دانه هندوانه از طريق هند وارد ايران شده و نام هندوانه از ترکيب (هند + دانه) به معناي ميوهاي که از هند آمده يا دانه آن از هند آمده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران هندوانه، نام ميوه اي تابستاني که از ديرباز توسط انسان کاشت ميشود و چون پرآب و شيرين بوده، موارد استفاده فراواني داشته است.

 اولين آثار يافت شده از مصرف هندوانه بر روي سنگهايي در مصر در زمان فراعنه حجاري شده است.  اما کاملا معلوم نيست که مصريان قديم هندوانه و نحوه مصارف مختلف آن را ميشناختند يا خير؟

اين گياه از طريق هند وارد ايران شده و نام هندوانه از ترکيب (هند +  دانه)  به معناي ميوهاي که از هند آمده يا دانه آن از هند آمده است.

  اگر چه هندوانه در قرنهاي اوليه ميلادي به اروپا برده شد ولي کاشت آن تا قرن شانزدهم رواج چنداني نداشت اما در قرن شانزدهم در مناطقي که شرايط آب و هوايي مناسب داشتند شروع به کاشت شد.

اين گياه در سراسر مناطق گرمسيري ، نيمه گرمسيري و مناطق خشک دنيا بصورت گسترده اي کاشت ميشود.  

**وضعيت موجود هندوانه در جهان

سطح زير کشت توليد کل و متوسط عملکرد در هکتار هندوانه در جهان در سال 2005  ميلادي به ترتيب   برابر  3415057 هکتار 96455182 تن و 28243کيلو گرم در هکتار  است.

در دنیا بالاترین سطح توليد و عملکرد را کشور چين با 69000000 تن در هکتار را دارا است. 

  **وضعيت موجود هندوانه در ايران 

 سطح زير کشت توليد کل و متوسط عملکرد در هکتار هندوانه در ايران در سال 82-83 ميلادي به ترتيب برابر 100000 هکتار 2150000 تن و   450248 کيلو گرم در هکتار و  بالاترين سطح را   استان خراسان با   هکتار 17874  و بالاترین  توليد را استان خوزستان با 536292 تن و بالاترین عملکرد در واحد سطح را   استان تهران با 41726 کيلو گرم در هکتار   دارا است .

**شرايط آب و هوايي 

هندوانه را ميتوان در انواع خاکها کاشت نمود ولي بهترين خاک براي پرورش هندوانه زمينهاي شن و رسي است زمين هاي شني که در بهار زودتر از ساير زمين ها گرم مي شوند و يا زمين هاي لومي که داراي مواد آلي کافي هستند. براي کاشت انواع هندوانه مناسب ترند.

 در هر صورت خاک بايد از نظر مواد آلي غني باشد . در غير اينصورت بايد آن را با کود حيواني تقويت کرد و يا اينکه هندوانه را بعد از گياهاني که زمين را حاصلخيز مي کنند کاشت نمود.

هندوانه در مقابل PH مقاوم است  و تا 5  PH را به راحتي تحمل مي کند.  البته با افزايش حالت اسيدي خاک ميزان بيماريها و سرايت آنها افزايش مي يابد.

 هندوانه به سرما نيز حساس است و مانند ساير گياهان اين خانواده احتياج به دوره رشد طولاني گرم دارد.  بذر هندوانه در دماي بين 25 تا 30 درجه سانتيگراد جوانه ميزند. 

انتهاي پيام/
برچسب ها: هندوانه ، هند ، ترکیب ، دانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار