اوراسيا ريويو در تحليلي عنوان کرد؛ غرب به خصوص آمريکا براي حمايت از تروريست‌ها در سوريه و هدف قراردادن دولت دمشق،‌ بهاي سنگيني خواهد پرداخت و اين حمايت‌ها نوعي خودکشي براي غرب محسوب مي‌شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از "اوراسيا ريويو"؛ "فرانکلين لمب "، استاد حقوق بين الملل دانشگاه بيروت و عضو سابق کميته قضائي کنگره در مقاله اي تحت عنوان "آيا غرب براي هدف قراردادن نظام سوريه، بهاي سنگيني خواهد پرداخت؟"، به تحليل حمايت‌هاي گوناگون غرب از تروريست‌هاي حاضر در سوريه پرداخته و اين‌طور نتيجه‌گيري کرده است که غرب بخصوص آمريکا با حمايت از مخالفان بشار اسد از يکسو و تحريم افسران ارشد اطلاعاتي سوريه که با تروريست‌ها مي‌جنگند از سوي ديگر، عملا باعث تقويت تروريسم جهاني مي‌شود که اين معضل دامن خود غرب را خواهد گرفت.
فرانکلين لمب در اين مقاله که "اوراسيا ريويو" آن را منتشر کرده، مي‌نويسد؛ تعدادي از تحليلگران و کارشناسان امنيتي لبنان و فرانسه که در زمينه امور اطلاعاتي و امنيتي تخصص دارند، از اينکه بسياري از مقامات غربي، از جمله چند مقام اروپايي و آمريکا، از رابطه با مقامات سوريه خودداري کرده و به اين ترتيب مسير مهمي را براي کمک به پايان بحران سوريه از دست داده‌اند، ابراز تعجب کرده‌اند.
يکي از کارشناسان برجسته فرانسوي در حوزه تروريسم که پس از آغاز ناآرامي‌ها از سوريه و ليبي ديدن کرده ، اين‌طور نتيجه‌گيري کرده است؛
  تعجب واقعي و نکته عجيب اينجاست که آمريکا و اروپا همچنان به اپوزيسيون سوريه کمک تسليحاتي، نظامي، رسانه‌اي و پولي مي‌کنند، با علم به اينکه بخش اصلي اپوزيسيون مسلح سوريه، تروريست‌هاي النصرة هستند که با القاعدة ارتباط تنگاتنگي دارند.
اين کارشناس آگاه در مورد دلايل عدم تغيير موضع مقامات آمريکايي و اروپايي، مي‌گويد؛ مقامات سياسي غربي، از جمله کاخ‌سفيد معتقدند که تروریست ها را مي‌توان از طريق کشورهايي مانند قطر و عربستان کنترل کرد.
برخی نهادهاي اطلاعاتي غرب به لزوم همکاري با مقامات امنيتي سوريه اذعان دارند. اين امر به آن دليل است که نهاد اطلاعات سوريه هنوز هم موثرترين گروه مقابله با گروه های تروریستی در خاورميانه محسوب مي‌شود و ارتش سوريه هر روز با "تروريست‌ها"  مي جنگند.
ارتش سوریه موفق به دستاوردهای زیادی در زمینه بازپس گیری مناطق مختلف و هلاکت تروریست ها شده است حال آنکه این ترورست های تربیت شده غرب بی شک روزی می توانند در پایتخت های اروپایی دست به حملات تروریستی زده و بلای جان حامیان کنونی شان شوند .
در حاليکه ايالات‌متحده و متحدان عربي‌اش به تروريست‌هاي سوريه و القاعده کمک سياسي، مالي، رسانه‌اي و نظامي ارائه مي‌کنند، ارتش سوریه همچنان به نيابت از جهان و بدون دريافت هيچ‌گونه کمکي ، به مبارزه با تروريست ادامه مي‌دهند.
ژنرال الياس فرهات، کارشناس امور امنيتي و ژنرال سابق ارتش لبنان در اين خصوص گفت: جنایات تروریست های سوریه با حمایت غرب و هدف قراردادن افسران ارشد سوري طي عمليات‌هاي امنيتي، تنها بر امنيت سوريه اثر منفي نمي‌گذارد، بلکه امنيت جامعه بين‌الملل را تضعيف و تروريست‌هاي سراسر جهان را تقويت مي‌کند، زيرا حتي جامعه اطلاعات آمريکا (متشکل از 16 سازمان اطلاعاتي) نقش سوريه در مبارزه با "تروريسم بين‌الملل" را بسيار موثر مي‌داند و به آن اذعان دارد . 
طبق گفته اين ژنرال لبناني، مقامات غربي کمک‌هاي بسياري را به مخالفان مسلح سوري ارائه کرده‌اند و همچنان به هدف قراردادن مقامات و شهروندان بی گناه سوری ادامه مي دهند.
این در حالیست که بسیاری از مقامات و نیروهای بین المللی مبارزه با تروریسم نیز در سوریه قربانی مبارزه با تروریست های دست پرورده اروپا و آمریکا می شوند .
وليد زيتوني، ژنرال سابق ارتش لبنان و متخصص امور اطلاعاتي معتقد است که تداوم چنین اقداماتی  "خودکشي است که توسط دولت‌هاي غربي انجام مي شود".
غرب افسران اطلاعاتي سوريه را که برخي از آنها از مبارزان اصلي عليه تروريست‌ها هستند ، مي‌کشد با اين ادعا که با تروريسم مبارزه مي‌کند.
اين سوري‌ها هستند که از موثرترين نيروهاي مبارزه‌کننده عليه تروريسم جهاني محسوب مي‌شوند. در حاليکه غرب و القاعدة دست در دست هم با ارتش سوريه مي‌جنگند، غرب سرگرم توطئه‌چيني عليه سوريه است و از طرف ديگر تحريم‌هاي بيشتري را عليه مردم سوريه طراحي مي‌کند تا در راه تغيير نظام سوريه به موفقيت دست يابد.
نتيجه اين تحريم‌ها در حقيقت قدرت‌گرفتن و به قدرت رسيدن گروه‌هاي بنيادگرايي است که باعث افزايش تروريسم مي‌شوند. اين سازمان‌هاي تروريستي در حال حاضر، سرگرم طراحي حملات تروريستي و امنيتي در پايتخت‌هاي غربي هستند . 
تلاش‌هاي نیروهای ضدتروریسم بین الملل سوریه منجر به نجات جان بسياري از شهروندان غربي شد که در کشور خود هدف وابسته‌هاي القاعدة در سوريه قرار گرفته بودند. همچنين چندين تروريست ارشد که اعتراف کردند سرگرم طراحي عمليات تروريستي در غرب بودند، دستگير شدند . 
جاي تاسف است که حضور گسترده عوامل امنيتي غرب در سوريه در خدمت مبارزه با "مخالفان تروريسم" است که اين کار اشتباه است.
نويسنده در پايان اين مقاله مي‌‌گويد؛ من امیدوارم که غرب سياست خود در سوريه را مورد بازنگري کلي قرار دهد و همکاري امنيتي بين غرب و بشار اسد از سرگرفته شود، زيرا اکنون اوضاع براي غرب بدتر است تا براي سوريه.
اين موضوعي است که توسط جامعه اطلاعاتي آمريکا مورد تحليل قرار دارد. اگر واشنگتن و بروکسل درست عمل کنند، از پرداخت بهاي سنگين بابت سياست غلط فعلي خود پرهيز خواهند کرد.






برچسب ها: بین الملل ، تروریست ، غرب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار