عدم برگزاري دادگاه براي زندانيان گوانتانامو ؛ مصداق بارز فقدان دموكراسي در آمريكا

شبكه خبري پرس تي وي مصاحبه اي را با "فرانكلين لمب" ،‌حقوقدان بين المللي پيرامون عدم دسترسي پزشكان به اعتصاب کنندگان غذا در زندان گوانتانامو انجام داده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تي وي ؛ لمب در اين مصاحبه عنوان كرد كه جامعه بين المللي و به ويژه آمريكاييها بايد پيرامون بسته شدن هر چه سريعتر زندان مخوف گوانتانامو واكنش نشان دهند .

مشروح اين مصاحبه به شرح زير است :

پرس تي وي : مي خواهم نظر شما را پيرامون درخواست دسترسي بيشتر پزشكان به اعتصاب کنندگان غذا در زندان گوانتانامو بدانم.به نظر مي رسد كه اتفاقات رخ داده در اين زندان همچون سردرد ميگرني براي اوباما شده است؟

لمب : خب در اين باره بايد به آن اشاره كرد كه اوباما طبق قوانين حقوقي در آمريكا فرماندهي نيروهاي امنيتي در اين كشور را بر عهده دارد و از اين بابت به نظر مي رسد كه او بهتر از هر فرد ديگر مي تواند در خصوص اين وضعيت تصميم گيري كرده و ورود بيشتر پزشكان براي مراقبت را پيگيري كند.

بنابراین طبق قوانين استاندارد  ومصوب  قانون اساسی ایالات متحده كه در هشت متمم به طور تفضيلي توضيح داده شده ، مجازات غیر معمول و توهین آمیز عليه زندانيان را ممنوع و جرم عنوان كرده است ، حال اينكه اين دقيقا همان اقدامي است كه نظاميان اين كشور انجام مي دهند.اما عليرغم هشدارهاي سازمان های بین المللی همچون سازمان حقوق بشر و ديگر ارگان هاي وابسته ،‌قانون شكني و آزار زندانيان در آمريكا به طور مداوم ادامه پيدا مي كند.

در خصوص پزشكان حاضر در زندان گوانتانامو بايد اين موضوع را اشاره كرد كه آنها پزشكاني نظامي هستند كه تحت تعليم هاي ويژه اي قرار گرفته اند تا با زندانيان زندان ها همانگونه كه به آنها گفته اند برخورد كنند تا با اين اقدام هرگونه اعتراض توسط زندانيان را سركوب كنند.

بنابراين منطقي به نظر مي رسد كه هنوز هم مقامات اجازه دسترسي بيشتر پزشكان حقوق بشر را به زندان ها نمي دهند و بيم آن را دارند كه وقايع حقيقي در اين زندان مخوف آشكار شود.

اما چيزي كه پزشكان با دخالت هاي سياسي فراموش کرده اند ، آنست كه آنها در هنگام پزشك شدن سوگند بقراطي خورده اند تا در هر شرايط با بيماران صادقانه برخورد كنند و همواره در كنار بيماران خود باشند اما در واقع اين گونه نيست و با دخالت هاي سياسي صورت گرفته در امور آنها ، به نوعي رفتارآنها با بيماران در زندان گوانتانامو پرسش آميز شده است.

به هر حال مردم آمریکا باز هم دولت خود را در فشار قرار داده است تا به موضوع زندان هاي مخوف اين كشور رسيدگي كند  و همچنين اوباما را در شرايطي قرار داده اند تا در نهايت به وعده بستن گوانتانامو تن بدهد ،‌وعده اي كه  اوباما دو يا سه بار پيش از اين به مردم كشورش قول آن را داده بود. 

پرس تي وي : آقاي لمب اجازه بدهيد در خصوص موضوع ديگري بحث كنيم.واشنگتن اخيرا ليستي متشكل از نام 40 نفر را در زندان گوانتانامو منتشر كرده كه آنها را بسيار خطرناك توصيف كرده و بيان داشته كه اين افراد را نمي تواند آزاد كند و يا حتي به محاكمه قانوني آنها تن دهد.

مفهوم منطقي اين جملات براي برخي بسيار گيج كننده است و در بيان ديگر تصاويري سياه و سفيد براي مردم ايجاد كرده است.به نظر مي رسد ناحيه اي خاكستري در پس اين موضوع وجود دارد كه آمريكا از آن با عنوان دشمنان توطئه گر عليه امنيت آمريكا ياد مي كند.نظر شما به عنوان يك حقوقدان پيرامون اين موضوع چيست؟

لمب : بله همين طور است .در واقع اثرات آشكار اين موضوع فراتر از ناحيه اي خاكستري بوده و در حد ناحيه اي تيره و سياهرنگ بوده كه هيچ توجيهي براي آن نمي توان متصور شد.

با كمي دقت مي توان اين موضوع را آشكارا اعلام كرد كه طبق اعلاميه استقلال در آمريكا تمامي افراد برابر خلق شده و حق برخورداري از حقوق برابر را دارند.اين افراد در برابر قانون نيز مي توانند از حقوق خود دفاع كنند و در برابر قاضي به دفاع از خود بپردازند.پس اين موضوع كه اين افراد در زندان گوناتانامو بدون محاكمه شدن در زندان ها به سر مي برند چه معنايي مي تواند داشته باشد؟

آيا شما مي توانيد فردي را از داخل معابر دستگير كرده و او را به داخل زندان ببريد بدون آنكه حتي او را محاكمه كنيد؟قطعا اين موضوع در هنگام بيان به شدت خنده دار است و همه مي دانند كه بايد افراد را در برابر قانون يكسان تلقي كرد و به آنها حق دفاع از خود در دادگاه را داد ،‌اتفاقي كه به هيچ وجه براي اين زندانيان به ظاهر خطرناك از سوي دولت آمريكا رعايت نمي شود.

مي خواهم آن را بيان كنم كه حقوق بشر در مورد اين مسائل واقعا در كجا ديده مي شود ؟ و اين اقدام آيا يك اقدام منطقي به نظر مي رسد ؟ به نظر من اين مورد وحشيانه ترين اقدام ممكن است و تمام افراد حقوقي دارند كه تحت هر شرايط بايد به آنها احترام گذاشته شود.


                                                               آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار