یک فوق تخصص گوارش گفت : آدنوم يك تومور ناشايع و خوش خيم كبدي است که ارتباط قوي با مصرف قرص هاي ضدبارداري خوراكي داشته و بروز آن در مردان با مصرف استروئيد هاي آنابوليزان ارتباط دارد.

دكتر محمدحسين صومي، فوق تخصص گوارش و كبد در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه كبد بزرگترين عضو تو پر بدن است كه در ناحيه راست فوقاني شكم قرار گرفته است گفت : به خاطر وظايف متعدد خود و قرار گيري در مسير قلب و ريه ، خون برگشتي از معده ،پانكراس ،طحال و روده ها از كبد عبور مي كند و به همين علت ، كبد خاستگاهي براي  توده هاي مختلف مي باشد

وی با اشاره به اینکه توده هاي كبدي به دو گروه عمده خوش خيم و بدخيم تقسيم مي شوند   اظهار کرد :  سه نوع تومور خوش خيم شايع وجود دارند كه همگي در زنان شايعتر هستند که در این عرصه همانژيوم شايعترين تومور خوش خيم كبد محسوب مي شود که شيوع آن در بين افراد بدون علامت 20-5 درصد تخمين زده مي شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد یادآور شد : این مشکل در تمام سنين بروز مي كند ولي بيشتر در سنين 5 تا 30 سالگي ديده مي شود و زنان را 6 برابر مردان گرفتار مي كند که در 85درصد موارد منفرد مي بوده و اندازه كوچكتر از 3 سانتي متر داشته و بدون علامت هستند ولي در صورت بزرگ شدن  ، درد ايجاد كرده و در مواقعي بخاطر پارگي خودبخود يا در اثر ضربات شكمي دردهاي شديد را موجب مي شوند.

دکتر صومی با تاکید به اینکه هيپرپلازي ندولار كانوني دومين تومور خوش خيم كبدي بوده و در حدود 3درصد بالغين ديده مي شود اظهار کرد : اين تومور به طور اتفاقي در زنان در سنين باروري شناسايي شده و به  ندرت در مردان بروز مي كند .

وی تصریح کرد: این تومورها در 80درصد موارد بدون علامت بوده و خطر تبديل شدن بدخيمي را ندارند فقط در صورت بزرگ شدن  باعث درد شكمي مي شوند .

استاد دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: آدنوم  نیز يك تومور نا شايع و خوش خيم كبدي است كه بيشتر در دهه 3 و 4 زندگي ايجاد شده و بيش از 90 درصد موارد زنان را گرفتار مي سازد  که تومور ارتباط قوي با مصرف قرص هاي  ضد بارداري خوراكي داشته و بروز آن  در مردان با مصرف استروئيد هاي آنابوليزان ارتباط دارد.

وی با بیان اینکه آدنوم هاي كبدي مي توانند منفرد يا متعدد باشند و گاهي رشد كرده به بالاي 10 سانتي متر ميرسد یادآور شد: درد در ناحيه كبد در 50درصد بيماران ديده شده و  امكان پارگي با خونريزي خود بخودي در تومورهاي بزرگتر از 5 سانتي متر وجود دارد که بخاطر امكان خونريزي و بروز بدخيمي درمان جراحي توصيه شده و باید بعد از شك اوليه مصرف داروهاي ضد بارداري خوراكي و هورموني ديگر قطع ميگردد.

این فوق تخصص گوارش و کبد یادآور شد : توده هاي بدخيم به دو صورت اوليه و ثانويه يا متاستاتيك ديده مي شوند که توده هاي متاستاتيك شايع ترين تومورهاي بدخيم كبدي بوده و بيشتر از دستگاه گوارش ، پستان، پانكراس منشاء مي گيرند که بروز متاستاز كبدي پيش آگهي بيماري را تحت تاثير قرار مي دهد به همین دلیل شناسايي آن قبل از درمان تومور اوليه ضرورت دارد .

وی با اشاره به اینکه تومورهاي بدخيم كبدي از تمام سلول هاي موجود در كبد و مجاري صفراوي منشاء مي گيرند و شايع ترين انواع آنها كارسينوم هپاتوسلولار، كلانژيوكارسينوم و آنژيوساركوم مي باشند  عنوان کرد : معاينه باليني درست، بررسيهاي آزمايشگاهي هدفدار و استفاده بهينه از امكانات تصوير برداري مثل سونوگرافي، توموگرافي ،  MRI و نهايتاً بيوپسي كبد در صورت نياز گامهاي اساسي در تعيين ماهيت توده هاي كبدي هستند و افرادي كه به هر طريقي از وجود توده كبدي مطلع مي شوند بايد ضمن مشاوره با پزشك حاذق روند تشخيص و درمان صحيح  را زير نظر متخصص مربوطه  به درستي طي نمايند ./ح
برچسب ها: کبد ، تومور ، هورمون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار