تقویت شبکه بهداشتی درمانی روستایی، آموزش پزشکان خانواده تقویت سازمانهای بیمه گر و کاهش هزینه های درمانی از جمله اولویت های رئیس جمهور منتخب در بخش بهداشت و درمان کشور است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر ملک زاده، نماینده رئیس جمهور منتخب در حوزه سلامت با حضور در برنامه شب گذشته نبض به بررسی اولویت های رئیس جمهور منتخب در حوزه سلامت پرداخت و با اشاره به وجود مشکلات در بخش بهداشت و درمان گفت: کمبودهای خاصی در حوزه سلامت همچون مشکلات دارویی و افزایش هزینه های بخش بستری بیماران به دلیل کم لطفی در دولت دهم علی رغم وجود تلاش های وزارت خانه بهداشت وجود دارد که اولویت دولت جدید تعریف بسته ای برای حل سریع این کمبود ها و مشکلات است.

وی ادامه داد: در بخش درمان امکانات زیادی داریم اما به دلیل عدم برنامه ریزی و اولویت گذاری درمان بیماران شاهد این گونه از مشکلات در کشور هستیم.

دکتر ملک زاده با بیان اینکه برخی از مشکلات دارویی و تامین تجهیزات پزشکی به تحریم ها بر می گردد ادامه داد: مهمترین راه حل اساسی برای حل مشکلات بهبود سازی روابط بین الملل است چرا که تمامی مشکلات اقتصادی کشور وابسته به روابط بین المللی و تقویت آن است بنابراین باید برای حل مشکلات یک اراده سیاسی وجود داشته باشد چرا که خیلی ها صحبت می کنند اما در عمل اقدامی انجام نمی دهند.

وی افزایش سهم پرداختی دولت در حوزه سلامت را یکی از اولویت های دولت جدید دانست و گفت: زمانی خدمات با کیفیت ارائه می شود که سرانه واقعی وجود داشته باشد یعنی سهم دولت و مردم در پرداخت هزینه های سلامت به طور واقعی مشخص شده باشد ،همچنین تعرفه ها نیز باید واقعی باشد چرا که در حال حاضر هزار و 400 نوع خدمات در بخش سلامت ارائه می شود اما تعرفه های موجود کمترین میزان تعرفه در دنیا است لذا در این حوزه باید یک تصمیم گیری جامعی داشته باشیم یعنی تمامی مجموعه های حوزه سلامت همچون سازمانهای بیمه گر زیر نظر وزارت بهداشت قرار گیرد.

ضرورت آموزش پزشکان خانواده

نماینده رئیس جمهور منتخب در حوزه سلامت با بیان اینکه افزایش بودجه مشکلات نظام سلامت را برطرف نمی کند گفت: در حال حاضر 50 درصد هزینه ها به صورت غیر ضروری همچون انجام ام آی آر یا سی تی اسکن انجام می شود بدین معنا که یک سیستم منظم بهره وری نداریم تا بتوانیم از امکانات موجود به درستی استفاده کنیم.

دکتر ملک زاده با بیان اینکه در درمانگاه های روستایی پزشکان به تمامی مراجعه کنندگان دارو می دهند افزود: به طور یقین 70 درصد از افراد نیازمند دارو نیستند و ما باید بر طرح پزشک خانواده آموزش پزشکان که متولی سلامت 2 هزار نفر است را در اولویت قرار دهیم.

وی ادامه داد: 80 درصد افراد دچار بیماری های مزمن کلیوی، سکته های قلبی و... را می توان با هزینه های کمتری پیشگیری کنیم  .


وی ادامه داد: سهم دولت از تولید ناخالص ملی در حوزه بهداشت و درمان را می بایست افزایش دهیم ما در این حوزه دارای زیر ساخت های مناسبی هستیم لذا باید سیستم مدیریتی مان را اصلاح کنیم.

نیازی به ساخت بیمارستان در شهرهای کوچک نداریم

نماینده رئیس جمهور منتخب در حوزه سلامت با بیان این مطلب افزود: من با این گفته که در شهرهای کوچک می توان بیمارستان ساخت و با یک تیم پزشکی مجرب ارائه خدمت کرد چندان موافق نیستم به عقیده من باید در شهرهای کوچک مراکز بهداشتی و درمانی را تقویت کنیم چرا که متاسفانه در حال حاضر بیمارستانهای زیادی هستند که کارایی لازم ندارند و ما می توانیم با تقویت بسته های پیشگیری همچون انجام فشار خون، تست قند خون و... به پیشگیری  و کنترل بسیاری از بیماری ها بی انجامیم.

دکتر ملک زاده در ادامه به تقویت سازمانهای بیمه گر اشاره و بیان کرد: در حوزه سلامت چندین خدمات از جمله خدمات بهداشتی درمانی اولیه و خدمات پیشرفته که هزینه های زیادی را به دنبال دارد که برای برقراری عدالت، بودجه دولت را باید در زمینه های خدمات بهداشتی درمانی اولیه و پیشگیری اختصاص دهیم و سپس به خدمات پیشرفته بپردازیم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: همچنین تلاش داریم سن امید به زندگی را از 70 تا سال به 80 سال برسانیم که برای تحقق این اهداف باید بر تمامی ظرفیت های جامعه پزشکی کشور بهره ببریم.

