نتایج یک پژوهش علمی در خصوص ˈتامین آب مورد نیاز صنایع پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر در سالهای آیندهˈ پس از برگزاری نشستی ، برای تصمیم گیری در اختیار مسوولان کشوری قرار گرفت.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، در نشست شورای راهبردی عملیات غیر صنعتی شرکت های پتروشیمی منطقه ویژه ماهشهر که با حضور مدیران عامل شرکت های پتروشیمی و مسوولان بلند پایه ماهشهر برگزار شد، نتایج سه پژوهش علمی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نماینده مردم شهرستان ماهشهر در مجلس شورای اسلامی، فرماندار ماهشهر، مدیرعامل سازمان آب جنوب شرق استان خوزستان، مدیران عامل شرکت های پتروشیمی، اعضای شورای پژوهشی سازمان منطقه ویژه و اساتید دانشگاه های مجری طرح های پژوهشی در این نشست حضور داشتند.

از جمله پروژه های پژوهشی ارائه شده در این جلسه طرح ˈامکان سنجی و ارزیابی اقتصادی تامین آب مورد نیاز منطقه ویژه از طریق تصفیه آب دریاˈ بود که مطالعات آن توسط دانشگاه شهید عباسپور انجام شده است.

در زمان حاضر، آب مورد نیاز صنایع پتروشیمی منطقه ماهشهر از طریق رودخانه کارون تامین می شود، تداوم این روند دغدغه هایی را برای مسوولان به دنبال خواهد داشت که از آن جمله می توان به بعد مسافت از کارون، کاهش احتمالی آورد این رودخانه در آینده، کیفیت روبه کاهش این آب، آسیب های احتمالی به خط انتقال و جمعیت رو به افزایش تحت پوشش رودخانه اشاره کرد.

آب رودخانه های زهره و جراحی، آب های زیرزمینی منطقه، پساب های کشاورزی و تصفیه خانه های فاضلاب شهری و صنعتی، شاخه های خور موسی و خلیج فارس از جمله منابع آب مورد مطالعه پژوهشگران دانشگاه شهید عباسپور بوده است که با توجه به کیفیت، بعد مسافت، حجم آب و سایر عوامل موثر، از میان این منابع، پساب تصفیه خانه های فاضلاب شهری، صنعتی و رودخانه های منطقه از طرف مجری طرح به عنوان اولویت های اول تا سوم معرفی شد.

در این مرحله مدیران عامل شرکت های پتروشیمی و مسوولان شهری ماهشهر، می بایست از میان گزینه های ارائه شده یک راهکار را برای تامین آب صنایع پتروشیمی منطقه در سال های آینده انتخاب کنند.

ˈامکان سنجی فنی، اقتصادی، اجتماعی احداث قطار شهری در مسیر شهرک بعثت به منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمیˈ و ˈمطالعه و بررسی نشست در منطقه ویژه و تدوین دستورالعمل های تعمیر و اصلاح مناطق نشست یافتهˈ نیز از دیگر پروژه های پژوهشی مطرح منطقه ویژه است.

این پروژه ها که نیاز و دغدغه عمومی کارکنان و شرکت های منطقه است توسط دانشگاه های مطرح کشور در حال اجرا می باشد که مراحل پژوهشی خود را پشت سر می گذارند.

این سه پروژه توسط سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر تعریف و پیگیری می شود، اما به علت اینکه به نحوی با تمامی شرکت های منطقه مربوط می شود، در جلسه شورای راهبردی مدیران عامل منطقه ارائه شد.

منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر با تولید سالانه حدود 17میلیون تن فراورده های پتروشیمی، یکی از قطب های مهم تولید محصولات پتروشیمی در خاورمیانه محسوب می شود./س
برچسب ها: پژوهش ، آب ، پتروشیمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.