دژ قلعه رودخان یا قلعه حسامی نام قلعه ای تاریخی در20 کیلومتری جنوب غربی شهر فومن در استان گیلان است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، برخی از کارشناسان ، ساخت قلعه را در دوران ساسانیان و مقارن با حمله عرب ها به ایران دانسته اند.
این قلعه با 2.6 هکتار مساخت بر فراز ارتفاعات روستای رودخان قرار دارد. دیوار قلعه 1500 متر طول دارد و در آن 65 برج و بارو قرار گرفته شده است.
فاصله مستقیم قلعه تا شهر ماکلوان 25 کیلومتر و تا ماسوله 45 کیلومتر و تا شفت 20 کیلومتر است. اما از مسیر اصلی و آسفالته مسافت قلعه تا فومن 25 کیلومتر و تا ماکلوان تقریبا 35 کیلومتر و تا ماسوله 60 کیلومتر است.
در جهت شمال غرب قلعه ، رودخانه ای به نام قلعه ی رودخان وجود دارد که با باران اندکی هم آب آن دو برابر می شود، به طوری که آب نسبتا زیاد این رودخانه در گذشته مانع حرکت سربازانی بوده که به طرف این قلعه می رفته اند.
جنگل های انبوه قدیمی نیز مانع دیگری برای حرکت مردان جنگلی بوده است، به همین خاطر این دژ در دوران آبادانی ممتد خود کمتر مورد حمله ی متجاوزین قرار گرفته است.
در دوره سلجوقیان این قلعه تجدید بنا شده و از پایگاههای مبارزاتی اسماعیلیان بوده است. بر روی کتیبه سر در ورودی قلعه که اکنون در موزه گنجینه رشت نگهداری می شود، درج شده که این قلعه در سال 918 تا 921 هجری قمری برای سلطان حسام الدین امیر دباج بن امیر علاء الدین اسحق تجدید بنا شده است.
امیر حسام الدین دباج فومنی(مظفر السلطان) ، فرمانروای بیه پس اولین قدرت منطقه ای بود که اطاعت از صفویان سر پیچی کرد، و قلعه رودخان را باز سازی کرد تا از آنجا به مقاومت بپردازد ولی موفقیتی به دست نیاورد و به دربند گریخت و نهایتا دستگیر و در تبریز اعدام شد./ف



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار