بشار اسد رئيس جمهور سوريه تازه ترين مواضع خود را در قبال مسائل داخلي وخارجي در مصاحبه با روزنامه آلماني فرانكفورتر آلگماينه زايتونگ ابراز كرد که بخشي از آن روز گذشته و مشروح آن امروز منتشر شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ "بشار اسد" رئيس جمهور سوريه در آغاز اين مصاحبه اظهار داشت:سوريه در حال جنگ نظامي نيست كه سيطره خود را بر مناطقي از دست بدهد و بر مناطق ديگري سيطره يابد و همچنين ارتشي مقابل ارتشي ديگري نيست در نتيجه سرزمين ما اشغال شده و ما دشمن را از آن خارج مي‌كنيم.



***  بر همه تروريستها در هر نقطه از سوريه چيره خواهيم شد
وي در ادامه با بيان اينكه ارتش سوريه در مقابل گروه هاي تروريستي قرار گرفته، افزود: ارتش سوريه توانايي سيطره بر مناطقي كه وارد آنها مي‌شود را دارد اما با اين وجود ماموريت ارتش سوريه آن نيست كه در همه مناطق كشور باشد.

رئيس جمهور سوريه با تاكيد بر اينكه مهم ترين وضع در شرايط كنوني سيطره بر مناطقي است كه تروريستها در آن مستقر هستند، گفت: خروج اين افراد از اين مناطق بسيار ارزشمند است.

اسد ادامه داد: شكي نيست كه ما بر تروريستها به طور كامل در سرتاسر سوريه چيره خواهيم شد اما مشكل اصلي آسيب هايي است كه تروريستها به كشور وارد كردند.

وي همچنين تصريح كرد:به تمامي اشكال سوريه بهاي بزرگي پرداخته است و اوضاع در بسياري از جوانب با چالش هاي بزرگي پس از پايان بحران مواجه است.

رئيس جمهور سوريه همچنين اظهار كرد:عامل خارجي سياسي ونظامي در راستاي طولاني كردن بحران تلاش مي‌كند.

"بشار اسد" در بخش ديگري از مصاحبه خود با اين روزنامه آلماني با رد طولاني شدن جنگ داخلي در سوريه  گفت:از نخستين روز همواره از من سوال مي شد كه بحران چه زماني به پايان مي‌رسد وپاسخ من هم اين بوده است كه اين بحران براي مدت طولاني ادامه خواهد داشت به دليل اينكه عامل خارجي در اين بحران به وضوح ديده مي‌شود.

وي همچنين با اشاره به اينكه هرگونه بحران داخلي به يكي از اين دو سمت مي‌رود يا به پايان رسيده ويا به جنگ داخلي مي انجامد افزود:دليل اصلي اين بحران به عامل خارجي كه سياسي ونظامي در تلاش براي طولاني كردن بحران است بازمي‌گردد.

بشار اسد همچنين گفت:بازسازي حقيقي بازسازي عقل،ايدئولوژي ومفاهيم استاضافه كرد:همانطوريكه آلمان از بحران جنگ جهاني دوم و بسياري از ملت ها پس از جنگ هايي كه به آنها روا داشته شدند به لطف ملت بيدار آنها از بحران عبور كرده و بارديگر به ساخت وساز وعمران پرداختند ما هم خود وكشورمان را مانند سابق مي سازيم.

رئيس جمهور سوريه درادامه اظهار داشت:شكي نيست كه كشورهاي دوست در دست كمك خود را به سوي سوريه بلند كرده اند وشايد براي بازسازي سوريه از آنها قرض كنيم اما در پايان كشور را بارديگر مي سازيم.

وي همچنين با بيان اينكه سخت ترين اقدام بازسازي روحي افرادي است كه در بحران سوريه زيان ديده اندافزود:چگونه مي شود آثاز اجتماعي بحران ودر راس آن تندروي را محو كرد.

"بشار اسد" رئيس جمهور سوريه با تشبيه سوريه به سنگ بناي يك ساختمان اضافه كرد:در صورتيكه اين سنگ بنا عقب كشيده شود تمامي بنا فرو پاشيده مي شود.

وي در ادامه با هشدار درخصوص اينكه با اين اقدام نه فقط منطقه بلكه تمامي جهان فرو پاشيده و هرگونه بازي با مرزها در منطقه به معناي اين است كه طراحي نقشه براي منطقه بسيار بعيد است واين اقدام تاثير دومينوواري دارد كه هيچ طرفي توانايي سيطره يافتن بر آن را ندارد.

بشار اسد گفت:چالش نخست در برابر دولت سوريه را بازگشت امنيت وثبات وچالش دوم بازسازي مناطق تخريب شده برشمرد اما با اين وجود بر اين نكته تاكيد كرد:چالش مهم وبزرگ ايتادگي در برابر تندروي ها است.

اسد ادامه داد:چالش ديگري كه در مقابل ما وجود دارد اصلاحاتي است كه به دنبال آن هستيم وپرسشي كه همواره مطرح مي شود اين است كه بهترين نظام سسياسي كه در آن جامعه متحد باقي خواهد ماند چيست؟نظام رياستي،نيمه رياستي ويا پارلماني و قانون احزاب مناسب چيست؟

وي با اشاره به اينكه امكان وجود احزاب ديني در سوريه مانند احزاب مسيحي ويا اسلامي وجود ندارد افزود:دين در نزد ما دعوت به ديندار است وبراي اقدامات سياسي به شمار نمي رود وجزئيات زيادي دارد،اما با اين وجود اين موضوع پذيرش پاياني است ودر صورتيكه ديگران اين را قبول نكنند امكان اجرايي كردن دموكراسي حتي در صورت وجود بهترين قانون اساسي هم وجود ندارد.

وي همچنين با اشاره به اينكه سوريه داراي دولت سكولار به مفهومي كه به تمامي افراد اجازه آزادي اديان را مي دهد است افزود:براساس اين نوع حكومت با هر شخصي بر اساس ديني،فرقه اي ويا نژادي برخورد نمي‌شود.

رئيس جمهور سوريه تصريح كرد:منطقه خاورميانه منطقه اي ايدئولوژيك است وجامعه عربي به شكل عام بر دو قاعده پايه گذاري شده است كه آنها پان عربيسم واسلام است وهر چيز ديگر به غير از اين دو بسيار كوچك به شمار مي‌رود اما با اين وجود در سوريه طرفدارن "كمونيسم،ليبراليسم" واقوام كوچك عربي وجود دارد كه داراي پايگاه بزرگي نيستند.


بشار اسد همچنين گفت:بسياري از افراد همانطوريكه در گذشته كمونيسم را نمي فهميدند هم اكنون سكولاريسم را نمي‌فهمند وبه ضد دين بودن معروف هستند در حاليكه اين چنين نيستند.

وي در اين باره اظهار داشت:در سوريه سكولار آزادي اديان وجود دارد واين نوع از سكولاريسم تنوع زيبايي مانند "مسيحيت،اسلام ويهوديت" با تمام فرقه هاي آنها به وجود مي‌آورد وادامه داد:سكولاريسم ضرورت اتحاد جامعه واحساسات واقعي شهروندان است وهيچ گزينه به غير از اينكه سكولاريسم را تقويت كنيم در نزد ما وجود ندارد.

اسد با اشاره به اينكه اديان قدرتمندي در منطقه ما وجود دارداضافه كرد:اين ها چيز زيبايي است وبد به شمار نمي‌رود.بد همان تندروي است كه به تروريسم منجر مي‌شود.

وي اضافه كرد:تمامي تندروها تروريست نيستند اما تمامي تروريستها تندرو هستند.

بشار اسد رئيس جمهور سوريه در پاسخ به سوالي درخصوص آنچه طي دوسال ونيم گذشته بهار عربي خوانده مي‌شود چگونه مي نگريد اظهار داشت:اين مفهوم اشتباه است براي اينكه خونريزي ،كشتار،تندروي ،تخريب مدارس ،منع كودكان از رفتن به مدارس ومنع زنان از آنچه كه مي خواهند ومناسب آنها است در بهار صورت نمي‌گيرد وادامه داد:بهار زيباترين فصل است وآنچه كه امروز دردر حال جريان است بدترين شرايط است ومطمئنا بهار نيست.

وي در بخش ديگري از مصاحبه خود با روزنامه"فرانكفورتر آلگماينه زايتونگ" تصريح كرد:از آغاز بحران گفتم كه مداخله در سوريه ولو به شكل غيرمستقيم مانند بازي با زلزله است وضربه خوردن مهلك منطقه منجر مي‌شود اما با اين وجود بسياري از افراد وبه ويژه در رسانه ها اعلام كردند بشار اسد رئيس جمهور سوريه تهديد به گسترش بحران كرده است وطبعا اين اقدامات دليلي است بر آنكه اين افراد قصد خود را نفهميده اند واگر به واقعيت نگاه كنيم آنچه كه در عراق وپيش از آن در لبنان به وقوع پيوست پيامدهاي بحران سوريه است كه به شكل طبيعي امتداد پيدا كرده است.

بشار اسد رابطه سوريه با ايران وروسيه وكشورهاي ديگري كه به حمايت اين كشور پرداختند را رابطه اي بر مبناي همكاري كه بر توافقنامه ها وقوانين بين المللي پايه گذاري شده است برشمرد.

وي همچنين با اشاره به اينكه عربستان سعودي،قطر،تركيه وانگليس با اتخاذ سياست هايي در قبال بحران سوريه در امور داخلي اين كشور دخالت كردند افزود: مداخله آشكار اين كشورها بر خلاف قوانين بين المللي ونقض حاكميت سوريه به شمار مي‌رود.

اسد همچنين گفت:النصره شاخه اي از القاعده به شمار مي‌رود ودر نتيجه به طور كامل ايدئولوژي همان گروه را دنبال مي‌كنند اما با اين وجود در سوريه،عراق،لبنان واردن زندگي مي‌كنند وبه شكل اساسي از طرف افراد وسازمانهاي غيرعلني كه داراي اموال وتسليحات هستند به آنها كمك شده وبه دليل اينكه اين كمك ها به صورت مستقيم به دست عناصر آنها مي رسد شناخت سرشاخه آنها بسيار مشكل است.
رئيس جمهور سوريه با اشاره به اينكه هدف آنها ايجاد حكومتي اسلامي است وبه شكل اساسي بر پايه مذهب وهابيت هستند افزود:اين اقدامات از ايده هاي القاعده ناشي شده همانطوريكه هم اكنون در افغانستان وجود دارد.

اسد دربخش ديگري از مصاحبه خود با انتقاد شديد از كمك تسليحاتي عربستان سعودي وقطر به گروه هاي تروريستي در سوريه با طرح پرسش هايي گفت:آيا اساسا در اين دو كشور دموكراسي وجود دارد كه دموكراسي در سوريه را حمايت مي‌كنند؟آيا پارلمان منتخبي وجود دارد؟آيا قانون اساسي كه مردم آن را انتخاب كرده باشند وآيا شكل حكومتي كه تاكنون ملت آنها به آن تمايل داشته باشند طي دهه هاي گذشته برقرار شده است؟ وافزود:به اعتقاد من اين كشورها در گام نخست به ملت خود توجه كنند وسپس به كشورهاي ديگر بپردازند.

رئيس جمهور سوريه همچنين تاكيد كرد:فرانسه وانگليس با نقش آفريني سوريه در منطقه كه به گفته آنها تنش آميز است مشكل دارند وآمريكا هم به دنبال عروسكي است كه بدون هيچ اعتراضي خواسته هاي اين كشور را در منطقه اجرا كند.

"بشار اسد" همچنين از وجود شكاف در بين اتحاديه اروپا بر سر صدور سلاح به گروه هاي تروريستي وجود دارد افزود:هنگاميكه تروريسم در منطقه سيطره يابد متوقف نشده بلكه پيام تروريستي آن بوسيله مهاجرت غيرقانوني تروريستها ويا درخلال بازگشت اين افرارد به سرزمين هايشان در قاره اروپا در سرتاسراين قاره منتشر خواهد شد.

وي با بيان اينكه دولت سوريه همواره بين تروريستها ومعارضان سياسي تفاوت قائل شده است افزود:معارضان سياسي داراي برنامه سياسي علني هستند اما كشتار تروري است كه كشور را به گذشته بازمي‌گرداند.

رئيس جمهور سوريه همچنين برخي از رهبران اروپايي را به اتخاذ احساسات منفي به جاي عقلانيت متهم كرد واضافه كرد:درون سياست منافعي است كه نبايد در آن به دوستي ودشمني اعتماد كرد.

بشار اسد در پاسخ به سوالي در خصوص حضور نيروهاي حزب الله در سوريه اظهار داشت:رسانه ها در پي آن هستند كه تصويري از حزب الله نشان دهند كه در حال جنگيدن در سوريه است وارتش سوريه را ضعيف كه هيچگونه موفقيتي به دست نياورده به تصوير بكشند اين هدف انها است اما با اين وجود ارتش سوريه طي چند ماه گذشته پيروزي هاي بزرگ ميداني در مناطق مختلف بوجود آورده اند وشايد مهم ترين آن را "القصير" ناميد واين همان چيزي است كه اين رسانه ها از آن سخن نمي گويند.

وي با تكذيب حضور نيروهاي حزب الله در داخل خاك سوريه تصريح كرد:همانطوريكه در آغاز گفتم هدف رسانه ها اين است كه بگويند آنچه كه در سوريه به موفقيت دست يافته حزب الله است وافكارعمومي غربي وجهاني را بر ضد حزب الله تحريك كنند.

اسد در ادامه تاكيد كرد:حزب الله لبنان به داخل خاك سوريه نيرو اعزام نكرده است و تنها برخي از نيروهاي ان درمناطق مرزي لبنان استقرار داشته وارتش سوريه را در پاكسازي اين منطقه ياري دادند وهيچگونه نيرويي به داخل سوريه اعزام نكردند.

وي همچنين درخصوص استفاده سلاح شيميايي در سوريه اظهار داشت:هنگاميكه سوريه از سازمان ملل خواست كه كميته اي حقيقت ياب به منطقه شيميايي شده در حلب اعزام كنند دو كشور فرانسه وانگليس در مقابل آن كارشكني كردندوبا حضور اعضاي كميته حقيقت ياب در حلب استفاده سلاح شيميايي از سوي تروريستها به اثبات مي‌رسيد وهمين اقدامات دليل قاطع بر دروغگويي فرانسه وانگليس در خصوص اين موضوع است. 

رئيس جمهور سوريه با اشاره به اينكه آنچه كه در خصوص استفاده سلاح شيميايي در سوريه گفته مي‌شود جزئي از تداوم يافتن دروغگويي هاي آمريكا وغرب پيرامون سوريه است افزود:دولت سوريه از ساليان گذشته اصلاحات را آغاز كرده ودر اوايل بحران بسته اي از قوانين جديد مانند رفع قانون فوق العاده را به تصويب رسانديم.

وي در بخش ديگري از مصاحبه خود با بيان اينكه از آغاز بحران دولت سوريه ذست خود را به سوي هر طرفي كه تمايل به گفتگو را داشته دراز كرده است وموضع خود را تغيير نداده اضافه كرد:به كار بردن اصلاح آشتي ملي دقيق نيست وبه اعتقاد من مسئله گفتگو براي خروج از بحران وكشاندن تروريستها به سوي به زمين گذاشتن سلاح است.

اسد با تاكيد بر اينكه دولت سوريه كنفرانس "ژنو" را قبول داشته است وآن را در راستاي اهداف سياسي مي‌داند افزود :كشورهايي مانند تركيه،قطر،عربستانففرانسه وانگليس تمايلي به گفتگو نداشته وبه دنبال ادامه تنش ها در سوريه هستند واقدامات اين كشورها دستاورد حل وفصل سياسي وگفتگو در سوريه را به تاخير انداخته است.

بشار اسد همچنين با اشاره به اينكه معارضان بايد حود را در انتخابات هاي آتي مانند انتخابات شوراها وپارلماني نشان دهند اضافه كرد: ما اميدواريم كنفرانس ژنو به ايستگاهي مهم براي آغاز گفتگوها در سوريه منجر شود.

بشار اسد رئيس جمهور سوريه در پايان مصاحبه خود با روزنامه آلماني "فرانكفورتر آلگماينه زايتونگ" در پاسخ به سوالي درخصوص واكنش شما در قبال اينكه در كنفرانس "ژنو2" موفقيتي حاصل نشود چيست اظهار داشت:در همه حالات اين كشورها به حمايت خود از تروريستها ادامه داده واگر بحران سوريه به پايان نرسيد در كشورهايي ديگر انتشار يافته وامور را وخيم تر مي‌كنند وادامه داد:كناره گيري از قدرت در شرايط كنوني خيانت به سوريه است.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار