رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی: مبارزه با آفات گامی بزرگ در تولید محصولات کشاورزی سالم است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران بيرجند

غلامرضا هادربادی گفت: معمولاً آفات، بیماریها و علف های هرز متعددی بر روی گیاهان فعال است که برای مثال زرشک، زنگ زرشک، زنبور سرشاخه خوار زرشک؛ زعفران، کنه زعفران، انواع علف های هرز؛ درختان میوه، انواع چوبخوارها مانند کرم خراط، چوبخوار رزاسه و چوبخوار سارتا، انواع برگخوار ها انواع شته انواع شپشک ها پسیل گموز زنجره انواع مگس های میوه ؛گندم و جو، شته، زنگ زرد و انواع سیاهک ها است.

وی با اشاره به اینکه به طور متوسط مبارزه با آفت تا چند درصد تولید محصولات کشاورزی را افزایش می دهد، افزود: معمولا 30-25 درصد محصول توسط عوامل خسارتزا از بين مي رود كه مبارزه مناسب با اين عوامل مانع از اتلاف اين درصد از توليد مي شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با توجه به اینکه چند درصد آفت موجود در خراسان جنوبی به دلیل خشکی آب و هوا شرایط کویری استان به وجود می آید، تصریح کرد: متاسفانه خشکسالی های پی در پی چند سال اخیر به دو صورت به محصولات گیاهی ما خسارت وارد کرده است.

وی ادامه داد: خسارت مستقيم که باعث از بین رفتن بخش عظیمی از باغات و مزارع ما شد و در حالت غیر مستقیم که بدلیل ضعف ناشی از این عامل بر روی درختان ما باعث شد که تعدادی از آفات و بیماریهای درجه دو که در حالت معمول خسارت اندکی ایجاد می کردند به آفات درجه یک تبدیل و خسارت بسیار بالایی که بخش باغ و زراعت ما وارد شود.

هادربادی یادآورشد: از جمله مهمترین این عوامل: خسارت انواع چوبخوارها در باغات استان مانند کرم خراط در منطقه قاین، سراوان، فردوس؛ چوبخوار رزاسه Rosaceae بر روی درختان میوه بخش فردوس، بشرویه؛ چوبخوار سارتا در شهرستان بیرجند؛ کنه تارتن نخیلات نهبندان، طبس؛ و از طرفی خشک شدن مراتع باعث افزایش مهاجرات سن گندم از این مراتع به مزارع گندم و بروز خسارت زیاد به مزارع گندم استان شده است./س

برچسب ها: مبارزه ، آفات ، تولید ، محصول ، سالم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.