از محيطي که براي مردان استرس زاست تا فروشگاه هائي که افراد در آن پول بيشتري خرج مي‌کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران، بسيار برايمان اتفاق افتاده که در يک محيط ناخواسته احساسي به سراغمان مي آيد که ما را وادار به واکنشي مي نمايد که از آن ناآگاهيم اينکه چرا در يک موقعيت احساس آرامش بيشتر و در جايي ديگر رفتاري متفاوت تر نشان مي دهيم صرف نظر از شرايط روحي ما در آن لحظه ممکن است به دليل تاثيرپذيري از رنگها در آن مکان نيز باشد.

پژوهش ها نشان مي دهد که موقعيت ها و واکنش هاي روان شناسي زير از رنگها تاثير مي پذيرند در ميان رنگهايي که موجب اختلال در تمرکز و بهره وري مي گردد پژوهش ها نشان داده اند که اتاقهاي کار سفيد رنگ سبب بهره وري کاري کمتري نسبت به ساير رنگها مي شود و بسياري از افراد به ويژه مردان محيط هاي خاکستري رنگ را استرس زا و ملال آور مي يابند علاوه بر آن انجام وظايف کاري در محيط هاي قرمز رنگ مي تواند باعث افزايش اضطراب و استرس گردد.

جالب است بدانيد رنگ زرد که غالبا براي مداد، کاغذ يادداشت و برجسته کردن متن مورد استفاده قرار مي گيرد افزايش نرخ خطا در رونويسي را به دنبال دارد و در تمرکز يا درک ممکن است اختلال ايجاد کند.

از سوي ديگر رنگ هاي آبي، سبز، و آبي متمايل به سبز مي تواند باعث کاهش استرس و تحرک پذيري شود.

زيرا رنگ هاي ملايم باعث آرامش (ريلکسي) مي شود مطالعات پژوهشي نشان داده اند که مشتريان در محيط هاي فروشگاهي آبي و سبز احساس آرامش و آسايش بيشتري مي کنند و در نتيجه تمايل به ماندن طولاني تر و خرج کردن بيشتر دارند.

آبي روشن تا متوسط و آبي متمايل به سبز به ويژه باعث آرامش مي شود شواهد نشان مي دهد که رنگ آبي به دليل تاثير آرام بخشش مي تواند براي بهبود تمرکز مفيد باشد در حالي که رنگ قرمز موجب اختلال در تمرکز، تصميم گيري و حل مساله مي شود به ويژه اعتقاد براين است که رنگ آبي تيره مي تواند به حفظ تمرکز کمک کند و به اين خاطر براي مديتيشن مناسب است.

گفتني است هر چند رنگها داراي اثرات رواني درماني خاص خود هستند اما بايد در نظر داشت که استفاده نابه جا و افراط در به کارگيري آنها نيز ممکن است مشکلاتي ايجاد نمايد به عنوان مثال استفاده افراطي از رنگ آبي و سبز سبب آرام بخشي بيش از حد و در نتيجه کاهش بهره وري خواهد شد./ز
برچسب ها: رنگ ، افراد ، استرس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.