کاهش هزینه های سلامت مهم ترین اولویت دولت جدید

در ادامه دکتر قاضی زاده، نماینده مجلس با بیان اینکه تامین سلامت مردم کار وزارت خانه نیست گفت: سلامت باید در اولویت برنامه های دولت قرار گیرد اما متاسفانه این امر صورت نمی پذیرد حتی ما شاهد رویکردهای متفاوت با تغییر مدیریت وزارت بهداشت پس از انقلاب بوده ایم یعنی هر مدیری با رویکرد خودش به حوزه سلامت پرداخته است.

وی ادامه داد: از چندین سال گذشته برنامه هایی در حوزه سلامت به تصویب رسیده است که این نشان از یکسان بودن مفاهیم ذهنی قانون گذاران است اما باید ببینیم چرا تا به امروز این اسناد بالا دستی اجرایی نشده است.

این نماینده مجلس در ادامه به پایین بودن کارکرد نظام های پشتیبان اشاره کرد و افزود: متاسفانه  در حال حاضر کیفیت خدمات متنوع است و یکسان نیست بدین معنی که ما در نحوه ارائه خدمات دچار بی عدالتی هستیم لذا باید حفاظت مالی و عدالت کمی و کیفی در نحوه ارائه خدمات برقرار گردد.

وی با بیان اینکه عدم یکپارچگی مدیریت تنش های درونی ایجاد می کند گفت: ما از دولت آینده انتظار معجزه نداریم چراکه می دانیم سهم سلامت از منابع مالی محدود است و کشورش نیز با مشکلات اقتصادی روبرو است اما موضوع هزینه های سلامت یک موضوع مهمی است که همه دولت ها را درگیر خود کرده است لذا  اگر سهم سلامت و بودجه را نیز ارتقاء دهیم مشکلی نیز حل نمی شود بلکه باید رویکرد مدیریتی را اصلاح کنیم و هر دولتی برای 20 سال آینده تلاش کند.

در حوزه سلامت  نباید سرمایه گذاری کوتاه مدت کرد

این  نماینده مجلس گفت: حوزه سلامت کشور نیازمند سرمایه گذاری بلند مدت است و دولت باید نگاه کلان و آینده نگری داشته باشد و باید با توجه بیشتر به سلامت پژوهش و آموزش عمومی جامعه تلاش کند تا روش زندگی مردم را تغییر دهد تا بتوان بسیاری از بیماری ها را برطرف نمود از این رو در نحوه مدیریت حوزه سلامت اولویت اصلی آموزش باشد یعنی با فعال سازی مدارس، مادران، مساجد و صدا و سیما آداب حفظ سلامتی را به مردم ارائه کنیم.

ضرورت توجه به سرمایه های اجتماعی

در ادامه دکتر حریر چی کارشناس سلامت با بیان اینکه  مشکلات نظام سلامت راهکارهای چندین ماهه ندارد گفت: برای حل مشکلات سلامت باید به مولفه ها و سرمایه های اجتماعی که همان مردم هستند توجه بیشتری کرد چرا که اصل رشد بهداشت و درمان در زمان 8 سال جنگ تحمیلی بوده است چون مردم با اتحاد و همبستگی دیگر مشکلاتشان را برطرف کردند.

وی با بیان اینکه حوزه سلامت اگر چرخهایش خوب نچرخد مشکلاتی را در جامعه ایجاد می کند ادامه داد: هزینه های کمر شکنی که درمان برای افراد به بار می آورد فقر را منجر می شود که این را باید بدانیم فقر ناشی از بیماری بدترین نوع فقر است.

این کارشناس سلامت مشکل اصلی امروز نبود مدیریت دانست و گفت: 6/5 درصد درآمد ناخالص ملی را صرف هزینه درمان کردیم، 40 هزار میلیارد تومان در سال گذشته در حوزه سلامت هزینه شد که 25 هزار میلیارد تومان از جیب مردم پرداخت شده است آیا مشکل نظام سلامت برطرف شد لذا مشکل اصلی در کمبود بودجه نیست بلکه مدیریت است.

وی ادامه داد: 6 هزار میلیارد تومان هزینه های بیمه تکمیلی است که برای افراد خاص هزینه می شود اما از سال 1379  در قانون منع شده است ولی هنوز اجرایی نشده است همچنین امکانات و تجهیزاتی که می آوریم قسمت عمده ای از هزینه های پرداختی را  به خارج از کشور  می رود.

این کاشف سلامت در پایان با بیان اینکه طرح پزشک خانواده چندین سال پیش به تصویب رسید هنوز اجرایی نشده است اظهار داشت: قرار است 36 هزار تخت بیمارستانی در کشور ایجاد کنیم اما به جرات می توان گفت این میزان تخت را تا 20 سال آینده هم نمی توانیم ایجاد کنیم./ح


 
برچسب ها: سلامت ، بیمه ، تحریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار