عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس در همایش راهکارها و تکنیک‌های ارتقا بهره‌وری در بنگاه‌های اقتصادی در سالن همایش‌های اتاق اصفهان تصریح کرد: بین شاخص بهره‌وری و میزان رفاه هر کشور ارتباط مستقیم دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان «علی اصغر انواری رستمی» به تعریف بهره‌وری از دیدگاه ژاپنی‌ها پرداخت و گفت: حداکثر استفاده از منابع فيزيکي، نيروي انساني و ساير عوامل به روش‌هاي علمي به‌ طوري‌که بهبود بهره‌وري به کاهش هزينه‌هاي توليد، گسترش بازارها، افزايش اشتغال و بالا رفتن سطح زندگي همه آحاد ملت، منجر شود. از ديد ژاپني‌ها، بهره‌وري يک اولويت و انتخاب ملي است که منجر به افزايش رفاه اجتماعي و کاهش فقر مي‌گردد.

رییس پیشین مرکز مطالعات مدیریت و بهره‌وری ایران در ادامه افزود: دستاوردهای بهره‌وری باید منجر به هزینه کمتر، کیفیت بهتر، زمان کمتر، افزایش رضایت مشتری شود.وی هفت اصل بهره‌وری را شامل اولویت‌بندی، چالش، همکاری، دانش، نظم و انضباط و احساس مسوولیت، خواهش و مدیریت زمان برشمرد.

وی مهم‌ترين دلايل تحليل بهره‌وري را شامل شناخت علل تغییر بهره‌وري، عارضه‌يابي برای بهبود، بهینه سازی الگوي تخصيص منابع محدود، تشخيص فرصت‌ها و مخاطرات متناسب نمودن پرداخت‌ها و عملکردها، ارزيابي استراتژي‌ها سياست‌ها وعملیات اعلام کرد و گفت: در روش تحلیل و مقایسه بهره وری باید عملكرد دوره با عملکردی در گذشته، با شرایط مشابه، با يك هدف تعيين شده و با رقبا در یک یا چند دوره مقایسه شود.

رستمی اضافه کرد: برای استراتژي‌هاي بهبود بهره وری در سازمان‌ها باید کاهش در ورودي با خروجي ثابت، کاهش در ورودي با افزايش در خروجي، کاهش همزمان ورودي و خروجي اما با شدت کمتری، ثابت نگه داشتن ورودي و افزايش در خروجي و افزايش در ورودي و همزمان افزايش در خروجي با شدتی بیشتری مورد توجه قرار گیرد .

وی عوامل موثر بر بهره وری بنگاه‌های اقتصادی را شامل عوامل داخلی و خارجی نام برد و گفت: عوامل خارجي خارج از كنترل فرد يا بنگاه است و عوامل داخلي يا دروني توسط فرد یا بنگاه قابل كنترل است.

وی عوامل موثر بر بهره‌وري سرمايه را مهم ارزیابی کرد و گفت: بررسی متوسط نيروي کار استفاده شده به ازاي هر واحد سرمايه از جمله این عوامل است همچنین متوسط سرمايه انساني استفاده شده به ازاي هر واحد سرمايه و ماشين‌آلات و تجهيزات جديدتر و کاراتر، توليد بیشتر به ازاي هر واحد سرمايه از دیگر عوامل موثر بر بهره وری سرمایه است.

وی با اشاره به رتبه 129 ایران در جدول فضای کسب و کار و بهبود بهره وری سال 2011 گفت: سنگاپور، هنگ کنگ و نیوزلند رتبه‌های 2 الی 4 و عربستان رتبه 11 را به خود اختصاص دادند.

وی موولفه‌های مورد توجه در این جدول را شامل شروع کسب و کار، اخذ مجوزهای لازم، اشتغال، ثبت اموال، اخذاعتبارات، حمایت از سهامداران اقلیت، پرداخت مالیات، تجارت فرا مرزی، لازم الجرا شدن قراردادها و تعطیل شدن کسب و کار نام برد.

این استاد دانشگاه عوامل تاثیرگذار در مدیریت منابع و بهبود بهره وری را شامل سرمایه انسانی، منابع مالی، تجهیزات و امکانات گروه منابع فنی و اطلاعاتی و منابع سازمانی و اداری برشمرد و گفت: اطلاعات داده‌های پردازش شده است که برای کاربر معنا و مفهومی کاربردی دارد و تولید، تبدیل، ذخیره،پردازش، تبادل، بازیابی، تحلیل و انهدام اطلاعات باید در مسیر مشخص و هدفمند قرار گیرد.

گفتنی است که همایش های آموزشی اتاق اصفهان هر چهارشنبه عصر در سالن همایش های اتاق برگزار می شود./س

برچسب ها: اصفهان ، دانشگاه ، تربیت ، مدرس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.