معاون بازاريابي و تنظيم روابط سازمان توسعه تجارت ايران گفت: صادرات سيمان ايران به عراق همچنان ادامه دارد و سال گذشته560 ميليون دلار سيمان به عراق صادر شده است.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران و به نقل از «شاتا»، «رضا توفيقي» با بيان اينكه ميزان تجارت خارجي ايران و عراق در سال گذشته به 6 ميليارد و 350 ميليون دلار رسيد افزود سيمان مهمترين محصول صادراتي ايران به عراق بوده است.

وي در ادامه با بيان اينكه ميزان تجارت غيرنفتي ايران در سال گذشته 95 ميليارد دلار بوده است افزود: در سال گذشته ايران با 160 كشور دنيا روابط تجاري داشته است و امارات مهمترين شريك تجارت غيرنفتي ايران بوده است.

وي با بيان اينكه حجم مبادلات تجاري ايران با امارات در سال گذشته به 13 ميليارد و 700 ميليون دلار رسيده است افزود: از اين ميزان 10 ميليارد و 200 ميليون دلار سهم صادرات امارات به ايران و 3 ميليارد و 500 ميليون دلار سهم صادرات ايران به امارات بوده است.

توفيقي با بيان اينكه ميزان تجارت خارجي ايران با چين در سال گذشته به 13 ميليارد و 650 ميليون دلار رسيد افزود: از اين ميزان 5 ميليارد و 500 ميليون دلار سهم صادرات ايران به چين و 8 ميليارد و 150 ميليون دلار سهم واردات ايران از اين كشور است.

به گفته وي عمده محصول صادراتي ايران به چين سنگ آهن بوده است.

معاون بازاريابي و تنظيم روابط سازمان توسعه تجارت ايران در ادامه به ميزان تجارت خارجي ايران و عراق اشاره كرد و گفت: حجم مبادلات تجاري ايران و عراق در سال گذشته به 6 ميليارد و 350 ميليون دلار رسيد كه 6 ميليارد و 267 ميليون دلار آن صادرات ايران به عراق و 83 ميليون دلار آن واردات ايران از عراق بوده است.

وي در بخش ديگري از سخنانش با بيان اينكه تركيه با 5 ميليارد و 250 ميليون دلار مبادلات تجاري در سال گذشته چهارمين شريك تجاري ايران لقب گرفته است افزود: صادرات ايران به تركيه يك ميليارد و 500 ميليون دلار و واردات ايران از تركيه 3 ميليارد و 750 ميليون دلار بوده است.

توفيقي كره جنوبي را با حجم تجارت 5 ميليارد و 700 ميليون دلار به عنوان پنجمين شريك تجاري ايران اعلام كرد و گفت: صادرات ايران به كره جنوبي 916 ميليون دلار و واردات ايران از اين كشور 4 ميليارد و 784 ميليون دلار بوده است.

معاون بازاريابي و تنظيم روابط سازمان توسعه تجارت ايران در ادامه به تجارت 4 ميليارد و 800 ميليون دلاري هند و ايران در سال گذشته اشاره كرد و گفت: 2 ميليارد و 600 ميليون دلار صادرات ايران به هند و 2 ميليارد و 50 ميليون دلار واردات ايران از هند در سال 91 بوده است.

توفيقي افغانستان را هفتمين شريك تجاري ايران با حجم تجارت 2 ميليارد و 800 ميليون دلار اعلام و اظهار كرد: 2 ميليارد و 500 ميليون دلار از اين ميزان صادرات ايران به افغانستان و 300 ميليون دلار واردات ايران از اين كشور بوده است.

به گفته وي تخم كنجد، نباتات، پيله كرم ابريشم، دانه هاي گياهي و سنگ مرمر اقلام وارداتي ايران از افغانستان است.

توفيقي در پايان روسيه را با حجم تجارت 2 ميليارد و 130 ميليون دلار به عنوان هشتمين شريك تجاري ايران در سال 91 اعلام كرد و گفت: صادرانت ايران به روسيه 500 ميليون ذلار و واردات ايران از اين كشور 630 ميليون دلار بوده است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: صادرات ، سیمان ، تجارت ، عراق ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار