مدیر کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: مدیریت تولیدو مصرف منابع غذایی سالم از الویت های مهم زیست محیطی است که بایددر کانون توجه مردم ومسولانقرار گیرد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک انصاری افزود: شعار امسال هفته محیط زیست (15 تا 22 خردادماه) غذا، تفکر و صرفه جویی بود و محوریت تاکید آن بر صرفه جویی در مصرف غذا، شیوه های صحیح تولید و مصرف و حفاظت اکوسیستم ها در کنار تامین غذای سالم است.
وی توضیح داد: هم اینک یک سوم تولید محصولات غذایی جهان معادل یک و سه دهم میلیارد تن در حال از بین رفتن است و حدود 60 درصد مواد غذایی به شکل صحیح بهره برداری و مصرف نمی شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: استفاده از مواد شیمیایی، کود و سم و آلاینده های هوا، آب و خاک به عنوان یک تهدید جدی در سلامت چرخه غذایی جهان مطرح است و در این استان می طلبد که مدیران و دست اندرکاران تولید و عرضه موادغذایی بیشتر بر راهکارهای کاهش آلایندگی ها بیندیشند.
انصاری خاطر نشان کرد: با توجه به اهمیت استفاده از غذایی سالم و با کیفیت، محیط زیست استان مرکزی با همکاری مرکز بهداشت و میراث فرهنگی چهارشنبه این هفته جشنواره غذاهای مفید را در موزه مفاخر اراک برپا می کند.
وی در خصوص صنایع آلاینده استان مرکزی گفت: 450 واحد صنعتی از دو هزار و 600 واحد استان بالقوه آلاینده هستند که با تشکیل کارگروه کاهش آلاینده های صنعتی در دو سال اخیر تعداد این واحدها به 85 مورد کاهش یافته و امسال نیز برنامه کاهش 20 درصد دیگر هدفگذاری شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی بیان کرد: ساماندهی پسماندهای شهری و روستایی یکی از چالش های مهم زیست محیطی استان است که امسال در حوزه پسماندهای کشاورزی کمیته راهبردی وضعیت موجود تشکیل شده و پیش بینی می شود تا پایان سال برنامه جامعی برای مدیریت این بخش تعریف شود.
انصاری خاطر نشان کرد: سالانه بیش از 500 هزار تن پسماند کشاورزی در استان مرکزی تولید می شود و تنها در سال 90 بیش از 100 تن پسماند سموم و کودهای تاریخ گذشته در این حوزه شناسایی و رصد شده است.
وی در خصوص مدیریت پسماندهای الکترونیکی در استان مرکزی نیز گفت: مدیریت این نوع پسماند به دلیل قرار گرفتن آن در زمره پسماندهای خطرناک و ویژه اهمیت خاص دارد و با آزمایشگاه معتمد هماهنگ شده تا ادارات استان پسماندهای خود را برای پایش تحویل دهند و در حوزه شهری نیز بحث تفکیک از مبدا در اراک آغاز شده است.
انصاری در بخشی از سخنانش افزایش روزهای ناسالم هوای کلانشهر اراک را نگران کننده توصیف کرد و گفت: اراک از ابتدای امسال 43 روز آلوده را تجربه کرده در حالیکه در مدت مشابه پارسال روزهای آلوده 27 روز بود و 48 درصد در این شاخص رشد مشاهده می شود که 70 درصد منشا این آلایندگی ریزگردهای وارداتی و 30 درصد غبارها و آلاینده های گازی محلی است.
وی ادامه داد: هم اینک 25 درصد از عرصه های استان معادل 490 هزار هکتار بیابان و مراتع بسیار فقیر است که با خشکسالی های چند سال اخیر و چرای بی رویه دام به کانون های بحران ریزگرد تبدیل شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی یادآور شد: فرسایش بادی در هر هکتار بیابان استان سالانه 15 تن است اما در تالاب کویری میقان این فرسایش 100 تن در هکتار است و این منطقه نقش مهمی را در ایجاد آلایندگی هوای کلانشهر اراک دارد.
انصاری خاطر نشان کرد: طرح های مدیریتی تالاب کویری میقان اراک تهیه و تصویب شده و با اختصاص بخشی از بودجه های آن هم اینک ساخت ایستگاه پایش آنلاین هوای تالاب کویری اراک آغاز شده است.وی پیگیری قرار دادن تالاب کویری میقان در لیست کنوانسیون رامسر و تبدیل منطقه حفاظت شده هفتاد قله اراک را به پارک ملی طبیعی از اقدامات در دست انجام استان عنوان کرد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.