در اين گزارش مي توانيد با انواع اسكنرها، نوع و كاربرد آنها بيشتر آشنا شويد.

به گزارش دريچه فناوري اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ اين وسيله الکترونيکي که براي انتقال اسناد و تصاوير کاغذي به فضاي مجازي مورد استفاده قرار مي‌گيرد از جمله ابزار پرکاربردي است که امروزه در بسياري از ادارات و سازمان‌هاي دولتي نيز طرفدار پيدا کرده است. علت آن هم اين است که طي چند سال گذشته سازمان‌هايي همچون ثبت احوال و ثبت اسناد و املاک مکلف شده‌اند تا تمامي اسناد کاغذي خود را به اسناد الکترونيکي تبديل کنند.


تعريف اسکنر:

همان‌طور که گفته شد اسکنرها ابزاري هستند که براي تبديل اسناد کاغذي به اسناد الکترونيکي استفاده مي‌شود. در اصطلاحات فني اسکنرها در دسته ابزارهاي الکترونيکي ورودي در رايانه قرار مي‌گيرد. در توضيح بيشتر اين مطلب بايد گفت که اسکنرها همانند صفحه کليد و يا ماوس وظيفه ارسال اطلاعات به رايانه را بر عهده دارند و در مقابل ابزاري مانند چاپگر به عنوان ابزار خروجي شناخته مي‌شوند. البته در اين ميان ابزاري مانند سي‌دي‌رام به عنوان ابزار ورودي-خروجي کاربرد دارد اما اگر بخواهيم انواع اسکنرها را بررسي کنيم مي‌توان آن‌ها را در گروه‌هاي روميزي و صنعتي و همچنين دستي و خودکار دسته‌بندي کرد.


اسکنرهاي روميزي و صنعتي:

اسکنرهاي روميزي که معمولا براي استفاده خانگي و يا در محيط‌هاي اداري مورد استفاده قرار مي‌گيرد ظاهري مستطيل شکل و مسطح دارد. ارتفاع کم اسکنرها نيز ظاهر آن را نسبت به ساير ابزار رايانه‌اي متفاوت کرده است. البته اين نوع اسکنر نيز در دو گروه دسته‌بندي مي‌شود. يک نوع از اسکنرهاي روميزي که به دليل ابعاد کوچک و کيفيت بالاي انتقال تصاوير طرفداران بسياري دارد، اين گونه عمل مي‌کند که پس از قرار دادن سند کاغذي روي صفحه شيشه‌اي اسکنر، لامپ‌هاي نوري تعبيه شده در داخل اسکنر به حرکت در مي‌آيد و از اين سند کاغذي تصويربرداري مي‌کند. در نوع ديگر اين اسکنرها تفاوتي وجود دارد و آن اين که به جاي حرکت لامپ‌ها، اسناد هستند که روي نوار مغناطيسي قرار مي‌گيرند و از مقابل لامپ‌هاي اسکنر عبور مي‌کنند اما تفاوت نوع ديگر اسکنرها که به اسکنرهاي صنعتي شناخته مي‌شوند بيش از ساير موارد در ابعاد آن‌هاست. البته نمي‌توان بالا بودن کيفيت انتقال تصاوير در اين نوع اسکنرها را نيز ناديده گرفت.


چندکاره‌ها و اسکنرهاي جيبي:

در کنار اين موضوع بد نيست به اين نکته نيز اشاره کنيم که با ارائه ابزارهاي چند کاره، امروزه ابزارهايي در بازار وجود دارد که علاوه بر اسکن، توانايي‌هاي ديگري همچون ارسال فکس و کپي را نيز براي کاربر انجام مي‌دهد. هر چند که افزايش تعداد زمينه‌هاي کاربرد يک وسيله الکترونيکي در کاهش ميزان کيفيت آن نيز موثر است اما بايد گفت اين کاهش کيفيت براي کاربران چندان قابل تشخيص نيست و مي‌توان استفاده از اين ابزارهاي چندکاره را پيشنهاد مناسبي براي انجام کارهاي شخصي و اداري دانست. نمونه ديگري از اسکنرها که امروزه بازار مناسبي را براي خود دست و پا کرده است اسکنرهاي جيبي است. اين اسکنرها که در انواع ظاهري متعددي طراحي و توليد مي‌شوند به دليل امکان حمل‌ونقل، کاربرد فراواني دارند و بسياري از کاربران به استفاده از آن روي آورده‌اند. باتري‌هاي قابل شارژ و امکان اتصال به رايانه با استفاده از پورت USB از جمله ويژگي‌هايي است که کار با اسکنرهاي جيبي را ساده کرده است. يک نمونه از اين نوع اسکنرها، به نام اسکنرهاي قلمي شناخته مي‌شود که کاربر مي‌‌تواند با کشيدن آن روي يک خط از متون سند کاغذي خود، آن را اسکن کند.


بد نيست اين نکته را نيز بدانيد که در سال‌هاي اخير و با افزايش دامنه کاربران تبلت‌ها و تلفن‌هاي آندرويدي، نرم‌افزارهاي کاربردي متعددي طراحي و ارائه شده است که بسياري از نيازهاي کاربران از جمله نياز به اسکن اسناد کاغذي را رفع کرده است. در حال حاضر نرم‌افزارهاي کاربردي متعددي وجود دارد که به کاربر امکان مي‌دهد تا با استفاده از دوربين موجود در تبلت و يا تلفن همراه خود از آن به عنوان يک اسکنر با کيفيت استفاده و نسخه الکترونيکي اسناد کاغذي خود را تهيه کند. شايد در ظاهر اين کار مشابه عکاسي با دوربين‌هاي ديجيتالي باشد اما امکاناتي در اين نرم‌افزارها تعبيه شده است که اين تصويربرداري را به اسکن اسناد شبيه مي‌سازد. البته در برخي از مدل‌هاي تبلت‌هاي امروزي اين امکان اسکن کمي برجسته‌تر شده و به عنوان يکي از ويژگي‌هاي کاربردي آن از نظر سخت‌افزاري مورد توجه قرار گرفته است.

منبع: بايت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
پوریا
۱۶:۲۱ ۲۷ تير ۱۳۹۲
اسکنر اخری از همه بهتره چند قیمته
Iran (Islamic Republic of)
محمدهادي
۱۳:۵۳ ۲۹ خرداد ۱۳۹۲
ميشه انواع پرينترها رو هم معرفي كنيد؟كه كدومش براي كاربران خانگي كه زياد ازش استفاده ندارن خوبه؟آخه شنيدم يه نوعشو اگه ديربه دير استفاده كنيم خراب ميشه
ممنون بروبچYJC
Iran (Islamic Republic of)
آریا
۰۴:۴۰ ۱۳ تير ۱۳۹۲
کاملا درست است.با چاپگرهای جوهرپاش (inkjet) حتما هر هفته باید چیزی چاپ کنید وگرنه جوهرش خشک و نازلهای آن مسود میشوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۹ ۲۹ خرداد ۱۳۹۲
پس قيمت هاش چي
آخرین اخبار