، تودی ، زمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار