حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني رئيس جمهور منتخب ملت ايران در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري طي نشست خبري به سوالات خبرنگاران رسانه‌هاي خارجي پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني رئيس جمهور منتخب ملت ايران در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري طي نشست خبري به سوالات خبرنگاران رسانه‌هاي خارجي پاسخ داد که مشروح ان را به شرح ذيل مي‌خوانيد:

**تعامل سازنده با ساير كشورها

 حجت‌الاسلام‌ والمسلمین روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار بی‌بی‌سی با عنایت به اینکه یکی از محورهای اساسی برنامه شما در سیاست خارجی تعامل سازنده با جامعه جهانی است و در روابط ایران و انگلیس با توجه به حوادث اخیر مشکلاتی پیش آمده که سبب شده سطح روابط این دو کشور در روابط دیپلماتیک به حداقل رسیده است جنابعالی برای بهبود این روابط برنامه‌ای دارید یا خیر؟ بیان داشت: من از قبل هم گفته‌ام با همه کشورهای جهانی که مشکلاتی داریم البته کشورهایی که ما آنها را به رسمیت می‌شناسیم مبنای دولت این است مشکلات حل شود و احترام متقابل و حقوق حقه ملت ایران مدنظر قرار گیرد و با منطق و عقلانیت و مسیر اعتدال مشکلات را حل و فصل خواهیم کرد و دولت انگلیس از این اصل کلی مستثنی نیست. 

وي در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه آلمانی ART  که جامعه بین‌المللی به دولت شما امیدوار است آیا سیاست‌های شما به سیاست‌های قبلی 2005 برمی‌گردد،‌ اظهار داشت: اساس سیاست تعامل سازنده با دنیاست و حتما با این انتخابات و حضور چشمگیر مردم شرایط در سطح جهان تغییر کرده است، اینکه افکار عمومی دنیا،‌ رسانه‌ها و سیاستمداران چگونه به ایران نگاه می‌کنند و جوی که بر دنیا حاکم شده حتما تاثیرگذار است و این حتما به یک فرصت نو تبدیل و روابط ما بهتر خواهد شد. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه اسپانیایی با توجه به اینکه توسعه روابط با کشورهای خارجی در اولویت برنامه‌های شما است لذا کشورهای لاتین در توسعه این روابط چه جایگاهی دارند؟ تصریح کرد: ما به دنبال توسعه روابط با آمریکای لاتین خواهیم بود در واقع اولویت اول ما روابط با کشورهای همسایه و اسلامی و غیرمتعهد است و در این چارچوب با کشورهای دیگر از جمله کشور‌های آمریکای لاتین ارتباط خواهیم داشت.
 
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین روحانی در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه پرس تی وی مبنی بر اینکه شما در کابینه دولت تدبیر و امید دولت وحدت ملی را تشکیل می‌دهید یا از اصولگراها استفاده می‌کنید؟ گفت: من قبلا گفته‌ام که دولت آینده دولت فراجناحی خواهد بود و همه نیروهای شایسته اعم از اعتدال‌گرایان و اصولگرایان حضور خواهند داشت و دولت من شایسته‌سالار خواهد بود.  

**رابطه ايران و آمريكا زخم كهنه‌اي است كه بايد درمان شود
 
رئیس جمهور منتخب مردم در پاسخ به سوال خبرنگاری از شبکه MBC آمریکا مبنی بر اینکه وزارت خارجه آمریکا به شما پیام تبریک داد که می‌خواهند وارد تعامل مستقیم با ایران شوند،‌ آیا شما پذیرای این تعامل هستید؟ اظهار داشت: مسئله رابطه ایران و آمریکا مسئله دشوار و پیچیده ای است و یک زخم کهنه‌ای وجود دارد، باید تدبیر شود تا این زخم درمان گردد، البته ما به دنبال ادامه تنش یا توسعه آن نخواهیم بود.

وی افزود: عقل سلیم هم حکم می‌کند که دو ملت و دو کشور بیشتر به فکر آینده ‌باشند اما هرگونه سخن گفتن با آمریکا علاوه بر اینکه باید بر مبنای منافع و احترام متقابل و موضع برابر باشد حتما دارای شرایطی است که باید آن شرایط عملی شود از جمله اینکه در امور داخلی ایران دخالت نکنند و حقوق حقه ایران از جمله حقوق هسته‌ای را به رسمیت بشناسد و سیاست‌های یکجانبه و زورمندانه نسبت به ایران را کنار بگذارد.
 
حجت‌الاسلام‌ والمسلمین روحانی تاکید کرد: دولت آینده از حقوق حقه ایران هرگز کوتاه نمی‌آید و بر این مبنا ما آماده هستیم تنش‌ها کاهش پیدا کند لذا باید در زمینه‌ اعتمادسازی هم قدم برداشت.

**رابطه خوبي با چين داريم

وي در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه سي سي تي وي چين مبني براينکه رابطه آينده ايران و چين را چگونه مي‌بينيد و چه اقداماتي براي بهبود اين رابطه خواهيد داشت؟ اظهار داشت: ايران و چين هميشه رابطه خوبي داشتند اين رابطه همچنان ادامه خواهد يافت.

رئيس جمهور منتخب افزود: دولت ممکن است نکات جديدي مدنظر داشته باشد که با مقامات چيني مذاکره و توافق خواهد کرد اما در کليت امر يک رابطه خوب با چين را خواستاريم و دنبال خواهيم کرد.

انتهاي پيام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار