ملی پوش کاراته بانوان گفت: از حریف ژاپنی ام چیزی کم ندارم اما تفاوت در این است که او روح کاتا را می شناسد و من هنوز به این شناخت نرسیده ام.

مهسا افسانه کاتاروی تیم ملی کاراته بانوان در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران گفت: به نسبت سال  گذشته، تمرینات در اردوها منظم تر است. شرایط سالهای قبل خیلی سخت بود ولی امسال با پیشنهادات مربیان و مسئولان تمرینات کاتای انفرادی از کاتای تیمی جدا شده است.

تعداد کاتای انفرادی که باید آماده کنیم بیشتر از کاتای تیمی است، در انفرادی باید حداقل 5 کاتا برای مسابقات آسیایی آماده داشته باشیم و برای رقابتهای جهانی 7 کاتا را باید آماده کنیم.

وی افزود: کاتای تیمی ریتم و تمرین جدا می خواهد، در کاتای تیمی باید با چند نفر دیگر هماهنگ شد، بنابراین نحوه تمرین این نوع کاتا با کاتای انفرادی کاملا متفاوت است.

تعداد کاتای انفرادی در مسابقات همیشه بیشتر از کاتای تیمی است و لازم است که تعداد بیشتری از کاتاها را تمرین کرده باشیم بستگی به روند مسابقات دارد.

به طور مثال تیم حریف در دور اول یک کاتای معمولی را اجرا می کند ما باید ببینیم در این دور کدام کاتا جوابگوست و امتیاز می دهد گاهی لازم است که در قبال این کاتا، ما یک کاتای قوی اجرا کنیم تا سطح امتیاز را بالا بیاوریم و گاهی عکس این موضوع پیش می آید.

همیشه باید چند  نوع کاتا را آماده داشته باشیم تا بسته به شرایط مسابقه‌ آن را اجرا کنیم، در کاتای تیمی عکس این موضوع حاکم است.

دلیل نمی شود که سطح مسابقات تیمی مثل مسابقات انفرادی باشد یعنی اینکه در این جا چون با چند نفر باید کاتا را اجرا کرد کاری به کارکرد حریف مقابل نداریم.

کاتای تیمی یک ریتم خاص دارد و باید هماهنگ با دو نفر دیگر شد، ولی در کاتای انفرادی تمام تمرکز روی فردی است که به تنهایی کاتا را اجرا می کند بنابراین باید دقت عمل بیشتر به همراه قدرت بیشتر را لازمه کار دانست.

افسانه همچنین اذعان داشت: امسال که تمرینات کاتای تیمی و انفرادی از هم جدا شده، هم خستگی هایم کمتر است و هم حواسم جمع تر شده و نیز انرژی ام نسبت به قبل افزون تر شده و از همه مهمتر اینکه استراحت خوبی دارم تا برای دو تمرین کاملاً متفاوت آمادگی داشته باشم.

وی در ادامه صحبت ها به مسابقات آسیایی پیش رو اشاره کرد و گفت: حریف اصلی من ریکا اسامی حریفی از ژاپن است که بسیار حریف قدری است. در نخستین رویارویی ام با این حریف 5 بر 0 کار را به او واگذار کردم و سال بعدش در لیگ جهانی کاراته وان توانستم یک پرچم از او بگیرم و یک ماه بعد یعنی در مسابقات آسیایی ازبکستان سال 91 یک پرچم را به دو پرچم ارتقا دادم که اگر کمی بیشتر و بهتر تلاش می کردم مسلماً نتیجه بهتری می گرفتم.

وی در خصوص نحوه عملکرد کاتاروهای ژاپنی گفت: کاتاروهای ژاپنی روح کاتا را شناخته اند و با تمام احساسات کاتا می روند. شاید به لحاظ قدرتی از من پائین تر باشد ولی از لحاظ سرعتی و روح کاتا از من قوی ترند.

در مورد حریفان دیگرم باید نخست به حریف ویتنامی اشاره کنم و بعد از او به حریفی از کشور مالزی در رقابت های اندونزی حریف مالزیایی را 3 بر 2 مغلوب کردم و در مسابقات ازبکستان 4 بر 1 او را شکست دادم و این نشان داد که بدنم خیلی بهتر و آماده تر شده بود.

وقتی از ازبکستان برگشتم تعدادی از فیلم های مسابقات جهانی و آسیایی و یا هر تورنمنتی که حریفانم در آن شرکت کرده بودند را پیدا کردم و دیدم تا بفهمم که آنها به لحاظ شناخت کاتا، قدرت و سرعت چه چیزی بیشتر از من دارند. حتی داوری ها را هم زیر نظر داشتم که داوران چه حرکت و تکنیکی را بیشتر می پسندند.  در داوری آسیایی، داورها یک نوع حرکت و تکنیک را می پسندند و در داوری رقابت های جهانی یک نوع دیگر از تکنیک های مورد توجه داوران است.

وی در خاتمه گفت: در حال حاضر روی نقاط ضعف و قدرت خودم کار می کنم تا این نقاط را شناسایی کرده و رویشان تمرکز کنم. نقاط ضعفم را قوی کنم و نقاط قدرتم را هم تقویت نمایم.

تلاش می کنم که روح کاتا را هم مثل حریف ژاپنی ام بشناسم چراکه به نظر من این شناخت مهمترین رمز موفقیت است اگر به این شناخت همراه با قدرتی که در کاتا می گذارم برسم، یقیناً به مقام خوبی در مسابقات آسیایی امارات دست پیدا می کنم./آق
برچسب ها: افسانه ، کاتا ، تیمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار