رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: در حال حاضر در 13هزار هکتار سطح زیر کشت خراسان جنوبی 14 هزار تن زرشک برداشت می شود اما آمار صادرات این محصول با تولید آن هیچ سنخیت و هماهنگی ندارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران بیرجند

محسن احتشام در سمینار زرشک با اشاره به همکاری های همه جانبه سازمان توسعه تجارت از محصولات استراتژیک و افزایش سهم صادرات آنها در بازارهای جهانی گفت: طی چند سال اخیر مسئولان ذیربط تلاش کردند تا زرشک را مانند سایر محصولات استراتژیک صادراتی کنند و سهم استان از این محصول در بازارهای جهانی را افزایش دهند چراکه صادرات زرشک به نفع کشاورزان است.

امرار معاش 45 هزار خانوار در استان از محصول زرشک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 15 هزار خانوار در قائن و 45 هزار خانوار در سطح استان خراسان جنوبی از تولید و کشت محصول زرشک امرار معاش می کنند.

احتشام با بیان اینکه نقش و جایگاه زرشک در مصارف دارویی کمتر از زعفران نیست، ادامه داد: در صورت حمایت تشکل های ذیربط و با توجه به حجم بالای تولید زرشک در خراسان جنوبی، این محصول می تواند نقش بسزایی در ارزآوری و تولید اشتغال داشته باشد.

وی ضمن تقدیر از تلاش برخی از سازمان ها و ارگان ها در شناساندن جایگاه زرشک، بیان کرد: علی رغم اینکه محصول زرشک در اقتصاد روستاییان و معیشت مردم محروم استان خراسان جنوبی نقش پر رنگی دارد آنچنان که باید به آن پرداخته نشده است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با بیان اینکه راه اندازی وب سایت تخصصی زرشک و توزیع کاتالوگ در بزرگترین نمایشگاه های مواد غذایی دنیا در شناساندن این محصول به بازار جهانی کمک کرده است، اذعان کرد: این امر باعث شده تا صادرات زرشک از 50 تن به بیش از 400 تن در سال برسد و این میزان افزایش صادرات نوید از اقبال خوب این محصول در بازار دنیا دارد.

وی ادامه داد: با اشاره به نقش اساسی علم بازاریابی، گفت: بازاریابی یک ضرورت و برای شرکت ها و بنگاه ها یک مزیت رقابتی به شمار می آید و محصول زرشک نیز به بازارشناسی و بازارگردانی نیاز دارد.

تولید بر اساس نیاز بازار، نیازمند تبلیغات نیست

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند با بیان اینکه بازاریابی یک فرایند اجتماعی و مدیریتی است، افزود: شناسایی ظرفیت ها و شناساندن پتانسیل ها در بازار، تقاضا به وجود می آید و اگر محصولی بر اساس نیاز بازار تولید شود نیازمند تبلیغات گسترده نیست.

احتشام با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی ویژه کشاورزان توسط سازمان ها و تشکل های خراسان جنوبی، ادامه داد: با توجه به اهمیت رعایت استاندارد در بازار جهانی، سرمایه گذاری های مناسبی در بحث آموزش به کشاورزان در استان انجام گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه قیمت زرشک باید مطابق با استانداردهای جهانی باشد، گفت: کشاورزان باید از خام فروشی و فله فروشی پرهیز کنند که این امر نیازمند حمایت و تشویق مسوولین و تشکل های ذیربط است.

حمایت از صادرکننده، ارزآوری به دنبال دارد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند گفت: تغییر رفتار مصرف کننده هزینه بالایی دارد که انتظار می رود مورد حمایت بیشتر قرار گیرد چراکه کمک به صادرکننده و تولیدکننده منجر به ارزآوری بالا در دراز مدت می شود.

احتشام بیان کرد: یکی از راه های فرهنگ سازی افزایش مصرف زرشک، رفتن به سمت تنوع تولید است که باید مدنظر قرار گیرد./ع

برچسب ها: زرشک ، خراسان ، احتشام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.