تنفس هوای پاک و بهره‌مند شدن از هوای سالم که از گذشته برای مردم تهران به آرزویی محال تبدیل شده بود، مدت‌هاست برای مردم استان‌های جنوبی کشور نیز به آرزویی محال مبدل شده است.

خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران دکتر اسماعیل جلیلی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: به رغم برگزاری صدها جلسه و هزاران وعده و وعید می‌توان قاطعانه مدعی شد که اقدامات دولت برای رفع این معضل اصلاً نتیجه بخش و کافی نبوده است.
 
وی با اشاره به این که برخی تصور می‌کنند که ورود ریزگردها از کشورهای مجاور تنها مشکل آلودگی هوای استان‌های جنوبی است، اظهار کرد: بزرگ‌تر از مشکل ریزگردها، ضعف‌های مدیریتی، راهکارهای غلط، اقدامات نیمه کاره و فعالیت‌های غیر کارشناسانه برای جلوگیری از ورود ریزگردهاست.
 
جلیلی وجود عواملی همچون شیوع آلاینده‌های زیست محیطی ناشی از فعالیت‌ کارخانجات و خودروها را باعث تشدید آلودگی هوا دانست و تصریح کرد: هوا مساله‌ای حیاتی است که با جان مردم سر و کار دارد اما در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است که دیگر هوایی برای استنشاق باقی نمانده است.
 
وی با بیان این که سوء تدبیر و بی ‌نظمی در برنامه‌ریزی ها باعث شده امروز با هوایی به شدت آلوده مواجه باشیم، اضافه کرد: به عنوان نمونه میزان آلودگی‌ای که مردم مظلوم استان‌های جنوبی باید تنفس کنند، 51 برابر حد مجاز است.
 
جلیلی با تاکید بر این که بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی 20 میکروگرم از این ریزگردها منجر به بروز مشکلات جدی تنفسی و در نهایت مرگ و میر می‌شود، گفت: با این اوصاف تکلیف سلامت مردم در شرایطی که این میزان به بیش از 50 برابر حد مجاز می رسد، معلوم است.
 
نماینده مردم مسجد سلیمان در مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: طرح مسائل محیط زیست در کشور ما به نوعی محدود به پیگیری مطبوعات و طرح در رسانه‌ها شده و تا سال بعد به بوته فراموشی سپرده می‌شود./ل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار