رييس سازمان امداد و نجات گفت: عمليات امداد و نجات تابستان براي 109 روز از سي و يکم خرداد ماه آغاز خواهد شد.

 محمود مظفردر گفت و گو با خبرنگار اجنماعي  باشگاه خبرنگاران  با بيان اينکه طرح ویژه تابستانه سازمان امداد و نجات در 2 مرحله در حال پیگیری است. این طرح ملی که قرار بود گفت :  همگام با برنامه تابستانه سازمان های دیگر از 31 خرداد ماه آغاز شود، با توجه به شروع تعطیلات از 13 خرداد ماه در دست اجرا قرار گرفته است.
 وي افزود: طرح امداد و نجات تابستانه برای مدت زمانی 109 روز و در 2 مرحله در دست اجرا قرار گرفته است.  این طرح ملی در ماه مبارک رمضان در یک مقطع کاهش پیدا می کند و با پایان یافتن این ماه، با نیروهای بیشتر و آماده تری ادامه پیدا خواهد کرد.  
وی در تصريح کرد : کاهش خدمت رسانی در ماه مبارک رمضان بیشتر در طرح ساحلی و دریایی خواهد بود و در بخش جاده و کوهستان تغییر زیادی انجام نخواهد شد.
مظفر با اشاره به در نظر گرفتن  1214 پایگاه در این طرح، گفت: با توجه به جمع بندی نهایی، 478 پایگاه ثابت و  736 پست موقت و سیار کار امدادرسانی به مسافران تابستانه را بر عهده خواهند داشت.  
وی با اشاره به رشد 48 درصدی در امکا نات و تجهیزات امدادی، بيان داشت : 2800 خودرو اعم از آمبولانس، خودرو نجات، خودرو های ویژه عملیاتی و خودروهای فرماندهی عملیات در این طرح ملی بکار گرفته شده است.
470 تلفن ماهواره ای ثریا و 485 دستگاه اکسیژن ساز از دیگر تجیهزات به کار گیری شده در این مدت خواهد بود.
 
رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با بیان اینکه 100 دستگاه موتور سیکلت آمبولانس نیز در طرح تابستانه تحت استفاده قرار می گیرند، گفت: این موتور سیکلت ها برای گشت زنی در کوهستان، سواحل و تفرجگاه ها در نظر گرفته شده اند و با توجه به همراه داشتن تجهیزات لازم می توانند از بروز حادثه جدی تر برای مصدومان جلوگیری کنند.
مظفر با اشاره به فعاليت   29 هزار و 328 نیروی ورزیده و متبحر در طرح امسال  گفت: این نیروها در 61 پایگاه کوهستان، 78 پایگاه ساحلی و دریایی، 398 پایگاه جاده ای و ... آماده خدمت رسانی به هموطنان هستند.  
رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به درگیر بودن 15 استان در طرح ساحلی و دریایی، گفت: 400 نیروی متخصص به همراه 81 قایق در این طرح شرکت دارند. بیشترین تمرکز  امسال در بخش های ساحلی و دریایی معطوف به پیشگیری، آموزش و امداد خواهد بود و با توجه به برنامه های در نظر گرفته شده همکاری خوبی با سازمان صدا و سیما در این رابطه آغاز شده است .
محمود مظفر خاطر نشان کرد: نجات غریق های دریایی مانند سال های گذشته بر عهده فدراسیون غریق نجات است و سازمان امداد و نجات  بیشتر در مکان های سالم سازی شده دریا و سواحل حضور پیدا کرده و به فعالیت های امدادي مشغول خواهد بود.   
کاهش 53 درصدی غریق در سال گذشته
رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به کاهش 53 درصدی غریق در طرح تابستانه سال گذشته، گفت: با توجه به همکاری خوبی که بین دستگاه های امدادی وجود دارد، امید است  امسال نیز شاهد کاهش تلفات در سواحل و دریاها باشیم.
 وی افزود: رعایت نکات ایمنی از سوی مردم باعث کاهش غریق می شود مسافران باید در نظر داشته باشند که در خارج از زمان های مناسب و مکان های سالم سازی شده و  بدون داشتن جلیقه نجات به دریا نزدیک نشوند.
مظفر در ادامه  اظهار داشت : سال گذشته استان های گلستان، مازندران، گیلان و خوزستان بالاترین میزان غریق را داشتند که در این میان استان خوزستان با بیشترین آسیب دیدگی در سطح رود کارون مواجه بود. مظفر با اشاره به خطر پذیری بالای سد ها به نسبت دریا، گفت: متاسفانه باور مردم بر این است که سدها از امنیت بیشتری برخوردار هستند، در صورتی که آب سد سنگین است  و تفاوت زیادی با آب دریا و رودخانه دارد.
 وی با بیان اینکه بیشترین میزان مرگ و میر در کنار سدها اتفاق می افتد، گفت: در خیلی از مواقع افرادی که در کنار سدها در حال قدم زدن بوده اند، ناگهان دچار حادثه شده اند و در یک لحظه زیر پایشان خالی شده است.  
آمادگی برای اسکان اضطراری 40 هزار  مسافر
رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر در ادامه به فعالیت 13 پایگاه امداد هوایی اشاره کرد و گفت: با توجه به امکانات ویژه ای که برای خدمت رسانی موثر تر در نظر گرفته ایم، 17 بالگرد به طور شبانه روزی در سراسر کشور آماده خدمت رسانی در طرح تابستانه هستند.
مظفر با اشاره به  میانگین زمانی 8 دقیقه و 33 ثانیه ای برای حضور در محل حادثه، گفت : حضور24  تیم ایثار و 25 تیم آنست از دیگر برنامه های در نظر گرفته شده برای امدادرسانی ویژه در این طرح است که امیدواریم به پشتوانه این نیروها سرعت عمل در امدادرسانی را بیش از این بالا ببریم. وی تصریح کرد: با توجه به این تجهیزات و نیروهای بکارگرفته شده، ما پیش بینی تامین تغدیه اضطراری 8 هزار نفر، اسکان اضطراری 40 هزار نفر و درمان اضطراری یک هزار و 800 نفر را داریم.
رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر در ادامه بيان داشت : طرح ملی تابستانه در 2 بخش آموزش و پیشگیری و امداد ادامه پیدا می کند که بخش اول با پوشش اعضای سازمان جوانان و بخش دوم با پوشش حمایتی نیروهای امداد صورت خواهد گرفت.  
وي با اشاره به ارائه آموزش های لازم به نیروهای در نظر گرفته شده برای حضور در این طرح ملی، گفت: تیم های امداد دریایی با حضور در محیط های آبی و دریایی تحت بازآموزی ویژه قرار گرفته اند و آماده خدمت رسانی در هرگونه شرایطی هستند.
محمود مظفر در پایان تصریح کرد: دوره های بازآموزی تیم های جاده و کوهستان نیز اواخر اردیبهشت ماه برگزار شده و این نیروها نیز برای حضور در عملیات های مختلف آماده هستند./ل
 

برچسب ها: عملیات ، امداد ، نجات ، تجهیزات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار