سیگار مهمترین عامل بعد از پیری برای ایجاد بیماری کرونری ( رگهای خون رسان عضله قلب ) است و از طرفی اصلی ترین عامل قابل پیشگیری ازمرگ می باشد.

دکتر کمال خادم وطن متخصص قلب و عروق فلوشیپ اکوکاردیوگرافی پیشرفته مدیر گروه قلب بیمارستان حضرت سیدالشهداء(ع) ارومیه درگفتگوباخبرنگارباشگاه خبرنگاران ارومیه درخصوص رابطه سیگارباقلب گفت:سیگار مهمترین عامل بعد از پیری برای ایجاد بیماری کرونری ( رگهای خون رسان عضله قلب ) می باشد و از طرفی اصلی ترین عامل قابل پیشگیری ازمرگ می باشد.

در کشور آمریکا سالانه بیش از ۴۰۰ هزار مرگ به مصرف سیگار نسبت داده میشود . ۴۰- ۳۵ درصد از مرگ های مربوط به سیگار ناشی از بیماریهای ایسکمی میوکارد( عدم رسیدن خون کافی به عضله قلب) قلب است و مضاف بر آن ۸ % نیز در اثر استفاده از هوای آلوده به دود سیگار ( سیگاریهای دست دوم ) دچار مرگ می شوند.آمار نشان میدهد که در سالهای اخیر مصرف سیگار در زنان و جوانان بالغ و نوجوانان زیادتر شده است .

امروزه حدوداً یک میلیارد نفر در دنیا سیگار ی هستند و در کشور های در حال توسعه معظل بزرگتری است به نحوی که در چین سالانه ۶۷۰ هزار مرگ به سیگار نسبت داده می شود و درسال ۲۰۱۰ میلادی حدود ۹۳۰ هزار مرگ ناشی از سیگار فقط در کشور هند به ثبت رسیده است .

سیگاریهای دست دوم ( یعنی خود فرد سیگاری نیست ولی در محیط آلوده به دود سیگار که دیگران مصرف می کنند، قراردارند ) در معرض افزایش خطر بیماری تنگی شریانهای کرونری و نارسائی تنفسی قرار دارند.

افرادی که حداقل ۲۰ نخ سیگار در روز مصرف می کنند ، حدود ۴-۲ برابر بیشتر در معرض بیماریهای کرونری قلب قرار دارند ، حتی در افرادی که روزانه ۴-۱ نخ سیگار می کشند و یا آنهائی که دود سیگار را فرو نمیدهند ، شانس بیماری کرونری قلب افزایش می یابد .

مصرف سیگار علاوه بر افزایش شانس بیماریهای قلبی منجر به افزایش شانس تنگی شریانهای محیطی ، خونریزی مغزی ، سکته های مغزی ، مرگهای ناگهانی و تشکیل آنوریسم های آئورت( گشاد شدگی های شریان آئورت) می شوند.

در زنان جوانی که همزمان با مصرف سیگار از قرص های ضد حاملگی استفاده می کنند ، قویاً ریسک بیماریهای کرونری و سکته های مغزی زود رس افزایش می یابد ؛مصرف سیگار به طور ویژه در زنان دیابتی خطرناک است.

قطع مصرف سیگار مهمترین مداخله ای است که در علم پیشگیری از بیماری های قلبی می توان برای بیماران انجام داد ؛افرادی که سیگار خود را قطع می کنند ۳۶% مرگ ناشی از بیماریهای کرونری قلب نسبت به کسانی که مصرف سیگار را ادامه می دهند، کاهش می یابد./س

برچسب ها: بیمار ، قلبی ، ارومیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.